MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tämä auto on yli kuusi kertaa kalliimpi kuin uutena – vuoden 1995 Frankfurtin autonäyttelyssä komeillut Ferrari F50 huutokaupataan pian

Ferrari vietti 50-vuotisjuhliaan vuonna 1997, mutta juhlakalu esiteltiin jo pari vuotta aiemmin. Kyseinen auto oli F40:n jalanjälkiin astunut F50, joka sai kuortensa alle lähes aitoa F1-tekniikkaa.

Vuonna 1995 lanseeratun F50:n valmistusmäärä jäi ainoastaan 349 yksilöön, jotka myytiin jo hyvissä ajoin ennen tuotannon aloitusta Ferrarin parhaille asiakkaille. Auton hinta uutena oli nykyrahassa noin 380 000 euroa, mikä kuulostaa jopa käsittämättömän edulliselta tämän päivän hyperautoihin verrattuna. Nykyään F50:stä saa kuitenkin pulittaa useimpia uusia hyperautoja enemmän.

Monet pitivät F50:tä uutena jopa liian sulavalinjaisena ja -käytöksisenä paljon brutaalimpaan F40:ään verrattuna. Auto olikin paljon edeltäjäänsä helpompi ajaa, vaikka voimanlähteenä palveli lähes aito F1-moottori. Hiilikuiturakenteeseen upotettu, 65 asteen sylinterikulmalla varustettu V12 oli nimittäin hyvin läheistä sukua kilpamoottorille, joka vauhditti Alain Prostia kaudella 1990. F50:n V12 luovutti 521 hevosvoiman huipputehonsa vasta 8500 kierroksen kohdalla, joten sounditkin olivat enemmän kuin kohdallaan.

Samaa voidaan sanoa teho-painosuhteesta, koska F50 painoi hiilikuiturakenteensa ansiosta noin 1200 kiloa. Pelkästä takavedosta ja manuaalivaihteistosta huolimatta satasen nopeus oli mittarissa parhaimmillaan 3,9 sekunnissa, ja huippuja riitti 325 km/h:n verran. Lisäksi F50 tarjosi tavallaan kaksi autoa samassa paketissa, koska Ferrari muuttui avomalliseksi Spideriksi kovakaton irrotusoperaation jälkeen. Hiilikuidun ansiosta rakenteesta saatiin tarpeeksi jäykkä avonaisenakin, ja F50 oli hieman edeltäjäänsä nopeampi Ferrarin omalla Fioranon testiradalla.

Suosittelemme


F50 sai ensi-iltansa keväällä 1995 Geneven autonäyttelyssä, ja toista valmistunutta yksilöä päästiin ihailemaan syksyllä Frankfurtin show’ssa. Nyt juuri tämä auto, eli alustanumerolla 3114 varustettu yksilö on myynnissä RM Sotheby’s -huutokauppakamarin listoilla. Vain reilut 5400 kilometriä ajetun F50:n hinnaksi arvioidaan 2,5-2,75 miljoonaa dollaria, eli noin 2,3-2,5 miljoonaa euroa.

Auto myytiin uutena berliiniläiselle keräilijälle, ja se pysyi pitkään Euroopassa. F50:n mukana tulee iso pino huoltokuitteja, ja esimerkiksi vuonna 2016 Kölnin Maranello Motorsissa suoritettu huolto maksoi peräti 30 000 euroa. Tuolloin autoon asennettiin myös uusi bensatankki. Lisäksi F50 on saanut Ferrari Classichen sertifikaatin myöskin vuonna 2016.

Vuotta myöhemmin auto päätyi USA:han, ja siihen piti tehdä noin 90 000 euron edestä muutoksia paikallisten rekisteröintivaatimusten täyttämiseksi. Nämä muutokset voivat kuitenkin laskea tämän yksilön haluttavuutta ainakin eurooppalaisten Ferrari-keräilijöiden keskuudessa.

Lue lisää