Klassisista pikkubusseista puhuttaessa suurimmalle osalle ihmisistä tulee varmasti mieleen T1-korinen Volkkarin hippibussi. Avattavalla kangaskatolla ja peräti 23 ikkunalla varustettu klassikko on noussut viime vuosina suorastaan arvoon arvaamattomaan, ja hienokuntoisten yksilöiden hinnat ovat pompanneet jo 100 000 euron paremmalle puolelle.
Jos kiikarissa on hieman vähemmän tunnettu vaihtoehto VW:lle, Mersun O 319 -niminen pikkubussi voisi toimia hyvänä ratkaisuna. Volkkaria kookkaampi 319 esiteltiin vuonna 1955, ja mallisarja kattoi myös L 319 -koodilla tunnettuja paketti- sekä lava-autoja. Niiden hinnat eivät ole kohonneet Volkswagenin tasolle, mutta 1950-luvun tavaramersut toimivat kuitenkin yhtä lailla aikansa Länsi-Saksan talousihmeen symboleina.
Erityisesti pirteän väriset O 319 -pikkubussit ovat melkoisen sympaattisia ilmestyksiä, jotka saavat bussivolkkarin tavoin hymyn lähes kaikkien huulille. RM Sotheby’s -huutokauppakamarin listoille on nyt ilmestynyt sinivalkoinen O 319 vuodelta 1959, joka sopisi ainakin värityksensä puolesta mainiosti Suomeenkin. Auto tulee kuitenkin tarjolle USA:n Arizonassa 18.-19.1. järjestettävässä huutokaupassa.
Huippukuntoisen yksilön hinnan arvellaan nousevan peräti 175 000:n ja 200 000 dollarin välille. Ulkoisesti auto on entisöity täysin alkuperäisen kaltaiseksi, ja lisäksi sisätilat on muokattu retkeilykäyttöön. Nämä muutokset on tehty Mersun edellisen omistajan toimesta, ja alkuperäistä muhkeammat etupenkit antavat jo osviittaa pikkubussin kokemista muista muutoksista.
Suosittelemme
Niitä riittää, koska bussia vauhdittaa tähtimerkin modernimpi ruiskukone. Se on yhdistetty automaattivaihteistoon, ja voima välittyy alkuperäiseen tyyliin taka-akselin paripyörille. Jousitus hoituu puolestaan ilman avulla. Auton omistaneelta tietokoneinsinööriltä meni kuulemma 15 vuotta Mersunsa rakentamiseen, joten pikkubussin parissa on vierähtänyt tunti jos toinenkin. Jos työlle laskee tuntitaksan, 200 000 taalan paikkeille asettuva ostohinta alkaa kuulostaa suorastaan edulliselta.