MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tämä katumaasturi-Audi jättää jopa Lamborghini Uruksen taakseen – ABT loihtii uuteen RS Q8:aan 700 hevosvoimaa

Audin RS-malleilla on jo neljännesvuosisadan mittaiset perinteet. Ensimmäinen RS-Audi oli vuonna 1994 lanseerattu farmarikorinen RS 2 Avant, ja supernopeat farkut lienevät nykyäänkin rinkulamerkin sporttidivisoonan tunnetuimpia tuotteita. Yhä useammat tämänkin segmentin ostajista haluavat kuitenkin siirtyä korkeamman katumaasturin rattiin, ja niinpä Audi esitteli viime vuoden lopulla ison Q8:n pohjalta tehdyn RS Q8:n RS-valikoiman huipulle.

Auto jakaa tekniikkansa viimeisimmän RS 6:n ja RS 7:n kanssa, eli sportti-SUV:n nokalla murisee nelilitrainen tupla-ahdettu kasi miedolla hybridijärjestelmällä täydennettynä. Myllyn voimavarat kirjataan tehtaan jäljiltä 600 hevosvoiman ja 800 newtonmetrin lukuihin, jotka riittävät varmasti useimmille ostajille. VW-konsernin valikoimasta löytyy kuitenkin vieläkin tehokkaampi katumaasturi, eli samaa perusvoimanlähdettä hyödyntävä Lamborghini Urus. Lambossa on jo 650 heppaa, mutta toki hinnassakin on tuntuva ero Audiin nähden.

RS Q8:ssa on kuitenkin potentiaalia vielä suurempiinkin teholukemiin. VW-konsernin hovivirittäjiin kuuluva ABT Sportsline esitteli nyt oman tulkintansa katumaasturista, jonka huipputeho on onnistuttu nostamaan peräti 700 hevosvoimaan pelkällä virityssoftalla. Maksimivääntöä irtoaa puolestaan 880 newtonia, eli Uruksen vakiolukemat jäävät viritetylle Audille 50 hevosvoiman ja 30 newtonmetrin verran. Lambo kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja yltää 305 km/h:n huippunopeuteen, mutta ABT ei ole vielä kertonut RS Q8:nsa suoritusarvoja.

Jo vakiokuntoinen RS Q8 pinkaisee satasen nopeuteen 3,8 sekunnissa ja saavuttaa Lamborghinin kanssa identtiset 305 km/h:n huiput, eli ABT:n luomuksen pitäisi olla vähintään samalla viivalla Uruksen kanssa myös kiihtyvyyden osalta. Jos katumaasturi ei houkuttele, saman virityssoftan saa myös uuteen RS 6:een ja RS 7:ään. Ne ovat jonkin verran RS Q8:aa kevyempiä, eli ison farmarin ja viisiovisen luiskaperän suorituskyky alkaa olla jo superautoluokkaa. ABT julkaisi samalla myös uuteen RS 4 Avantiin tarkoitetun softan, joka kirnuaa auton 2,9-litraisesta tuplaturbo-V6:sta 510 heppaa ja 660 newtonmetriä.

Suosittelemme


Virityssoftien lisäksi ABT tarjoaa Audin uusimpiin RS-malleihin omia vanteitaan, mutta hieman myöhemmin tulossa on vielä erilaisia korinosia, sisustan sporttihöysteitä ja jousituksen komponentteja. Kaikilla mausteilla ladattu RS 6 on luvattu tuoda suuren yleisön ihmeteltäväksi noin kuukauden päästä ovensa avaavaan Geneven autonäyttelyyn, joten ehkäpä näemme pikapuoliin myös kaikki RS Q8:aan suunnitteilla olevat sporttiherkut.

LähdeCarscoops

Lue lisää