Tässä katumaasturissa on peräti neljä turboa – BMW X3:n pohjalta tehty Alpina XD3 esitellään Genevessä

Saksan Buchloessa päämajaansa pitävällä Alpinalla on vuosikymmenten kokemus Bemareiden tuunaamisesta. Virityspajana ja kilpa-autojen rakentajana aloittanut Alpina on sittemmin löytänyt oman linjansa hillityn tyylikkäästi muokatuista baijerilaisista, jotka eivät eroa perusmalleista yhtä selvästi kuin tehtaan omat M-autot. Alpinankin luomuksissa on useimmiten vähintään riittävästi tehoa, mutta lähestymistapa on tehtaan Motorsport-osastoa mukavuuspainotteisempi.

Katumaasturi sopii mainiosti tällaiseen filosofiaan, ja niinpä Alpina toi nyt julkisuuteen oman versionsa viime vuonna markkinoille tulleesta kolmannen sukupolven BMW X3:sta. Tehtaan oma M-malli X3:n pohjalta on vasta kehitteillä, joten Alpina pääsee iskemään hyvään saumaan. Erottautumiskeinona toimii myös voimanlähde, koska Alpinan uusin luomus kulkee dieselöljyn voimin.

-- MAINOS --

XD3:a vauhdittaa peräti neljällä turbolla ryyditetty kolmilitrainen suora kuutonen, joka luovuttaa mukavat 388 heppaa. Vääntölukema on kuitenkin paljon vaikuttavampi, koska se kirjataan massiiviseen 770 newtonmetrin arvoon. Voimansiirrosta vastaa kahdeksanpykäläinen automaatti, ja potku välitetään kaikille neljälle pyörälle BMW:n xDrive-nelivedon kautta. Sitä on kuitenkin hienosäädetty Alpinaa varten, ja järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu nyt vääntöä eri puolen pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto.

-- MAINOS --




Auton luvataan singahtavan näillä voimavaroilla 4,6 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeuttakin riittää enemmän kuin saksalaismerkeillä yleensä. Huippuja ei ole nimittäin rajoitettu BMW:n tapaan 250 km/h:n lukemaan, vaan XD3 saa kirmata 266 km/h:n vauhtiin asti. Ajo-ominaisuuksia on optimoitu Alpinan kalibroiman jousituksen avulla, jossa hyödynnetään sähköisesti säädettäviä iskunvaimentimia. Käsiteltävyyttä parantaa myös aktiivinen takatasauspyörästö. Pyörät ovat vakiona 20-tuumaiset, mutta 22-tuumaiset kiekot saa lisähintaan.

-- MAINOS --

Ulkoisesti teho-SUV:n erottaa hillitystä etuhelmasta ja neljästä putkenpäästä, eli ero nykyään varsin brutaalin näköisiin M-autoihin on melkoinen. Sisällä on puolestaan Alpinan perinteiset siniset mittarit ja auton erikoisstatuksesta kertovia logoja, mutta täälläkään ero ei ole kovin suuri tavallisiin X3:iin verrattuna. Alpinan asiakaskunta arvostaa hillittyä tyyliä, joka alkaa olla valitettavan harvinaista sporttisten uutuusmallien joukossa. XD3 tuodaan suuren yleisön silmien eteen Geneven autonäyttelyssä, ja tilauksia aletaan ottaa vastaan kevään aikana. Ensimmäiset omistajat saavat neliturboisen sportti-SUV:nsa kuitenkin vasta ensi vuoden alussa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeBMW Blog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.