MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tämä Ferrari 308 GTS on kaikkea muuta kuin klassinen – vuoden 1976 keskimoottorisportti kulkee sähköllä

Ferrari lähti aivan uusille urille vuonna 1968 esitellyn Dino-mallisarjan myötä. Siihen kuuluneet 246 GT ja GTS olivat Maranellon oriin ensimmäiset katukäyttöön tehdyt keskimoottoriautot, ja niitä ei edes myyty Ferrarin nimellä. Dino tuli tiensä päähän vuonna 1974, mutta emomerkki jatkoi samoilla linjoilla. Dinon seuraajaksi lanseerattiin vuonna 1975 myöskin keskimoottorinen 308, jonka sukupuu ulottuu nykyiseen 488:aan saakka.

Näissä kaikissa keskimoottori-Ferrareissa on käytetty veekasia, joka muuttui turboahdetuksi vasta 488:ssa. Ensimmäistä 308:aa vauhditti 2,9-litrainen kasi, joka tuotti Euroopan markkinoilla kevyeen autoon riittävät 255 hevosvoimaa. 308:t ovat nykyään sen verran arvokkaita klassikoita, että suurin osa niistä on pilkuntarkassa alkuperäiskunnossa, mutta toki näitäkin autoja on rakenneltu vuosien saatossa.

Harva Maranellon ori on kuitenkaan kokenut yhtä suuria muutoksia kuin nyt nettiin putkahtanut 308 GTS vuodelta 1976. Targa-kattoinen keskimoottorisportti näyttää pitkälti vakiolta 360 Modenasta lainattuja 18-tuumaisia vanteita lukuun ottamatta, mutta totuus on toinen. Alkuperäinen V8 on nimittäin korvattu sähköisellä voimalinjalla, joka koostuu kolmesta sähkömoottorista ja 47 kilowattitunnin akkupaketista. Se on sijoitettu hiilikuidusta sekä alumiinista valmistettuun koteloon.

Suosittelemme


Ferrarissa on edelleen viisivaihteinen manuaalilaatikko, joka on tosin lainattu Porschesta. Tämä on varsin harvinainen ratkaisu sähköautossa, ja se helpottaa varmasti perinteisestä bensakoneesta luopumisen tuskaa. Suorituskyvyn osalta takapakkia ei ole ainakaan tullut, koska auton huippunopeudeksi kerrotaan peräti 298 km/h. Se on huomattavasti enemmän kuin alkuperäiselle 308:lle mitatut 247 km/h. Alustaakin on muokattu kasvaneiden voimavarojen mukaisesti, ja niinpä Ferrarin alta löytyvät nyt coiloverit sekä kisamalliset levyjarrut.

Valoja on puolestaan modernisoitu ledeillä, ja jenkkien turvapuskurit on korvattu Eurooppa-version sirommilla puskimilla. Sisusta on verhottu tuoreella italialaisella nahalla, ja nopeus- sekä kierroslukumittarit on muutettu sähköautoon sopiviksi. Ferrari tulee tarjolle Barrett-Jacksonin Arizonan Scottsdalessa järjestämässä huutokaupassa ilman hintavarausta, joten sen voi saada hyvällä tuurilla edullisesti. Auto on toisaalta lunastettu ainakin kertaalleen historiansa aikana, mikä voi vähentää kysyntää ja selittää muutoksen sähköautoksi.

Lue lisää