Tämä Geneven uutuus näyttää vanhalta Porsche 911:ltä, mutta totuus on kaikkea muuta

Automarkkinoille on viime vuosina putkahdellut useita yrityksiä, jotka tarjoavat modernimpaa tekniikkaa verhottuna klassisen Porsche 911:n kuoriin. Amerikkalainen Singer ja saksalainen Kaege käyttävät luomustensa pohjana 1980- ja 1990-lukujen 911-malleja, joiden alustarakenteet ovat jo aivan eri aikakaudelta kuin mitä ulkokuori antaa ymmärtää. Saksalainen Ruf on nyt vienyt tämän ajatuksen vielä astetta pidemmälle uudessa CTR:ssä, joka esitellään Geneven autonäyttelyssä.

Ruf oli alun perin Porscheihin keskittyvä virityspaja, mutta firma on saanut jo monta vuotta sitten itsenäisen autonvalmistajan statuksen. Tästä huolimatta kaikki Rufit ovat perustuneet enemmän tai vähemmän stuttgartilaisiin urheiluautoihin. Merkin ensimmäinen superautoluokan menopeli oli vuonna 1987 esitelty CTR, joka sai värinsä vuoksi Yellow Bird -lempinimen. Porsche 911:een pohjautunut ensimmäinen CTR oli aikanaan maailman nopeimpia autoja, ja se kohosi pian legendaariseen maineeseen. 993-korisen 911:n perustalle tehty CTR2 seurasi perässä 1990-luvun puolella, ja 2000-luvun CTR3 oli jo varsin omaleimainen superauto.


Alkuperäisen CTR:n esittelystä on kulunut tasan 30 vuotta, ja Ruf palaa nyt tavallaan juurilleen. Genevessä nähtävä neljännen sukupolven CTR näyttää nimittäin lähes samalta kuin kolmen vuosikymmenen takainen edeltäjänsä, mutta kyseessä on täysin uusi auto. 1980-luvun retrotyyli kätkee alleen hiilikuituisen korin, ja alustassakin on käytetty samaa materiaalia. Alusta on muuten ensimmäistä kertaa täysin Rufin omaa käsialaa. Valmistaja mainostaa lisäksi, että uutuus on maailman ensimmäinen takamoottorinen katuauto, jossa käytetään pitkälti hiilikuituista monokokkia. Ainoastaan nokan ja perän törmäysvyöhykkeet on tehty teräksestä.

Uuden CTR:n massa on ainoastaan 1200 kiloa hiilikuiturakenteen ansiosta, ja teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa. Rufin superautoa vauhdittaa nimittäin Porsche-pohjainen 3,6-litrainen bokserikuutonen, jota on ryyditetty kahdella turbolla. Lopputulokseksi on saatu tasan 700 hevosvoiman teho ja 880 newtonin maksimivääntö, jotka välitetään takapyörille lukkoperän sekä perinteistä koulukuntaa edustavan kuusipykäläisen manuaalilaatikon kautta. Nollasta sataan mennään alle 3,5 sekunnissa, ja huippunopeus on lähes murhaava 360 km/h. Tämä on melkoinen saavutus, kun korin perusaerodynamiikka pohjautuu kuitenkin vuosikymmenten takaiseen muotoiluun.





Tukevasta pidosta tiehen vastaa kilpa-autotyyppinen pushrod-jousitus, ja jarrutkin ovat hiilikuitukeraamiset. Sisusta on vuorattu alcantaralla, ja turvakaari vie takapenkin paikan. Uutta CTR:ää on kuulemma kehitetty peräti viisi vuotta, mutta tuotanto alkaa vasta ensi vuoden aikana. Hinnasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta kaikki yksilöt myydään varmasti pian, koska autoa valmistetaan vain 30 kappaleen erä ja Genevessä esillä oleva prototyyppi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...