Tämä hot hatch jättää monen superauton nielemään pölyä – HGP:n yli 600-heppaiseksi virittämä Audi RS 3 olisi nyt myynnissä

Audi RS 3 piti pitkään hot hatchien tehovaltikkaa hallussaan, kunnes Mercedes-AMG esitteli äskettäin yli 420-heppaisen A 45 S:n. RS 3:ssakaan ei kuitenkaan tarvitse kärsiä tehon puutteesta, ja bonuksena tulee vielä 2,5-litraisen turboviitosen tuottama ainutlaatuinen äänimaailma. B-ryhmän legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuovan murinan sivutuotteena syntyy 400 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannusta irtoaa 480 newtonmetrin verran.

Nelivetoinen kompaktitykki pinkaisee näillä voimavaroilla karvan yli neljässä sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. RS 3:n turbopata on tunnettu viritysystävällisyydestään, joten siitä on helppo irrottaa vielä paljon kovempiakin teholukemia. Erityisen nopea yksilö olisi nyt myynnissä saksalaisessa autoliikkeessä. Tämän RS 3:n on tuunannut VW-konsernin tuotteisiin erikoistunut HGP, joka on saanut aikaan lajissaan maailman nopeimpia Volkkareita, Audeja ja Porscheja.

Vuoden 2018 RS 3 toimi ensin tehtaan esittelyautona, kunnes sen ostanut henkilö vei Audin tämän vuoden puolella Martin Gräfin luotsaaman HGP:n käsittelyyn. Autolla oli tuolloin ajettu vasta 6000 kilometriä, eli se oli lähes uusi. HGP asensi turboviitoseen isomman ahtimen ja optimoi mm. imupuolta sekä ilmanottoa. Maksimiahtopaine nousi 2,1 baariin, ja DSG-kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa nyt haluttaessa itsekseen isommalle myös manuaalimoodissa. Tässä RS 3:ssa ei ole myöskään vielä tämänhetkisen lainsäädännön vaatimaa hiukkassuodatinta, joten turboviitonen saa murista vapaasti.





Viritystoimenpiteet eivät menneet hukkaan, koska huipputeho kasvoi peräti 606 heppaan ja maksimivääntö 710 newtoniin. Audi kiihtyy kuulemma nollasta sataan 3,1 sekunnissa, ja kahdensadan nopeus on taulussa alle 10 sekunnissa. Huippunopeuttakaan ei ole enää rajoitettu, joten tämä RS 3 saa laukata Saksan Autobahneilla parhaimmillaan 320 km/h:n vauhtia. Autolla on tällä hetkellä ajettu noin 8500 kilometriä, joten RS 3:n omistaja ei ehtinyt nauttia kauan HGP:n tehokuurista ennen kuin Audi päätyi taas myyntiin.

Maailman nopeimpiin kuuluva RS 3 Sportback on ulkoisesti hyvin hillitty tapaus. Sen erottaa vakioautosta ainoastaan madalletusta alustasta, mutta kaikki muu ulospäin näkyvä on edelleen tehtaan jäljiltä. Ulkovärinä palvelee metallimusta, ja kaikki koristeosatkin ovat mustia. Kontrastia saadaan 19-tuumaisista vanteista, jotka ovat harmaat ja osittain kiillotetut. Melko täydelliseen varusteluun kuuluvat mm. panoraamakatto, lämmitetyt kuppipenkit ja Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmä.

Kaikella tällä on tietysti hintansa. Autosta pyydetään 79 950 euroa, kun uuden vakiokuntoisen RS 3:n hinnat alkavat Saksassa 56 000 eurosta. Toisaalta käytettyjen autojen markkinoilta on hankala löytää yhtä tehokasta ja vähän ajettua yksilöä.

- Advertisement -
LähdeAuto Bild

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...