Tämä Ferrari on supernopea nimeään myöten – 812 Superfast on merkin historian tehokkain sarjatuotantoauto

Ferrarin historia on täynnä toinen toistaan upeampia sportteja, joiden pellin alla on kiljunut legendaarinen vapaasti hengittävä V12. LaFerrari-hyperautossa sen pariksi istutettiin jo sähkömoottori, ja voi hyvin olla, että vapari-V12:n päivät ovat muutenkin pian luetut Maranellon orin pellin alla. Pienemmissä malleissa on jo siirrytty tuplaturboveekasiin, ja ahtaminen tai hybridisointi on varmasti V12:nkin kohtalona jossakin vaiheessa.

Ferrari haluaa kuitenkin ottaa ilon irti vapaasti hengittävästä V12:sta niin pitkään kuin mahdollista, ja nyt merkki julkisti ensimmäiset kuvat ja tiedot F12 Berlinettan seuraajasta. Muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uutuus on kokenut kattavan faceliftin, eli kyseessä ei ole täysin uusi auto, mutta siitä huolimatta esimerkiksi kaikki koripaneelit on laitettu uusiksi.

Tuorein Maranellon ori on nimetty 812 Superfastiksi 1950- ja 1960-lukujen parhaiden perinteiden mukaisesti. V12 on porattu 6,3-litraisesta 6,5-litraiseksi, ja tehoa siitä irtoaa peräti 800 heppaa. Vääntökin on varsin kunnioitettavaa luokkaa vaparikoneelle, eli lukema on tymäkät 718 newtonia. Mylly kiertää iloisesti 8500 rundiin asti, ja klassinen nollasta sataan -spurtti sujuu vain 2,9 sekunnissa. Huippunopeuden luvataan olevan yli 340 km/h, ja 14,9 litran virallinen keskikulutus ei luultavasti juuri kiinnosta tämän auton ostajia.

812 Superfast on lukemiensa myötä merkkinsä historian tehokkain ja nopein sarjatuotantomalli, koska vieläkin puhdikkaampi LaFerrari lasketaan Ferrarin erikoisautojen joukkoon. Uutuuden kaksoiskytkinlaatikon vaihtoaikoja on nopeutettu ja kaasuvastetta parannettu entisestään, jotta V12 vastaa oikean jalan liikkeisiin lähes ajatuksen nopeudella ilman minkäänlaisia turboviiveitä. Ketteryyttä parantaa puolestaan nelipyöräohjaus, jolle on annettu varsin persoonallinen Virtual Short Wheelbase -nimitys, ja ohjaustehostin on sähköinen ensimmäistä kertaa Maranellon orin historiassa.

Ulkoisesti auto seuraa edeltäjänsä jalanjäljillä, mutta aggressiivisuutta on lisätty F12 TdF -erikoismallin hengessä. Merkittävin muutos on peräpeiliä koristavat neljä pyöreää takavaloa, jotka ovat tekemässä paluuta uusiin Ferrareihin muutaman vuoden poissaolon jälkeen. Lisäksi uutuudessa on panostettu aktiiviseen aerodynamiikkaan, ja pohjan etupäästä löytyy tietyissä olosuhteissa avautuvat läpät. Promokuvissa näkyvä auto on muuten maalattu uudella Rosso Settanta -punaisella, joka juhlistaa Ferrarin 70-vuotista taivalta.

LähdeFerrari
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...