Tämä Corvette on todellinen crossover – jenkkiomistajan luomuksessa yhdistyy urheiluauton kori, maasturin nelivetotekniikka ja avolava

Vuonna 1968 esitellyllä C3-korisella Chevrolet Corvettella oli suuret saappaat täytettävänään, koska auto korvasi kaikkien aikojen legendaarisimpiin jenkkisportteihin kuuluvan C2 Sting Rayn. Veneperämuodot saivat väistyä cokispullosta inspiraationsa saaneiden lentävien linjojen tieltä, ja takalasi sijoitettiin aluksi eräänlaiseen tunneliin. C3-korinen Vette tehtiin pitkälti jo vuonna 1965 esitellyn Mako Shark II -konseptin -pohjalta, ja se osoittautui todella pitkäikäiseksi.

Autoa tehtiin nimittäin useiden kasvojenkohotusten saattelemana vuoteen 1982 asti. Kromipuskurit vaihtuivat jo 1970-luvun mittaan muovisiin turvapuskimiin, ja takalasikin muuttui kaarevaksi panoraamamalliksi. Auto pysyi kuitenkin koko elinkaarensa ajan sopusuhtaisen näköisenä, mitä ei voi sanoa läheskään kaikista 1970-luvun jenkeistä. Tuon vuosikymmenen Corvettet eivät silti ole saavuttaneet edeltäjiensä kaltaista arvostusta, mikä heijastuu myös hintatasoon.

Niinpä 1970-luvun Vetteistä on rakennettu varsin mielikuvituksellisia luomuksia, koska perusautoja saa edelleen melko edullisesti. Nyt nettiin putkahti kuitenkin sen luokan rakennelma, että vastaavaa ei ole ihan heti nähty. Tässä autossa on hyödynnetty vuoden 1976 Corvetten koria, mutta muuten urheiluautosta ei ole juuri mitään jäljellä. Koppa on nimittäin nostettu kymmenisen vuotta tuoreemman Chevrolet Blazerin rungolle, eli kyseessä on todellinen crossover. Kaksiovisesta maasturista lainattu runko on kuulemma suora, ruosteeton ja tehdasasussaan.

Runkoaisojen välistä löytyy 350-kuutiotuumainen pikkulohkokasi, jota on piristetty mm. Holleyn nelikurkkuisella kaasuttimella sekä Edelbrockin imusarjalla, pakosarjoilla ja sivuputkilla. Vaihteistona palvelee puolestaan ylivaihteella varustettu General Motorsin laatikko. Ulkopäin maasto-Vette on varsin monsteriautohenkinen. Tähän on osuutensa Mickey Thompsonin massiivisilla Baja Claw -renkailla, jotka on kietaistu 15-tuumaisille ja kahdeksan tuuman levyisille vanteille. Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Corvette on myös lava-auto. Perä kippaa alas Blazerin takalaitaa hyödyntävän systeemin avulla, ja lavalle mahtuu ainakin yksi vararengas.

Suosittelemme

Auton kunto vaikuttaa varsin karulta, mutta se on kuulemma täysin ajokuntoinen ja nelivetokin toimii. Maasto-Corvette on myynnissä eBayssa 5000 dollarin hintaan, joten kiinnostuneiden kannattaa tähyillä nettihuutokaupan suuntaan. Luomuksen kilpiin saaminen Suomessa voisi tosin olla iso kysymysmerkki, ja auton rahtaukselle Atlantin takaa tulee myöskin hintansa.

LähdeCarscoops

Lue lisää