Tämä auto on paljon ulkonäköään modernimpi – SpeedKoren rakentama 1970-mallinen Dodge Charger on yksi SEMA Show’n tähdistä

Maailman suurimpana tuning-puolen ja osavalmistajien näyttelynä toimiva SEMA Show avaa ovensa Las Vegasissa näinä päivinä. Vaikka paikalla nähdään myös lukuisia rakenneltuja euro- ja japsiautoja, jenkkikalusto lienee Atlantin toisella puolella edelleen pääosassa. SEMA Show’n yhtenä erikoisuutena ovat jo vuosikausia toimineet klassista ulkokuorta ja modernia tekniikkaa hyödyntävät luomukset. Tänä vuonna yksi tähän tyyliin rakennetuista autoista on SpeedKore-nimisen pajan luoma Dodge Charger.

Auto näyttää ulkoisesti mallivuoden 1970 edustajalta, mutta totuus on kaikkea muuta. Evolutioniksi nimetyn luomuksen kori on nimittäin yhdistelmä hiilikuitua sekä billet-alumiinia, ja rakennetta on vielä tukevoitettu turvakaarilla. Chargerista on saatu tehtyä tällä kaavalla yllättävän kevyt, koska se painaa alle 1500 kiloa. Myös alusta on täysin SpeedKoren omaa käsialaa. Autossa on alumiininen pohjalevy ja uniikki tikapuurunko, jotka muodostavat tukevan perustan ajettavuudelle.

Moottori ei ole sentään virityspajan oma luomus, vaan se on lainattu lähes sellaisenaan Dodge Challenger SRT Demonista. Mekaanisesti ahdettua 6,2-litraista kasia on kuitenkin kutiteltu sen verran. että teholukema on noussut peräti 966 hevosvoimaan takapyöriltä mitattuna. Voimavarojen kasvusta saadaan kiittää mm. räätälintyönä tehtyä ilmanottoa ja pakosarjoja, uusia bensansuuttimia, kuivasumppuvoitelua sekä ahtimeen tehtyjä muutoksia.

Voima välitetään takapyörille Tremecin kuusipykäläisen T-56-manuaalin kautta, ja alustaankin on satsattu reilusti. Evolution-Chargerissa on mm. Pensken käsialaa olevat coiloverit, ja jarrut ovat peräisin Brembolta. Etusatulat ovat kuusimäntäiset, kun taas takana luotetaan nelimäntäisiin satuloihin. Auton alla pyörivät HRE:n takovanteet, jotka on kietaistu Michelinin Pilot Sport Cup 2 -kumeille.

Ulkokuoren ja sisätilojen tyyliäkään ei ole unohdettu. Chargerin koko kori on käytännössä paljasta hiilikuitua, joka koristaa myös paikoin varsin minimaalisen oloista sisustaa. Auto vetää varmasti SEMA Show’n yleisöä puoleensa magneetin lailla, mutta katukäyttöä ajatellen Evolutionissa on yksi iso mutta. Koska SpeedKoren luomuksessa on niin paljon täysin omavalmisteisia osia, sitä ei välttämättä saa rekisteröityä tieliikenteeseen Dodge Chargerina edes USA:ssa, joka on muuten näissä asioissa hyvin vapaamielinen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...