Toyotan valikoimaan kuului takavuosina myös useita sporttimalleja. Tyyliltään sporttiset, virtaviivaiset autot miellyttävät silmää ja jo niiden näkeminen nostattaa adrenaliinia. Ei ole ihmekään, että niin monet videopelit ja kolikkopelit sisältävät urheiluautoja. Toyotan sporttimalleissa tehokkainta päätä edusti suoralla kuutosella varustettu Supra, jonka kehitys huipentui vuonna 1993 lanseerattuun neljänteen sukupolveen. Tuplaturboversion pellin alla murisi 2JZ-GTE-koodilla tunnettu kolmilitrainen mylly, joka tuotti Japanin kotimarkkinoilla 280 heppaa lähinnä lainsäädännöllisistä syistä. Todellisuudessa potkua oli rutkasti enemmän, ja muualla maailmassa Suprassa sai olla virallisestikin noin 320 hevosvoimaa.
Neloskoppaisen Supran valmistus päättyi 2000-luvun alkupuolella, mutta auton tarina ei suinkaan päättynyt siihen. Supra nousi nimittäin tuning-sukupolven kulttiautoksi mm. Fast & Furious -leffojen ansiosta, joissa tuunatut Toyotat jättivät haastajansa taakseen. Tälle löytyi myös todellisuuspohjaa, koska 2JZ-GTE-mylly osoittautui äärimmäisen viritysystävälliseksi tukevan rakenteensa ansiosta. Niinpä siitä on irrotettu jopa toiselle tuhannelle hevosvoimalle meneviä teholukemia ilman suurempia ongelmia. Suosio tuning-piireissä on tarkoittanut myös sitä, että alkuperäiskuntoisena säilyneet Suprat ovat muuttuneet yhä harvinaisemmaksi näyksi.
Toyota päätti itsekin hyödyntää Supran mainetta, ja niinpä legendaarinen mallinimi herätettiin äskettäin henkiin BMW:n kanssa yhteistyössä luodun sportin perässä. Uuden Supran tulo on nostanut myös vanhojen mallien hintoja, ja erityisesti alkuperäiskuntoiset yksilöt ovat kohonneet viime aikoina yllättävän arvokkaiksi. Hintakehityksen tähänastinen huipentuma nähtiin amerikkalaisessa huutokaupassa, jossa huippukuntoinen Supra vuodelta 1994 vaihtoi omistajaa peräti 173 600 dollarilla.
Se on lähes 154 000 euroa, joten tämä Supra on arvokkaampi kuin moni saman aikakauden Porsche tai Ferrari. Hintaa selittää ainakin osin kyseisen yksilön varustelu, koska siinä on tuplaturbokoneen lisäksi himoittu kuusipykäläinen manuaali ja targa-katto. Musta ulkoväri saa kontrastia beigestä sisustasta, ja 25 vuotta vanhan auton mittarissa oli huutokauppahetkellä ainoastaan 11 200 mailin, eli noin 18 000 kilometrin ajomäärä.
Suosittelemme
RM Sotheby’s -huutokauppakamarin tiedot kertovat, että Supra myytiin uutena USA:n Illinoisiin. Auto viihtyi siellä ainakin kaksi vuotta, jolloin sen mittariin kertyi vajaat 10 000 kilometriä. Myöhemmin Toyota päätyi Sveitsiin, josta se löysi kuitenkin tiensä takaisin Atlantin toiselle puolelle. Kyseinen yksilö oli myynnissä jo vuonna 2015, jolloin siitä pyydettiin 99 000 taalaa.
Monet pitivät hintapyyntöä pahasti ylimitoitettuna, mutta auto olisi ollut neljä vuotta sitten suorastaan halpa verrattuna siitä nyt maksettuun summaan. Jos Suprien hintakehitys jatkuu tätä rataa, japsisportti on valitettavasti liukumassa tavallisten harrastajien ulottumattomiin.