Tämä Ferrari on supernopea nimeään myöten – 812 Superfast on merkin historian tehokkain sarjatuotantoauto

Ferrarin historia on täynnä toinen toistaan upeampia sportteja, joiden pellin alla on kiljunut legendaarinen vapaasti hengittävä V12. LaFerrari-hyperautossa sen pariksi istutettiin jo sähkömoottori, ja voi hyvin olla, että vapari-V12:n päivät ovat muutenkin pian luetut Maranellon orin pellin alla. Pienemmissä malleissa on jo siirrytty tuplaturboveekasiin, ja ahtaminen tai hybridisointi on varmasti V12:nkin kohtalona jossakin vaiheessa.

Ferrari haluaa kuitenkin ottaa ilon irti vapaasti hengittävästä V12:sta niin pitkään kuin mahdollista, ja nyt merkki julkisti ensimmäiset kuvat ja tiedot F12 Berlinettan seuraajasta. Muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uutuus on kokenut kattavan faceliftin, eli kyseessä ei ole täysin uusi auto, mutta siitä huolimatta esimerkiksi kaikki koripaneelit on laitettu uusiksi.

-- MAINOS --

Tuorein Maranellon ori on nimetty 812 Superfastiksi 1950- ja 1960-lukujen parhaiden perinteiden mukaisesti. V12 on porattu 6,3-litraisesta 6,5-litraiseksi, ja tehoa siitä irtoaa peräti 800 heppaa. Vääntökin on varsin kunnioitettavaa luokkaa vaparikoneelle, eli lukema on tymäkät 718 newtonia. Mylly kiertää iloisesti 8500 rundiin asti, ja klassinen nollasta sataan -spurtti sujuu vain 2,9 sekunnissa. Huippunopeuden luvataan olevan yli 340 km/h, ja 14,9 litran virallinen keskikulutus ei luultavasti juuri kiinnosta tämän auton ostajia.

-- MAINOS --




812 Superfast on lukemiensa myötä merkkinsä historian tehokkain ja nopein sarjatuotantomalli, koska vieläkin puhdikkaampi LaFerrari lasketaan Ferrarin erikoisautojen joukkoon. Uutuuden kaksoiskytkinlaatikon vaihtoaikoja on nopeutettu ja kaasuvastetta parannettu entisestään, jotta V12 vastaa oikean jalan liikkeisiin lähes ajatuksen nopeudella ilman minkäänlaisia turboviiveitä. Ketteryyttä parantaa puolestaan nelipyöräohjaus, jolle on annettu varsin persoonallinen Virtual Short Wheelbase -nimitys, ja ohjaustehostin on sähköinen ensimmäistä kertaa Maranellon orin historiassa.

-- MAINOS --

Ulkoisesti auto seuraa edeltäjänsä jalanjäljillä, mutta aggressiivisuutta on lisätty F12 TdF -erikoismallin hengessä. Merkittävin muutos on peräpeiliä koristavat neljä pyöreää takavaloa, jotka ovat tekemässä paluuta uusiin Ferrareihin muutaman vuoden poissaolon jälkeen. Lisäksi uutuudessa on panostettu aktiiviseen aerodynamiikkaan, ja pohjan etupäästä löytyy tietyissä olosuhteissa avautuvat läpät. Promokuvissa näkyvä auto on muuten maalattu uudella Rosso Settanta -punaisella, joka juhlistaa Ferrarin 70-vuotista taivalta.

LähdeFerrari
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.