MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tässä katumaasturissa on peräti neljä turboa – BMW X3:n pohjalta tehty Alpina XD3 esitellään Genevessä

Saksan Buchloessa päämajaansa pitävällä Alpinalla on vuosikymmenten kokemus Bemareiden tuunaamisesta. Virityspajana ja kilpa-autojen rakentajana aloittanut Alpina on sittemmin löytänyt oman linjansa hillityn tyylikkäästi muokatuista baijerilaisista, jotka eivät eroa perusmalleista yhtä selvästi kuin tehtaan omat M-autot. Alpinankin luomuksissa on useimmiten vähintään riittävästi tehoa, mutta lähestymistapa on tehtaan Motorsport-osastoa mukavuuspainotteisempi.

Katumaasturi sopii mainiosti tällaiseen filosofiaan, ja niinpä Alpina toi nyt julkisuuteen oman versionsa viime vuonna markkinoille tulleesta kolmannen sukupolven BMW X3:sta. Tehtaan oma M-malli X3:n pohjalta on vasta kehitteillä, joten Alpina pääsee iskemään hyvään saumaan. Erottautumiskeinona toimii myös voimanlähde, koska Alpinan uusin luomus kulkee dieselöljyn voimin.

XD3:a vauhdittaa peräti neljällä turbolla ryyditetty kolmilitrainen suora kuutonen, joka luovuttaa mukavat 388 heppaa. Vääntölukema on kuitenkin paljon vaikuttavampi, koska se kirjataan massiiviseen 770 newtonmetrin arvoon. Voimansiirrosta vastaa kahdeksanpykäläinen automaatti, ja potku välitetään kaikille neljälle pyörälle BMW:n xDrive-nelivedon kautta. Sitä on kuitenkin hienosäädetty Alpinaa varten, ja järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu nyt vääntöä eri puolen pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto.

Suosittelemme


Auton luvataan singahtavan näillä voimavaroilla 4,6 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeuttakin riittää enemmän kuin saksalaismerkeillä yleensä. Huippuja ei ole nimittäin rajoitettu BMW:n tapaan 250 km/h:n lukemaan, vaan XD3 saa kirmata 266 km/h:n vauhtiin asti. Ajo-ominaisuuksia on optimoitu Alpinan kalibroiman jousituksen avulla, jossa hyödynnetään sähköisesti säädettäviä iskunvaimentimia. Käsiteltävyyttä parantaa myös aktiivinen takatasauspyörästö. Pyörät ovat vakiona 20-tuumaiset, mutta 22-tuumaiset kiekot saa lisähintaan.

Ulkoisesti teho-SUV:n erottaa hillitystä etuhelmasta ja neljästä putkenpäästä, eli ero nykyään varsin brutaalin näköisiin M-autoihin on melkoinen. Sisällä on puolestaan Alpinan perinteiset siniset mittarit ja auton erikoisstatuksesta kertovia logoja, mutta täälläkään ero ei ole kovin suuri tavallisiin X3:iin verrattuna. Alpinan asiakaskunta arvostaa hillittyä tyyliä, joka alkaa olla valitettavan harvinaista sporttisten uutuusmallien joukossa. XD3 tuodaan suuren yleisön silmien eteen Geneven autonäyttelyssä, ja tilauksia aletaan ottaa vastaan kevään aikana. Ensimmäiset omistajat saavat neliturboisen sportti-SUV:nsa kuitenkin vasta ensi vuoden alussa.

LähdeBMW Blog

Lue lisää