Maserati lienee tunnetuin urheiluautoistaan, mutta italialaismerkin valikoimaan kuuluu myös neliovisia sedaneita ja jopa katumaasturi. Farmarimallista Maseratia on sen sijaan turha etsiä tehtaan jäljiltä, joten tämän jutun yksilö tehtiin räätälintyönä brittiomistajalle.
Maseratin valikoimaan on kuulunut jo vuosikymmeniä Quattroporte-niminen luksusluokan sedan, jonka nykysukupolvi on ollut myynnissä seitsemisen vuotta. Edeltävä polvi oli tarjolla vuosina 2003-2012, ja siitä nähtiin myös hyvin harvinaiseksi jäänyt farmariversio. Asialla ei kuitenkaan ollut Maseratin tehdas, vaan Carrozzeria Touring -niminen koripaja.
Bellagio Fastbackiksi ristittyä shooting brake -tyylistä farkkua tehtiin reilut 10 vuotta sitten vain pieni erä, ja yksi näistä autoista päätyi vuonna 2013 RM Sotheby’sin huutokauppaan Isossa-Britanniassa. Eräs brittiharrastaja olisi kovasti halunnut auton itselleen, mutta hän ei kuitenkaan voittanut huutokauppaa. Pettymys oli tietysti suuri, mutta unelma omasta farmari-Maseratista jäi elämään. Kun tällaista autoa ei löytynyt markkinoilta, brittimies päätti teettää sellaisen omin voimin.
Hän lähestyi ensin saarivaltakunnan johtavia prototyyppipajoja, mutta suurin osa niistä olisi laskuttanut työstä noin 200 000 puntaa ja päälle olisi tullut vielä itse Maseratin hinta. Brittiharrastaja ei ollut valmis maksamaan tällaista summaa, ja lopulta apu löytyi Adam Redding -nimisen kaverin suunnalta. Esimerkiksi Jaguar E-Typejen, Aston Martineiden, Lancioiden, Bristolien ja Dinojen entisöintiin erikoistunut Redding suostui ottamaan haasteen vastaan hieman edullisemmin, joten projekti pääsi käynnistymään.
Suosittelemme
Lähtökohdaksi valittiin nykysukupolvea edustava Quattroporte vuodelta 2016. Sedanin katon takaosa laikattiin kokonaan pois ja tilalle muotoiltiin varsin sulavalinjainen farkkuperä. Peltitöissä riitti varmasti haasteita, mutta vielä suurempi homma oli kuulemma sähkötoimisen takaluukun kannen parissa. Se piti saada pelaamaan yhteen auton tietoverkon kanssa, ja kaiken kaikkiaan projekti nieli noin 1500 työtuntia.
Unelma omasta farmari-Maseratista siis toteutui, mutta jostakin syystä auto päätettiin laittaa myyntiin. Pitkäkattoista Quattroportea vauhdittaa edelleen alkuperäinen kolmelitrainen turbodiesel, joka tuottaa 275 heppaa. Ainutlaatuisella farkulla ei ole ehditty juuri ajaa viime vuosina, ja niinpä mittarissa on vain hitusen yli 14 000 kilometriä. Hintapyyntöä ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta lopullinen myyntihinta voi hyvinkin jäädä auton rakentamiskustannuksia pienemmäksi.