Tämä farmari-Porsche sopii Geneveen kuin nenä päähän – Techartin 630-heppainen GrandGT Supreme on vuorattu nahalla lattiasta kattoon

Geneven jokakeväinen autonäyttely avaa pian ovensa. Sveitsissä järjestettävässä show’ssa nähdään tänäkin vuonna myös massavalmistajien uutuuksia, mutta erityisen otollista maaperää Geneve on erilaisille luksus- ja superautoille. Maineikkaimpiin Porsche-tuunaajiin kuuluvalla Techartilla on niistä rutkasti kokemusta, joten virityspajan viimeisin luomus tuodaan parrasvaloihin juuri Genevessä.

GrandGT Supremeksi nimetty auto on tehty Techartin ”tavallisen” GrandGT:n tavoin Panameran pohjalta, mutta Supreme-lisänimi antaa odottaa vielä jotakin ekstraa. Sitä onkin luvassa jo korimallin perusteella, koska tämän auton lähtökohtana on käytetty Panameran Sport Turismo -sporttifarmaria. Takapenkillä on siis enemmän pääntilaa kuin perus-Panameroissa, ja myös tavaratila on luonnollisesti korkeampi.





GrandGT Supreme on kuitenkin mahdollisimman kaukana arkisesta tavarankuljetuksesta. Auton sisustassa on nimittäin käytetty kasvisparkittua nappanahkaa, jonka viimeistelyvaiheessakaan ei ole hyödynnetty minkäänlaisia liuottimia. Käytännössä koko sisusta on vuorattu tällä nahalla jalkatiloista oviverhoiluihin, ja sisätiloja on vielä piristetty kontrastivärisillä koristeompeleilla. Sisustan viimeistely on sitä luokkaa, että tähän autoon ei todellakaan tekisi mieli astua kuraisilla kengillä.

Ulkokuorta on puolestaan viety vakiota sporttisempaan suuntaan varsin häijyn näköisen korisarjan avulla, joka kattaa tavanomaisten puskurien ja helmojen lisäksi myös lokasuojien reunoihin lisätyt levikepalat. Perää koristaa sporttiputkiston neljää ulostuloa reunustava massiivinen diffuusori, ja etupuskurin isot ilmanottoaukot takaavat erottuvuuden myös edellä ajavan taustapeilissä. Lisäksi konepellin keskelle on tuotu voimavaroista kertova kyömy, ja Techartin omaa designia edustavat vanteet ovat peräti 22-tuumaiset.

Ulkonäölle löytyy katetta myös pellin alta, koska Turbo-Panameraa vauhdittava nelilitrainen tuplaturbokasi on laitettu tehokuurille. 550 hevosvoiman vakiopotku on nostettu 630 heppaan, ja vääntöä on nyt 900 newtonmetriä 769 newtonin sijasta. Auto kiihtyy nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa, ja 200 km/h on lasissa 8,3 sekunnin jälkeen. Techartin luomus ei ole silti tehokkaampi kuin voimakkain vakio-Panamera, koska sähkömoottorilla tehostetussa Turbo S E-Hybridissä on jo vakiona 680 hevosvoimaa. Se ei ole kuitenkaan läheskään yhtä yksilöllinen kuin Techartin luomus.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...