Tässä Corvettessa on V12 tehtaan jäljiltä – 9,8-litrainen mylly tuottaa lähes 700 hevosvoimaa

General Motors sai todellisen myrskyvaroituksen, kun Dodge Viperin konseptiversio esiteltiin vuoden 1989 Detroitin autonäyttelyssä. V8-koneinen Chevrolet Corvette alkoi näyttää riittämättömältä V10:llä ryyditetyn Dodgen rinnalla, joten Chevyllä ryhdyttiin tuumasta toimeen.

Shelby Cobran modernina tulkintana mainostetun Viperin myynti pääsi käynnistymään vasta vuonna 1992, mutta jo vuoden 1989 konsepti sai GM:n väen puntit tutisemaan. Amerikan ainoan todellisen urheiluauton viittaa harteillaan kantanut Corvette kaipasi nokalleen kipeästi lisäsylintereitä, tai näin ainakin Chevroletin väki luuli Viperin esittelyn jälkimainingeissa. Niinpä GM päätti nokittaa Dodgen kahden lisäpytyn voimin.

Kilpavarustelun tuloksena ei siis syntynyt V10-moottorista Vetteä, vaan Chevy päätyi saman tien 12-sylinteriseen täysimoottoriin. V12:ita oli toki nähty vauhdittamassa eksoottisia eurooppalaissportteja, mutta Corvettessa 12-mukinen mylly oli jotakin ennenkuulumatonta. Sellaista ei löytynyt General Motorsinkaan valikoimasta, joten voimanlähde päädyttiin tilaamaan Ryan Falconer Industries -nimiseltä yritykseltä.

-- MAINOS --

600-kuutiotuumainen, eli komeasti 9,8-litrainen mylly oli alun perin tarkoitettu venekäyttöön, mutta se palveli mainiosti myös Corvetten nokalla. 1990-luvun alkupuolella valmistunut V12-koneinen luomus nimettiin Corvette ZR-1:n esimerkin mukaan Corvette ZR-12:ksi. 12-sylinterinen moottori vaati kattavia muutoksia auton rakenteeseenkin, ja niinpä Vetten nokkaa jatkettiin kahdeksalla tuumalla ohjaamon ja etupyörien välistä.

-- MAINOS --




Tästä ja V12:sta huolimatta auton paino kasvoi vain 45 kilolla perus-Corvetteen verrattuna. Tämä kompensoitiin kevyesti, koska myllystä irtosi lähes 700 heppaa ja 921 newtonmetrin maksimivääntö. Motor Trend -lehti pääsi auton puikkoihin maaliskuussa 1993, jolloin varttimailin ajaksi kellotettiin 11,6 sekuntia 214 km/h:n loppunopeudella. Vertailun vuoksi Viperin vastaaviksi arvoiksi kerrottiin 12,9 sekuntia ja 181 km/h.

V12-Vette jäi kuitenkin yksittäiskappaleeksi, koska yksi moottori olisi tullut maksamaan hulppeat 45 000 dollaria. Auto majailee nykyään USA:n National Corvette Museumissa, jonne se on lainattu GM:n omista kokoelmista. Uniikki yksilö on muuten edelleen alkuperäisessä kunnossa, mutta alkuperäiset vanteet ja sivuputket ovat kadonneet vuosien mittaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Jälleen yhden dieselin loppu – Skoda Kodiaq RS poistuu mallistosta

Skoda esitteli muutama vuosi sitten Kodiaq-valikoiman keihäänkärjeksi tuplaturbodieselillä ryyditetyn RS:n. Teho-SUV ehti pitää hallussaan jopa hieman väkisin keksittyä seitsemänpaikkaisten...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...