Finnpark Oy muuttaa Tampereen Rautatienkadun P-Aseman lipukkeettomaksi ja paperittomaksi 24.4.2019. Pysäköintitalon asioinnista tulee muutoksen myötä täysin digitaalista. Muutoksen taustalla on tarkoitus helpottaa pysäköintiä sekä lisätä turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
Pysäköinti toimii 24.4. alkaen niin, että sisään ajettaessa järjestelmä tunnistaa auton rekisteritunnuksen, jonka jälkeen puomi nousee automaattisesti. Pysäköinnin jälkeen maksuautomaatti kysyy auton rekisteritunnuksen, jonka jälkeen maksu suoritetaan pankki- tai luottokortilla. Kuitin saa halutessaan sähköpostiin, ei enää paperille. Sen jälkeen auto ajetaan puomille, jossa auto tunnistetaan rekisterikilven perusteella ja puomi nousee automaattisesti.
Moovy-sovelluksen käyttäjille pysäköinti sujuu edelleen tutulla tavalla, eli maksuautomaatilla ei tarvitse käydä, vaan järjestelmä tunnistaa auton rekisterinumeron mennen tullen, ja maksu hoituu automaattisesti sovelluksen kautta.
– Olemme saaneet asiakkailta toiveita pysäköinnin kehittämisestä. Asiakastarpeesta lähti aikanaan myös Moovyn kehitystyö. Joskus parkkihallien puomilla sattuu tiukkojakin tilanteita, kun auto yritetään saada mahdollisimman lähelle lipunantajaa. Nyt kuljettaja voi ajaa P-Asemalla suoraan puomin ohi ja keskittyä pysäköimiseen. Säästämme samalla uskomattoman määrän pahvilipukkeita, jotka ovat asiakkaille hankalia käyttää. Ne hukkuvat yllättävän usein tai niiden magneettijuovat vioittuvat ja taittuvat, kertoo Finnpark Oy:n operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.
Käteistä suosiville muutos on suurin
Moovy-sovelluksen käyttäjien pysäköintiin P-aseman digitalisointi ei vaikuta. Muutos ei ole suuri debit/kredit -korteilla maksavillekaan, sillä pois jää vain kaksi pysähdystä puomin luona sisään ja ulos ajaessa. Käteisen käyttäjillä on edessään uuden maksutavan opettelu. Heitä on P-Asemalla noin 14 % kaikista asiakkaista.
–Tämä on ensimmäinen pysäköintitalo, jossa kokeilemme lipukkeetonta pysäköintiä ja jossa ei voi maksaa käteisellä. Seuraamme nyt tarkasti, miten kuluttajat reagoivat ja etenemme sen mukaan. Helsingin Pasilaan nousevan kauppakeskus Triplan pysäköinnistä tulee vastaavanlainen, täysin digitaalinen palvelu. Pysäköinti siirtyy yhä vahvemmin älypuhelinten kautta käytettäviin sovelluksiin, ennustaa Finnparkin digitaalisista ratkaisuista vastaava Ali Lattunen.
Suosittelemme
Ensimmäisinä lipukkeettomina päivinä Finnparkin henkilökunta opastaa P-Asemalla uuden palvelun käytössä. Myös Finnparkin asiakaspalvelu palvelee kaikkina vuorokauden aikoina, jos pysäköinnissä on ongelmia. Heidät tavoittaa painamalla asiakaspalvelu-nappia puomien luona tai soittamalla maksupisteellä näkyvään puhelinnumeroon.