Tällaista Bentleytä ei tehtaalta saanut – italialainen Ares Modena tekee isosta Mulsannesta kaksiovisen coupén

Bentley Mulsanne jäi brittimerkin viimeiseksi isoksi sedaniksi, jossa hyödynnettiin perinteikästä 6,75-litraista veekasia. Tehdas ei koskaan tarjonnut autosta edeltäjien kaltaista kaksiovista coupéa, mutta nyt sellaisen saa italialaiselta Ares Modenalta.

Bentley Coupe Sport -nimisen luomuksen valmistusmäärä rajataan vain muutamaan yksilöön, jotka rakennetaan käsityönä lähtökohtana palvelevan neliovisen Mulsannen pohjalta. Hintakin kerrotaan vasta tosiostajille. Sport-lisänimestä huolimatta kyseessä on hyvin konservatiivisen oloinen kaksiovinen coupé, joka jatkaa vuosina 2008-2011 valmistetun Brooklandsin perinteitä. Toisin kuin Bentleyn tehtaan käsialaa olevassa edeltäjässä, italialaisessa tulkinnassa on kuitenkin kiinteä B-pilari ja sedanin kaltaiset karmilliset sivulasit.

Kuva: Ares Design

Ares Modena ei myöskään lyhennä Mulsannen akseliväliä, joten auto on todella massiivinen ilmestys coupéksi. B-pilaria siirretään luonnollisesti taaksepäin, ja etuovet ovat pidemmät kuin sedanissa. Uudet takakyljet tehdään alumiinista, kun taas ovet sekä katto leivotaan hiilikuidusta. Kattolinja on astetta viistompi kuin neliovisessa Mulsannessa, mutta takaluukun kansi näyttäisi olevan entisellään.

Korimuutosten lisäksi Ares Modena asentaa autoon uudet 22-tuumaiset alumiinivanteet, räätälintyönä tehdyt sivuhelmat sekä hillityn takadiffuusorin. ”Perusmallin” ohella tarjolla on myös Targa-versio, joka tuo mukanaan kattoluukun. Sisätilojen tärkeimpiin muutoksiin kuuluvat uudet etuistuimet, jotka kääntyvät takapenkille kulun mahdollistamiseksi. Lisäksi Mulsannen takimmaiset oviverhoilut on muokattu uuden korimallin mukaisesti.

Kuva: Ares Design

Koska akseliväliä ei ole lyhennetty, takaosastolla on yhtä hulppeat jalkatilat kuin sedanissa. Pääntilaa saattaa kuitenkin olla hitusen vähemmän viistomman kattolinjan vuoksi. Sisätilojen koristeet voi valita oman maun mukaan, ja tarjolla on perinteisen puun lisäksi mm. alumiinia, nahkaa sekä hiilikuitua. Mulsannen kahdeksantuumaisella ruudulla varustettu tietoviihdejärjestelmä kalpenee modernimpien ratkaisujen rinnalla, mutta 14 kaiuttimella ja kahdella subbarilla varustettu kuusikanavainen äänentoistojärjestelmä lienee edelleen lajinsa parhaita.

Kuva: Ares Design

Konepellin alla murisee hillitysti Bentleyn perinnemoottori, eli 6,75-litrainen kasi kahdella turbolla terästettynä. 512 hevosvoiman huipputeho ja 1020 newtonmetrin maksimivääntö välitetään takapyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja pehmeästä kulusta huolehtii ilmajousitus. Ares Modena kertoo kohentaneensa auton suorituskykyä, mutta ainakin nämä arvot ovat identtisiä Mulsannen kanssa. Parempi aerodynamiikka ja mahdollisesti hieman pienempi paino saattavat kuitenkin nostaa ainakin huippunopeutta vielä korkeammalle kuin Mulsannelle luvatut 296 km/h.

Kuva: Ares Design
Kuva: Ares Design
LähdeCarscoops

Lue lisää