Tämä isolohko-V8 Saab on maulla rakennettu

Tehokkaat farkut ovat jo jonkin aikaa olleet muotia, ja juttumme myynnistä löytyvä mustanpuhuva vuosimallin 1971 Saab 95 on erinomainen lisä tähän joukkoon.


Alun perin tässä Saabissa on ollut V4-moottori, joka ei varsinaisesti ole paras väline viivan piirtämiseen asvalttiin. Vajaasylinterinen moottori onkin heivattu pois, ja tilalle on löytänyt tuplasti enemmän sylintereitä 502cu veekasimyllyn myötä. Hevosvoimamäärät ovat luonnollisesti kasvaneet melkoisesti, ja ovat valmiita kiidättämään 51-vuotiaan ruotsalaisen uusiin ennätyksiin.

Ulkoisesti huomio kiinnittyy välittömästi jättimäisiin takarenkaisiin, jotka kavaltavat Saabin kuuluvan jollekin muulle, kuin pussihousuiselle mobilistille. Kun laitoksen herättää henkiin, niin viimeistään auton käyntiääni kertoo ummikollekin, että kyseessä ei ole mikä tahansa 70-luvun perheauto. Tehostaakseen myyntiä myyjä on ottanut Saabistaan videon, jossa esitellään auton tehoreserviä lähtemällä kuivalta asvaltilta.


Erikoista kyllä, auton tuikitärkeää heppamäärää ei ole mainittu missään. Syykin on selvä, sillä myyjä ei itsekään tiedä moista lukemaa. Autoa kaupitteleva taho onkin myymässä autoa kuolinpesästä, joten arvokasta tietoa Saabin rakenteluhistoriasta on painunut sen omistajan myötä unholaan. Chevrolet tosin edelleen kaupittelee 502-moottoria, josta saadaan vakiona irti 461 heppaa, ja 756 Nm vääntöä. Koska Saab on melkoisen rakenneltu yksilö, niin moottorikin on helposti saanut virittelyä osakseen.


Varmaa on se, että autosta löytyy ainoastaan kaksipykäläinen vaihteisto, joten tämä Saab on parhaimmillaan satunnaisena suditteluihmeenä. Auton peräosasto on isojen renkaiden ansiosta melkoisen härskin näköinen ilmestys. Autoa on jouduttu melkoisesti rakentamaan uudelleen, jotta uusi moottori, vaihteisto ja renkaat on saatu mahdutettua 70-luvun alun jo kompaktiksi käyneeseen euroautoon.

Auton sinänsä kätevän tavaratilankin syö miltei kokonaan suuri polttoainetankki, joten kauppakassiksikaan tästä Saabista ei oikein enää ole. Jääkin hieman arvoitukseksi, mitä Bring A Trailer – sivustolla kaupiteltavan auton uusi omistaja tällä tekee. Ehkäpä ensimmäiseksi se kannattaisi dynottaa, jotta varmasti mukavahko pollemäärä selviäisi.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

Lue lisää