Tämä farmari-Porsche sopii Geneveen kuin nenä päähän – Techartin 630-heppainen GrandGT Supreme on vuorattu nahalla lattiasta kattoon

Geneven jokakeväinen autonäyttely avaa pian ovensa. Sveitsissä järjestettävässä show’ssa nähdään tänäkin vuonna myös massavalmistajien uutuuksia, mutta erityisen otollista maaperää Geneve on erilaisille luksus- ja superautoille. Maineikkaimpiin Porsche-tuunaajiin kuuluvalla Techartilla on niistä rutkasti kokemusta, joten virityspajan viimeisin luomus tuodaan parrasvaloihin juuri Genevessä.

GrandGT Supremeksi nimetty auto on tehty Techartin ”tavallisen” GrandGT:n tavoin Panameran pohjalta, mutta Supreme-lisänimi antaa odottaa vielä jotakin ekstraa. Sitä onkin luvassa jo korimallin perusteella, koska tämän auton lähtökohtana on käytetty Panameran Sport Turismo -sporttifarmaria. Takapenkillä on siis enemmän pääntilaa kuin perus-Panameroissa, ja myös tavaratila on luonnollisesti korkeampi.


GrandGT Supreme on kuitenkin mahdollisimman kaukana arkisesta tavarankuljetuksesta. Auton sisustassa on nimittäin käytetty kasvisparkittua nappanahkaa, jonka viimeistelyvaiheessakaan ei ole hyödynnetty minkäänlaisia liuottimia. Käytännössä koko sisusta on vuorattu tällä nahalla jalkatiloista oviverhoiluihin, ja sisätiloja on vielä piristetty kontrastivärisillä koristeompeleilla. Sisustan viimeistely on sitä luokkaa, että tähän autoon ei todellakaan tekisi mieli astua kuraisilla kengillä.

Ulkokuorta on puolestaan viety vakiota sporttisempaan suuntaan varsin häijyn näköisen korisarjan avulla, joka kattaa tavanomaisten puskurien ja helmojen lisäksi myös lokasuojien reunoihin lisätyt levikepalat. Perää koristaa sporttiputkiston neljää ulostuloa reunustava massiivinen diffuusori, ja etupuskurin isot ilmanottoaukot takaavat erottuvuuden myös edellä ajavan taustapeilissä. Lisäksi konepellin keskelle on tuotu voimavaroista kertova kyömy, ja Techartin omaa designia edustavat vanteet ovat peräti 22-tuumaiset.





Ulkonäölle löytyy katetta myös pellin alta, koska Turbo-Panameraa vauhdittava nelilitrainen tuplaturbokasi on laitettu tehokuurille. 550 hevosvoiman vakiopotku on nostettu 630 heppaan, ja vääntöä on nyt 900 newtonmetriä 769 newtonin sijasta. Auto kiihtyy nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa, ja 200 km/h on lasissa 8,3 sekunnin jälkeen. Techartin luomus ei ole silti tehokkaampi kuin voimakkain vakio-Panamera, koska sähkömoottorilla tehostetussa Turbo S E-Hybridissä on jo vakiona 680 hevosvoimaa. Se ei ole kuitenkaan läheskään yhtä yksilöllinen kuin Techartin luomus.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...