Tämä hot hatch jättää monen superauton nielemään pölyä – HGP:n yli 600-heppaiseksi virittämä Audi RS 3 olisi nyt myynnissä

Audi RS 3 piti pitkään hot hatchien tehovaltikkaa hallussaan, kunnes Mercedes-AMG esitteli äskettäin yli 420-heppaisen A 45 S:n. RS 3:ssakaan ei kuitenkaan tarvitse kärsiä tehon puutteesta, ja bonuksena tulee vielä 2,5-litraisen turboviitosen tuottama ainutlaatuinen äänimaailma. B-ryhmän legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuovan murinan sivutuotteena syntyy 400 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannusta irtoaa 480 newtonmetrin verran.

Nelivetoinen kompaktitykki pinkaisee näillä voimavaroilla karvan yli neljässä sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. RS 3:n turbopata on tunnettu viritysystävällisyydestään, joten siitä on helppo irrottaa vielä paljon kovempiakin teholukemia. Erityisen nopea yksilö olisi nyt myynnissä saksalaisessa autoliikkeessä. Tämän RS 3:n on tuunannut VW-konsernin tuotteisiin erikoistunut HGP, joka on saanut aikaan lajissaan maailman nopeimpia Volkkareita, Audeja ja Porscheja.





Vuoden 2018 RS 3 toimi ensin tehtaan esittelyautona, kunnes sen ostanut henkilö vei Audin tämän vuoden puolella Martin Gräfin luotsaaman HGP:n käsittelyyn. Autolla oli tuolloin ajettu vasta 6000 kilometriä, eli se oli lähes uusi. HGP asensi turboviitoseen isomman ahtimen ja optimoi mm. imupuolta sekä ilmanottoa. Maksimiahtopaine nousi 2,1 baariin, ja DSG-kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa nyt haluttaessa itsekseen isommalle myös manuaalimoodissa. Tässä RS 3:ssa ei ole myöskään vielä tämänhetkisen lainsäädännön vaatimaa hiukkassuodatinta, joten turboviitonen saa murista vapaasti.

Viritystoimenpiteet eivät menneet hukkaan, koska huipputeho kasvoi peräti 606 heppaan ja maksimivääntö 710 newtoniin. Audi kiihtyy kuulemma nollasta sataan 3,1 sekunnissa, ja kahdensadan nopeus on taulussa alle 10 sekunnissa. Huippunopeuttakaan ei ole enää rajoitettu, joten tämä RS 3 saa laukata Saksan Autobahneilla parhaimmillaan 320 km/h:n vauhtia. Autolla on tällä hetkellä ajettu noin 8500 kilometriä, joten RS 3:n omistaja ei ehtinyt nauttia kauan HGP:n tehokuurista ennen kuin Audi päätyi taas myyntiin.

Maailman nopeimpiin kuuluva RS 3 Sportback on ulkoisesti hyvin hillitty tapaus. Sen erottaa vakioautosta ainoastaan madalletusta alustasta, mutta kaikki muu ulospäin näkyvä on edelleen tehtaan jäljiltä. Ulkovärinä palvelee metallimusta, ja kaikki koristeosatkin ovat mustia. Kontrastia saadaan 19-tuumaisista vanteista, jotka ovat harmaat ja osittain kiillotetut. Melko täydelliseen varusteluun kuuluvat mm. panoraamakatto, lämmitetyt kuppipenkit ja Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmä.

Kaikella tällä on tietysti hintansa. Autosta pyydetään 79 950 euroa, kun uuden vakiokuntoisen RS 3:n hinnat alkavat Saksassa 56 000 eurosta. Toisaalta käytettyjen autojen markkinoilta on hankala löytää yhtä tehokasta ja vähän ajettua yksilöä.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...