1990-luvun alussa lanseerattu McLaren F1 oli aikanaan maailman nopein tuotantoauto, ja se sai pitää valtikkansa vielä pitkään valmistuksen päättymisen jälkeenkin. BMW:n vapaasti hengittävällä V12:lla varustettu superauto ylsi parhaimmillaan 391 km/h:n huippuihin, mutta se ei ollut Gordon Murrayn suunnitteleman ohjuksen ainoa valtti. Big Macin ohjaamoon sopi nimittäin yksi matkustaja keskellä istuvan kuskin molemmille puolille, joten F1 oli kilpailijoistaan poiketen kolmipaikkainen.
McLaren on pikapuoliin tuomassa markkinoille Speedtail-nimisen uutuuden, jota se mainostaa F1:n moderniksi seuraajaksi. Niinpä myös Speedtail on kolmipaikkainen ja hurjan nopea, mutta vapaasti hengittävän kaksitoistasylinterisen myllyn sijasta autossa luotetaan McLarenin kaikkien nykyisten katumallien tavoin tupla-ahdettuun veekasiin. Lisäksi Speedtail on kolmisensataa kiloa F1:tä painavampi, joten Gordon Murrayn alkuperäiset ideat ovat hieman vesittyneet matkan varrella.
Gordon Murray vetää tätä nykyä nimeään kantavaa autofirmaa, joka on suunnitellut jo jonkin aikaa todellista seuraajaa 1990-luvun McLaren F1:lle. Gordon Murray Automotiven T.50-nimisestä uutuudesta on julkaistu jo aiemmin tietoja ja tiiserikuvia, jotka täydentyivät nyt auton ensimmäisellä kuvalla. T.50:n tavoitteena on tarjota edistynein ja tehokkain aerodynamiikka mitä koskaan on nähty katulaillisessa autossa, mikä näkyy myös uutuuden ulkonäössä välittömästi.
Superauton perää dominoi nimittäin halkaisijaltaan 400-millinen ”tuuletin”, joka on osa T.50:n ainutlaatuista aerodynamiikkakonseptia. Tuulettimen avulla auton alla kulkevan ilman kulkua kiihdytetään nopeasti, ja sen jälkeen ilma ohjataan takadiffusorissa olevien aukkojen läpi. High-Downforce-nimisessä moodissa systeemi pystyy kuulemma lisäämään maaefektiä jopa 30 prosenttia, kun taas Stremline-asennossa ilmanvastus pienenee 10 prosentilla suoranopeuksien kasvattamiseksi.
Valmiissa autossa on peräti kuusi erilaista aerodynamiikkamoodia, joista äärimmäisin on ns. V-Max-asetus. Tällöin lisävoimaa kaivetaan 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomasta starttigeneraattorista, ja myös moottorin ilmanottoa tehostetaan 700 hevosvoiman huipputehon saavuttamiseksi. Teho-painosuhde on kunnossa, koska auton massan pitäisi olla ainoastaan 980 kiloa. Myös kierrosherkkyyttä löytyy, koska T.50:tä vauhdittavan Cosworthin 3,9-litraisen vapari-V12:n kerrotaan olevan autohistorian korkeimmalle kieltävä katuauton moottori.
Suosittelemme
Kone kiertää parhaimmillaan huimat 12 100 rundia minuutissa, ja normiasetuksilla voimavarat kirjataan 650 hevosvoiman sekä 450 newtonmetrin lukemiin. Ne välitetään perinteiseen tyyliin takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Gordon Murrayn uusi superauto on McLaren F1:n tavoin kolmipaikkainen, ja kuski istuu esikuvan tavoin keskellä autoa. Uutuuden testaus F1-tiimi Racing Pointin tuulitunnelissa aloitetaan ensi vuoden alussa, ja koko komeus on luvattu paljastaa ensi toukokuussa. Ensimmäisten asiakkaiden pitää kuitenkin odotella autojaan tammikuuhun 2022 asti.