Tällaista ei tule toista vastaan – brittiomistaja teetti Maserati Quattroportestaan farmarin

Maserati lienee tunnetuin urheiluautoistaan, mutta italialaismerkin valikoimaan kuuluu myös neliovisia sedaneita ja jopa katumaasturi. Farmarimallista Maseratia on sen sijaan turha etsiä tehtaan jäljiltä, joten tämän jutun yksilö tehtiin räätälintyönä brittiomistajalle.

Maseratin valikoimaan on kuulunut jo vuosikymmeniä Quattroporte-niminen luksusluokan sedan, jonka nykysukupolvi on ollut myynnissä seitsemisen vuotta. Edeltävä polvi oli tarjolla vuosina 2003-2012, ja siitä nähtiin myös hyvin harvinaiseksi jäänyt farmariversio. Asialla ei kuitenkaan ollut Maseratin tehdas, vaan Carrozzeria Touring -niminen koripaja.

Bellagio Fastbackiksi ristittyä shooting brake -tyylistä farkkua tehtiin reilut 10 vuotta sitten vain pieni erä, ja yksi näistä autoista päätyi vuonna 2013 RM Sotheby’sin huutokauppaan Isossa-Britanniassa. Eräs brittiharrastaja olisi kovasti halunnut auton itselleen, mutta hän ei kuitenkaan voittanut huutokauppaa. Pettymys oli tietysti suuri, mutta unelma omasta farmari-Maseratista jäi elämään. Kun tällaista autoa ei löytynyt markkinoilta, brittimies päätti teettää sellaisen omin voimin.

Hän lähestyi ensin saarivaltakunnan johtavia prototyyppipajoja, mutta suurin osa niistä olisi laskuttanut työstä noin 200 000 puntaa ja päälle olisi tullut vielä itse Maseratin hinta. Brittiharrastaja ei ollut valmis maksamaan tällaista summaa, ja lopulta apu löytyi Adam Redding -nimisen kaverin suunnalta. Esimerkiksi Jaguar E-Typejen, Aston Martineiden, Lancioiden, Bristolien ja Dinojen entisöintiin erikoistunut Redding suostui ottamaan haasteen vastaan hieman edullisemmin, joten projekti pääsi käynnistymään.

Suosittelemme

Lähtökohdaksi valittiin nykysukupolvea edustava Quattroporte vuodelta 2016. Sedanin katon takaosa laikattiin kokonaan pois ja tilalle muotoiltiin varsin sulavalinjainen farkkuperä. Peltitöissä riitti varmasti haasteita, mutta vielä suurempi homma oli kuulemma sähkötoimisen takaluukun kannen parissa. Se piti saada pelaamaan yhteen auton tietoverkon kanssa, ja kaiken kaikkiaan projekti nieli noin 1500 työtuntia.

Unelma omasta farmari-Maseratista siis toteutui, mutta jostakin syystä auto päätettiin laittaa myyntiin. Pitkäkattoista Quattroportea vauhdittaa edelleen alkuperäinen kolmelitrainen turbodiesel, joka tuottaa 275 heppaa. Ainutlaatuisella farkulla ei ole ehditty juuri ajaa viime vuosina, ja niinpä mittarissa on vain hitusen yli 14 000 kilometriä. Hintapyyntöä ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta lopullinen myyntihinta voi hyvinkin jäädä auton rakentamiskustannuksia pienemmäksi.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat