MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tämä Ferrari on supernopea nimeään myöten – 812 Superfast on merkin historian tehokkain sarjatuotantoauto

Ferrarin historia on täynnä toinen toistaan upeampia sportteja, joiden pellin alla on kiljunut legendaarinen vapaasti hengittävä V12. LaFerrari-hyperautossa sen pariksi istutettiin jo sähkömoottori, ja voi hyvin olla, että vapari-V12:n päivät ovat muutenkin pian luetut Maranellon orin pellin alla. Pienemmissä malleissa on jo siirrytty tuplaturboveekasiin, ja ahtaminen tai hybridisointi on varmasti V12:nkin kohtalona jossakin vaiheessa.

Ferrari haluaa kuitenkin ottaa ilon irti vapaasti hengittävästä V12:sta niin pitkään kuin mahdollista, ja nyt merkki julkisti ensimmäiset kuvat ja tiedot F12 Berlinettan seuraajasta. Muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uutuus on kokenut kattavan faceliftin, eli kyseessä ei ole täysin uusi auto, mutta siitä huolimatta esimerkiksi kaikki koripaneelit on laitettu uusiksi.

Tuorein Maranellon ori on nimetty 812 Superfastiksi 1950- ja 1960-lukujen parhaiden perinteiden mukaisesti. V12 on porattu 6,3-litraisesta 6,5-litraiseksi, ja tehoa siitä irtoaa peräti 800 heppaa. Vääntökin on varsin kunnioitettavaa luokkaa vaparikoneelle, eli lukema on tymäkät 718 newtonia. Mylly kiertää iloisesti 8500 rundiin asti, ja klassinen nollasta sataan -spurtti sujuu vain 2,9 sekunnissa. Huippunopeuden luvataan olevan yli 340 km/h, ja 14,9 litran virallinen keskikulutus ei luultavasti juuri kiinnosta tämän auton ostajia.

Suosittelemme


812 Superfast on lukemiensa myötä merkkinsä historian tehokkain ja nopein sarjatuotantomalli, koska vieläkin puhdikkaampi LaFerrari lasketaan Ferrarin erikoisautojen joukkoon. Uutuuden kaksoiskytkinlaatikon vaihtoaikoja on nopeutettu ja kaasuvastetta parannettu entisestään, jotta V12 vastaa oikean jalan liikkeisiin lähes ajatuksen nopeudella ilman minkäänlaisia turboviiveitä. Ketteryyttä parantaa puolestaan nelipyöräohjaus, jolle on annettu varsin persoonallinen Virtual Short Wheelbase -nimitys, ja ohjaustehostin on sähköinen ensimmäistä kertaa Maranellon orin historiassa.

Ulkoisesti auto seuraa edeltäjänsä jalanjäljillä, mutta aggressiivisuutta on lisätty F12 TdF -erikoismallin hengessä. Merkittävin muutos on peräpeiliä koristavat neljä pyöreää takavaloa, jotka ovat tekemässä paluuta uusiin Ferrareihin muutaman vuoden poissaolon jälkeen. Lisäksi uutuudessa on panostettu aktiiviseen aerodynamiikkaan, ja pohjan etupäästä löytyy tietyissä olosuhteissa avautuvat läpät. Promokuvissa näkyvä auto on muuten maalattu uudella Rosso Settanta -punaisella, joka juhlistaa Ferrarin 70-vuotista taivalta.

LähdeFerrari

Lue lisää