Tämä Toyota on jo kalliimpi kuin moni Porsche tai Ferrari – vähän ajetusta neloskorisesta Suprasta maksettiin yli 150 000 euroa

Toyotan valikoimaan kuului takavuosina myös useita sporttimalleja. Tyyliltään sporttiset, virtaviivaiset autot miellyttävät silmää ja jo niiden näkeminen nostattaa adrenaliinia. Ei ole ihmekään, että niin monet videopelit ja kolikkopelit sisältävät urheiluautoja. Toyotan sporttimalleissa tehokkainta päätä edusti suoralla kuutosella varustettu Supra, jonka kehitys huipentui vuonna 1993 lanseerattuun neljänteen sukupolveen. Tuplaturboversion pellin alla murisi 2JZ-GTE-koodilla tunnettu kolmilitrainen mylly, joka tuotti Japanin kotimarkkinoilla 280 heppaa lähinnä lainsäädännöllisistä syistä. Todellisuudessa potkua oli rutkasti enemmän, ja muualla maailmassa Suprassa sai olla virallisestikin noin 320 hevosvoimaa.

Neloskoppaisen Supran valmistus päättyi 2000-luvun alkupuolella, mutta auton tarina ei suinkaan päättynyt siihen. Supra nousi nimittäin tuning-sukupolven kulttiautoksi mm. Fast & Furious -leffojen ansiosta, joissa tuunatut Toyotat jättivät haastajansa taakseen. Tälle löytyi myös todellisuuspohjaa, koska 2JZ-GTE-mylly osoittautui äärimmäisen viritysystävälliseksi tukevan rakenteensa ansiosta. Niinpä siitä on irrotettu jopa toiselle tuhannelle hevosvoimalle meneviä teholukemia ilman suurempia ongelmia. Suosio tuning-piireissä on tarkoittanut myös sitä, että alkuperäiskuntoisena säilyneet Suprat ovat muuttuneet yhä harvinaisemmaksi näyksi.





Toyota päätti itsekin hyödyntää Supran mainetta, ja niinpä legendaarinen mallinimi herätettiin äskettäin henkiin BMW:n kanssa yhteistyössä luodun sportin perässä. Uuden Supran tulo on nostanut myös vanhojen mallien hintoja, ja erityisesti alkuperäiskuntoiset yksilöt ovat kohonneet viime aikoina yllättävän arvokkaiksi. Hintakehityksen tähänastinen huipentuma nähtiin amerikkalaisessa huutokaupassa, jossa huippukuntoinen Supra vuodelta 1994 vaihtoi omistajaa peräti 173 600 dollarilla.

Se on lähes 154 000 euroa, joten tämä Supra on arvokkaampi kuin moni saman aikakauden Porsche tai Ferrari. Hintaa selittää ainakin osin kyseisen yksilön varustelu, koska siinä on tuplaturbokoneen lisäksi himoittu kuusipykäläinen manuaali ja targa-katto. Musta ulkoväri saa kontrastia beigestä sisustasta, ja 25 vuotta vanhan auton mittarissa oli huutokauppahetkellä ainoastaan 11 200 mailin, eli noin 18 000 kilometrin ajomäärä.

RM Sotheby’s -huutokauppakamarin tiedot kertovat, että Supra myytiin uutena USA:n Illinoisiin. Auto viihtyi siellä ainakin kaksi vuotta, jolloin sen mittariin kertyi vajaat 10 000 kilometriä. Myöhemmin Toyota päätyi Sveitsiin, josta se löysi kuitenkin tiensä takaisin Atlantin toiselle puolelle. Kyseinen yksilö oli myynnissä jo vuonna 2015, jolloin siitä pyydettiin 99 000 taalaa.

Monet pitivät hintapyyntöä pahasti ylimitoitettuna, mutta auto olisi ollut neljä vuotta sitten suorastaan halpa verrattuna siitä nyt maksettuun summaan. Jos Suprien hintakehitys jatkuu tätä rataa, japsisportti on valitettavasti liukumassa tavallisten harrastajien ulottumattomiin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...