Audi RS 3 piti pitkään hot hatchien tehovaltikkaa hallussaan, kunnes Mercedes-AMG esitteli äskettäin yli 420-heppaisen A 45 S:n. RS 3:ssakaan ei kuitenkaan tarvitse kärsiä tehon puutteesta, ja bonuksena tulee vielä 2,5-litraisen turboviitosen tuottama ainutlaatuinen äänimaailma. B-ryhmän legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuovan murinan sivutuotteena syntyy 400 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntöä pannusta irtoaa 480 newtonmetrin verran.
Nelivetoinen kompaktitykki pinkaisee näillä voimavaroilla karvan yli neljässä sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. RS 3:n turbopata on tunnettu viritysystävällisyydestään, joten siitä on helppo irrottaa vielä paljon kovempiakin teholukemia. Erityisen nopea yksilö olisi nyt myynnissä saksalaisessa autoliikkeessä. Tämän RS 3:n on tuunannut VW-konsernin tuotteisiin erikoistunut HGP, joka on saanut aikaan lajissaan maailman nopeimpia Volkkareita, Audeja ja Porscheja.
Vuoden 2018 RS 3 toimi ensin tehtaan esittelyautona, kunnes sen ostanut henkilö vei Audin tämän vuoden puolella Martin Gräfin luotsaaman HGP:n käsittelyyn. Autolla oli tuolloin ajettu vasta 6000 kilometriä, eli se oli lähes uusi. HGP asensi turboviitoseen isomman ahtimen ja optimoi mm. imupuolta sekä ilmanottoa. Maksimiahtopaine nousi 2,1 baariin, ja DSG-kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa nyt haluttaessa itsekseen isommalle myös manuaalimoodissa. Tässä RS 3:ssa ei ole myöskään vielä tämänhetkisen lainsäädännön vaatimaa hiukkassuodatinta, joten turboviitonen saa murista vapaasti.
Viritystoimenpiteet eivät menneet hukkaan, koska huipputeho kasvoi peräti 606 heppaan ja maksimivääntö 710 newtoniin. Audi kiihtyy kuulemma nollasta sataan 3,1 sekunnissa, ja kahdensadan nopeus on taulussa alle 10 sekunnissa. Huippunopeuttakaan ei ole enää rajoitettu, joten tämä RS 3 saa laukata Saksan Autobahneilla parhaimmillaan 320 km/h:n vauhtia. Autolla on tällä hetkellä ajettu noin 8500 kilometriä, joten RS 3:n omistaja ei ehtinyt nauttia kauan HGP:n tehokuurista ennen kuin Audi päätyi taas myyntiin.
Suosittelemme
Maailman nopeimpiin kuuluva RS 3 Sportback on ulkoisesti hyvin hillitty tapaus. Sen erottaa vakioautosta ainoastaan madalletusta alustasta, mutta kaikki muu ulospäin näkyvä on edelleen tehtaan jäljiltä. Ulkovärinä palvelee metallimusta, ja kaikki koristeosatkin ovat mustia. Kontrastia saadaan 19-tuumaisista vanteista, jotka ovat harmaat ja osittain kiillotetut. Melko täydelliseen varusteluun kuuluvat mm. panoraamakatto, lämmitetyt kuppipenkit ja Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmä.
Kaikella tällä on tietysti hintansa. Autosta pyydetään 79 950 euroa, kun uuden vakiokuntoisen RS 3:n hinnat alkavat Saksassa 56 000 eurosta. Toisaalta käytettyjen autojen markkinoilta on hankala löytää yhtä tehokasta ja vähän ajettua yksilöä.