Tämä katumaasturi on kaikkien aikojen tehokkain tuotanto-Volvo

Volvon iso katumaasturi XC90 aloitti ruotsalaismerkin uuden aikakauden kohta kaksi vuotta sitten. Entistä puhdaslinjaisempi muotoilu, ajanmukainen tekniikka ja Volvon parhaiden perinteiden mukainen turvallisuusajattelu ovat siivittäneet merkin melkoiseen matalalentoon viime aikoina. Uudistuneen malliston täydennykseksi on esitelty viime aikoina myös iso S90-sedan sekä V90-farkku, ja lisäksi tehtaan omistuksessa oleva Polestar-virityspaja on esitellyt tulkintojaan tuoreista Volvoista.

Viime viikolla julkistettiin Polestarin virityssarja S90 sekä V90 D5:een, ja nyt Volvo paljasti ensimmäiset kuvat ja tiedot tuning-pajan peukaloimasta XC90:stä. Ison SUV:n tehokkaimmassa T8-mallissa on jo tehtaan jäljiltä tasan 400 hevosvoiman teho ja 640 newtonin vääntö. Voima tuotetaan turbo- ja kompressoriahdetun kaksilitraisen nelosen sekä sähkömoottorin yhteistyönä.

Volvo_3

Polestar on käsitellyt voimanlähdettä sen verran, että kokonaisteho on noussut 421 heppaan, ja uusi huippuvääntö kirjataan 680 newtonin lukemaan. Bensakoneesta irtoaa virityksen jälkeen 334 pollea ja 440 newtonia, ja sähkömoottori tuottaa puolestaan 87 hevosvoimaa ja 240 newtonia.

Massiivinen katumaasturi singahtaa näillä voimavaroilla 5,5 sekunnissa nollasta sataan, ja keskikulutukseksi luvataan hybriditekniikan ansiosta vain 2,1 litraa satasella. Tämä on tietysti vain teoreettinen arvo, mutta möhkömaasturilla pitäisi lisäksi päästä 43 kilometrin päähän pelkällä sähköllä. Kulutus ja sähköinen toimintasäde eivät ole siis muuttuneet miksikään virityksen myötä.

Volvo

Suosittelemme

Polestar ei ole pelkästään taikonut autoon lisätehoa, vaan myös kaasuvastetta on optimoitu ja vaihdelaatikon toimintaa peukaloitu. Vaihteisto osaa nyt pitää saman pykälän päällä mutkan läpi ajettaessa, kun g-voimat ovat kovat. Voidaan kuitenkin kysyä, kuka harrastaa nopeaa mutka-ajoa Volvon isolla SUV:lla. Polestarin optimoima XC90 taitaa siis edelleen sopia paremmin pitkille suorille, ja auto on heti tilattavissa Euroopan markkinoilla. Jatkossa Polestarilta on tulossa jopa 600-heppaisia hybridivoimanlähteitä, mutta ne jäänevät S90:n ja V90:n yksinoikeudeksi.

Lue lisää