Talvi tuli sittenkin – tässä pari vinkkiä auton lämmityslaitteen käyttöön

Alkutalvi on ollut melkoisen ikävää, sillä olemme nähneet lähinnä vesi- tai räntäsateita. Joulun tienoolla satoi kuitenkin reilusti lunta, ja pakkanen paukkui mukavasti sekä etelässä että pohjoisessa, jossa lämpömittari laski peräti -30 celsiusasteen tuntumaan.

Auton lämmityslaitteen käyttöön liittyy monia uskomuksia ja jopa myyttejä. Esilämmitys sähköavusteisesti tai polttoainetoimisella lämmittimellä on aina paras vaihtoehto, mutta tässä pari vinkkiä, joilla kylmä auto lämpenee tehokkaammin ja ilman ikkunoiden huurtumista.

-- MAINOS --

Lähde liikkeelle

Nykyautojen moottorit lämpiävät melkoisen nopeasti, eivätkä tarvitse tyhjäkäynnillä seisottamista ennen matkaan lähtöä. Liikkeessä moottori kuormittuu enemmän kuin paikallaan ja tuottaa siten nopeammin lämpöä myös matkustamon puolelle.

Lämmön ja puhalluksen asettaminen täysille ei nopeuta lämpenemistä

-- MAINOS --




Suurimmassa osassa nykyautoja on automaattinen ilmastointi, joka huolehtii auton oikeasta lämmöstä. Säädät vain tavoitelämpötilan ja automatiikka hoitaa loput. Järjestelmä odottaa kun ilma on riittävän lämmintä ja nostaa puhaltimen voimakkuutta asteittain. Toki joissain autossa automatiikka voi joskus toimia epäloogisesti, joten silloin tällöin saattaa olla tarvetta esimerkiksi pienentää puhallinta manuaalisesti, kun kabiini alkaa muistuttaa saunaa, vaikka lämpötila on asetettu tuttuun 21 asteeseen.

Pidä ilmastointi päällä

-- MAINOS --

Jokaisesta autosta mikä on varustettu ilmastoinnilla, löytyy myös nappi millä sen saa pois päältä. Ilmastointia ei kuitenkaan ole tarkoitus kytkeä pois päältä talvella tai ylipäätään milloinkaan. Mikäli ilma on kylmä, ilmastointi käy pienellä teholla tai kytkeytyy automaattisesti pois päältä, vaikka kytkin olisi päällä-asennossa. Ilmastointi poistaa tehokkaasti vesihöyryn ennen kuin se jäätyy ikkunoihin huurteeksi. Älä myöskään kytke ilman sisäkiertoa päälle, ulkoa tuleva raitis ilma auttaa pitämään huurteen pois ikkunoista.

Avaa ikkuna

Jos autossa on useampia matkustajia, voi hengityksestä ja vaatteista huokuva kosteus olla liikaa ilmastoinnille ja ikkunat pyrkivät huurtumaan. Kun avaat sivuikkunan raolleen, lämmityslaitteen puhaltama lämmin ilma pääsee nopeammin sisään ja kosteus livahtamaan ikkunan raosta pihalle.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.