Tämä Mersun pikkubussi vuodelta 1959 on ulkokuortaan uudenaikaisempi – auto kätkee sisäänsä modernin tekniikan ja ilmajousituksen

Klassisista pikkubusseista puhuttaessa suurimmalle osalle ihmisistä tulee varmasti mieleen T1-korinen Volkkarin hippibussi. Avattavalla kangaskatolla ja peräti 23 ikkunalla varustettu klassikko on noussut viime vuosina suorastaan arvoon arvaamattomaan, ja hienokuntoisten yksilöiden hinnat ovat pompanneet jo 100 000 euron paremmalle puolelle.

Jos kiikarissa on hieman vähemmän tunnettu vaihtoehto VW:lle, Mersun O 319 -niminen pikkubussi voisi toimia hyvänä ratkaisuna. Volkkaria kookkaampi 319 esiteltiin vuonna 1955, ja mallisarja kattoi myös L 319 -koodilla tunnettuja paketti- sekä lava-autoja. Niiden hinnat eivät ole kohonneet Volkswagenin tasolle, mutta 1950-luvun tavaramersut toimivat kuitenkin yhtä lailla aikansa Länsi-Saksan talousihmeen symboleina.

Erityisesti pirteän väriset O 319 -pikkubussit ovat melkoisen sympaattisia ilmestyksiä, jotka saavat bussivolkkarin tavoin hymyn lähes kaikkien huulille. RM Sotheby’s -huutokauppakamarin listoille on nyt ilmestynyt sinivalkoinen O 319 vuodelta 1959, joka sopisi ainakin värityksensä puolesta mainiosti Suomeenkin. Auto tulee kuitenkin tarjolle USA:n Arizonassa 18.-19.1. järjestettävässä huutokaupassa.

Huippukuntoisen yksilön hinnan arvellaan nousevan peräti 175 000:n ja 200 000 dollarin välille. Ulkoisesti auto on entisöity täysin alkuperäisen kaltaiseksi, ja lisäksi sisätilat on muokattu retkeilykäyttöön. Nämä muutokset on tehty Mersun edellisen omistajan toimesta, ja alkuperäistä muhkeammat etupenkit antavat jo osviittaa pikkubussin kokemista muista muutoksista.

Suosittelemme

Niitä riittää, koska bussia vauhdittaa tähtimerkin modernimpi ruiskukone. Se on yhdistetty automaattivaihteistoon, ja voima välittyy alkuperäiseen tyyliin taka-akselin paripyörille. Jousitus hoituu puolestaan ilman avulla. Auton omistaneelta tietokoneinsinööriltä meni kuulemma 15 vuotta Mersunsa rakentamiseen, joten pikkubussin parissa on vierähtänyt tunti jos toinenkin. Jos työlle laskee tuntitaksan, 200 000 taalan paikkeille asettuva ostohinta alkaa kuulostaa suorastaan edulliselta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat