Tämä Toyota ei päässyt koskaan kisaamaan – rallin B-ryhmää varten tehty 600-heppainen MR2 jäi prototyyppiasteelle

Monien mielestä rallin MM-sarjan kulta-aikaa elettiin 1980-luvun puolenvälin paikkeilla, kun hurjat B-ryhmän kilpurit valloittivat maailman rallipolut. Myös Toyota halusi lähteä tähän leikkiin mukaan, mutta valitettavasti japsimerkin B-ryhmäläinen jäi pelkäksi prototyypiksi.

Toyota alkoi kehittää omaa B-ryhmän kilpuriaan vuonna 1985, jolloin muiden automerkkien kilpavarustelu oli jo kuumimmillaan. Audi teki Quattrostaan lyhennetyn pätkäversion, kun taas Peugeot luotti keskimoottorilla ja säädettävällä nelivedolla varustettuun 205:een. Lancia turvautui tällöin vielä takavetoiseen 037:ään. mutta nelivetoinen Delta S4 oli jo aivan nurkan takana. Toyota halusi yhdistää omassa projektissaan näiden autojen parhaat palat, eli Peugeot 205 T16:n keveyden ja kompromissittomuuden Quattron brutaaliin voimaan.





Tärkeää oli myös esimerkiksi Pösön ja Lancian kaltainen keskimoottori. Peugeot oli näyttänyt tämän jo toukokuussa 1984, jolloin 205 T16 pääsi ensimmäistä kertaa tositoimiin Korsikalla. Ari Vatanen oli onnistunut kuromaan 205:llään jo kuuden minuutin etumatkan perässä seuraaviin, kunnes Peugeot lipsahti Vatasen näpeistä ja päätyi katolleen. Tässä näkyi myös keskimoottoriratkaisun mukanaan tuoma alttius äkilliseen yliohjautumiseen, mutta keskimoottorikilpurien ketteryys painoi vaakakupissa enemmän.

Etumoottorinen Audi Sport Quattro oli niihin verrattuna suorastaan kömpelö, joten myös Toyota päätti turvautua keskelle sijoitettuun voimanlähteeseen. Japsimerkin mallistosta löytyi tarkoitukseen sopiva malli, eli jo valmiiksi keskimoottorilla siunattu MR2. Kompaktin urheiluauton voimanlähteeksi sovitettiin neliventtiilikannella ja turboahtimella varustettu kaksilitrainen nelonen, jonka ahtopaineet sai säädettyä 1,3-1,5 baarin välille. Pannusta irtosi parhaimmillaan 600 hevosvoiman huipputeho ja 640 newtonin maksimivääntö, jotka välitettiin pyörille viisipykäläisen manuaalin kautta.


Teho-painosuhde oli kunnossa, koska 222D-koodilla tunnettu rallitykki painoi vain 750 kiloa. Japsimerkki testasi sekä taka- että nelivetoista versiota, mutta valitettavasti MR2 ei koskaan päässyt näyttämään kynsiään. FIA kielsi B-ryhmän mm. Henri Toivosen kohtalokkaan onnettomuuden vuoksi vuoden 1986 loppupuolella, ja suunnitteilla olleesta S-ryhmästäkään ei tullut mitään.

Niinpä Toyota pystyi hyödyntämään MR2 222D:tä vain muutamilla messuilla osastonsa houkutuslintuna. Kaksi valmistunutta prototyyppiä, eli valkoinen ja musta yksilö katosivat pian julkisuudesta japsimerkin suljettuihin kammioihin. Kuvissa esiintyvä musta auto sai värinsä vuoksi ”Black Beast” -lempinimen, ja se on tätä nykyä säilössä Toyotan tiloissa Kölnissä. Musta rallitykki ei ole kuitenkaan mikään pölyttynyt museoesine, koska auto on kuulemma edelleen ajokunnossa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Vihdoinkin siitä tulee totta – BMW tuo myyntiin farmarikorisen M3:n kahden vuoden päästä

Supernopeat farmarit ovat olleet erityisesti Audin RS-divisioonan erityisalaa, mutta myös BMW:n M-osasto on tarjonnut historiansa aikana farkkua sekä E34-...

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...