Tämä katumaasturi on kaikkien aikojen tehokkain tuotanto-Volvo

Volvon iso katumaasturi XC90 aloitti ruotsalaismerkin uuden aikakauden kohta kaksi vuotta sitten. Entistä puhdaslinjaisempi muotoilu, ajanmukainen tekniikka ja Volvon parhaiden perinteiden mukainen turvallisuusajattelu ovat siivittäneet merkin melkoiseen matalalentoon viime aikoina. Uudistuneen malliston täydennykseksi on esitelty viime aikoina myös iso S90-sedan sekä V90-farkku, ja lisäksi tehtaan omistuksessa oleva Polestar-virityspaja on esitellyt tulkintojaan tuoreista Volvoista.

Viime viikolla julkistettiin Polestarin virityssarja S90 sekä V90 D5:een, ja nyt Volvo paljasti ensimmäiset kuvat ja tiedot tuning-pajan peukaloimasta XC90:stä. Ison SUV:n tehokkaimmassa T8-mallissa on jo tehtaan jäljiltä tasan 400 hevosvoiman teho ja 640 newtonin vääntö. Voima tuotetaan turbo- ja kompressoriahdetun kaksilitraisen nelosen sekä sähkömoottorin yhteistyönä.

Volvo_3


Polestar on käsitellyt voimanlähdettä sen verran, että kokonaisteho on noussut 421 heppaan, ja uusi huippuvääntö kirjataan 680 newtonin lukemaan. Bensakoneesta irtoaa virityksen jälkeen 334 pollea ja 440 newtonia, ja sähkömoottori tuottaa puolestaan 87 hevosvoimaa ja 240 newtonia.

Massiivinen katumaasturi singahtaa näillä voimavaroilla 5,5 sekunnissa nollasta sataan, ja keskikulutukseksi luvataan hybriditekniikan ansiosta vain 2,1 litraa satasella. Tämä on tietysti vain teoreettinen arvo, mutta möhkömaasturilla pitäisi lisäksi päästä 43 kilometrin päähän pelkällä sähköllä. Kulutus ja sähköinen toimintasäde eivät ole siis muuttuneet miksikään virityksen myötä.

Volvo





Polestar ei ole pelkästään taikonut autoon lisätehoa, vaan myös kaasuvastetta on optimoitu ja vaihdelaatikon toimintaa peukaloitu. Vaihteisto osaa nyt pitää saman pykälän päällä mutkan läpi ajettaessa, kun g-voimat ovat kovat. Voidaan kuitenkin kysyä, kuka harrastaa nopeaa mutka-ajoa Volvon isolla SUV:lla. Polestarin optimoima XC90 taitaa siis edelleen sopia paremmin pitkille suorille, ja auto on heti tilattavissa Euroopan markkinoilla. Jatkossa Polestarilta on tulossa jopa 600-heppaisia hybridivoimanlähteitä, mutta ne jäänevät S90:n ja V90:n yksinoikeudeksi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...