Tämän 124-korisen farmari-Mersun nokalla murisee kuusilitrainen kasi – AMG:n ”Moukarin” hinnan odotetaan kohoavan 300 000 euron tuntumaan

1990-luvun alkupuolen Audi RS 2 Avantia ja BMW M5 Touringia pidetään usein ensimmäisinä saksalaisina superfarmareina. Tuolloin vielä itsenäisenä virityspajana toimineen AMG:n Pohjois-Amerikan divisioona ehti kuitenkin asialle ensin jo 1980-luvun lopussa.

Juttumme auto, eli musta Mercedes-Benz 300 TE 6.0 AMG on lajinsa ainoa tuotekehitysprototyyppi vuodelta 1988. Tehofarkun tarinaan liittyy kiinteästi herra nimeltä Richard Buxbaum, joka perusti aikanaan AMG:n Pohjois-Amerikan haarakonttorin. Hän sai vuonna 1987 eräältä erittäin varakkaalta asiakkaalta toimeksiannon rakentaa V8-moottorilla ryyditetty farmari. Tämän auton keulalle kehitettiin neliventtiilikansilla varustettu kuusilitrainen kasi, joka tuotti 32-venttiilisenä aikalaisekseen todella muhkean 380 hevosvoiman teholukeman.

Kuva: RM Sotheby’s

Saksalais-amerikkalainen muskelifarkku sai lehdistössä erittäin innostuneen vastaanoton ja moukaria tarkoittaneen ”The Hammer” -lempinimen, jota käytettiin myöhemmin muistakin AMG:n käsialaa olevista kuusilitraisista 124-Mersuista. Kyse oli kaikkea muuta kuin halvasta huvista, koska pelkät neliventtiilikannet tulivat kustantamaan 65 000 dollaria. Buxbaum järkeili, että autolle ei todennäköisesti löytyisi kovinkaan montaa muuta ostajaa, mutta hieman edullisemmalle versiolle voisi olla tilausta.

Kuva: RM Sotheby’s

Niinpä Richard Buxbaum hankki juttumme yksilön ja hyödynsi sitä tuotekehitysprototyyppinä. Hintaa saatiin painettua hieman alemmas kaksiventtiilitekniikan ansiosta, eli veekasissa oli vain 16 venttiiliä. Tehoa irtosi kuitenkin mukavat 314 hevosvoimaa. Proto sai kahdeksanmukisen myllyn lisäksi leveämmäksi kantatut lokasuojat, joiden alle sovitettiin AMG:n 16-tuumaiset Monoblock-vanteet. Ne on kuitenkin sittemmin korvattu tuumaa isommilla kiekoilla.

Kuva: RM Sotheby’s

Lisäksi autoon rakennettiin mm. ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputkisto sekä pitkälti räätälintyönä tehty sisusta, ja korisarja napattiin luonnollisesti suoraan AMG:n valikoimasta. Pitoa kohennettiin S-luokan sedanista lainatulla lukkoperällä, ja jousia lyhennettiin matalamman kulkuasennon nimissä. Auto sai myös uudet kallistuksenvakaajat, mutta alustan kokemista muutoksista huolimatta taka-akselin automaattinen tasonsäätö onnistuttiin säilyttämään.

Tämäkin auto oli lehdistön mieleen, ja Car and Driverin John Philips antoi sille toisen moukaria merkitsevän lempinimen. ”The Mallet” oli kaksiventtiilikoneellakin nopeampi kuin aikansa Porsche 911 Carrera, Chevrolet Corvette, BMW M5, Lamborghini Jalpa ja Ferrarin nelipaikkainen 412. Tästä huolimatta projekti ei päässyt kunnon lentoon, ja tuotekehitysproto jäi ainoaksi lajissaan.

Suosittelemme

Kuva: RM Sotheby’s

Se on tärkeä osa AMG:n historiaa Pohjois-Amerikan markkinoilla ajalta ennen kuin Mercedes-Benz hankki 1990-luvun alkupuolella virityspajan kokonaan omistukseensa. Ainutlaatuinen tehofarkku tulee tarjolle RM Sotheby’sin Miamin huutokauppaan Floridan Coral Gablesissa. Historialla on hintansa, koska autosta odotetaan ennakkoon 300 000 – 400 000 dollaria. Se on vähintään vajaat 280 000 euroa, joten tämä 124-farmari on myös hintansa puolesta superautotasoa.

Kuva: RM Sotheby’s
LähdeCarscoops

Lue lisää