Tällaisiakin autoja vielä tehdään – legendaarisen McLaren F1:n henkisessä perillisessä on yli 12 000 rundiin kiertävä vapari-V12 ja jättimäinen tuuletin perässä

1990-luvun alussa lanseerattu McLaren F1 oli aikanaan maailman nopein tuotantoauto, ja se sai pitää valtikkansa vielä pitkään valmistuksen päättymisen jälkeenkin. BMW:n vapaasti hengittävällä V12:lla varustettu superauto ylsi parhaimmillaan 391 km/h:n huippuihin, mutta se ei ollut Gordon Murrayn suunnitteleman ohjuksen ainoa valtti. Big Macin ohjaamoon sopi nimittäin yksi matkustaja keskellä istuvan kuskin molemmille puolille, joten F1 oli kilpailijoistaan poiketen kolmipaikkainen.

McLaren on pikapuoliin tuomassa markkinoille Speedtail-nimisen uutuuden, jota se mainostaa F1:n moderniksi seuraajaksi. Niinpä myös Speedtail on kolmipaikkainen ja hurjan nopea, mutta vapaasti hengittävän kaksitoistasylinterisen myllyn sijasta autossa luotetaan McLarenin kaikkien nykyisten katumallien tavoin tupla-ahdettuun veekasiin. Lisäksi Speedtail on kolmisensataa kiloa F1:tä painavampi, joten Gordon Murrayn alkuperäiset ideat ovat hieman vesittyneet matkan varrella.





Gordon Murray vetää tätä nykyä nimeään kantavaa autofirmaa, joka on suunnitellut jo jonkin aikaa todellista seuraajaa 1990-luvun McLaren F1:lle. Gordon Murray Automotiven T.50-nimisestä uutuudesta on julkaistu jo aiemmin tietoja ja tiiserikuvia, jotka täydentyivät nyt auton ensimmäisellä kuvalla. T.50:n tavoitteena on tarjota edistynein ja tehokkain aerodynamiikka mitä koskaan on nähty katulaillisessa autossa, mikä näkyy myös uutuuden ulkonäössä välittömästi.

Superauton perää dominoi nimittäin halkaisijaltaan 400-millinen ”tuuletin”, joka on osa T.50:n ainutlaatuista aerodynamiikkakonseptia. Tuulettimen avulla auton alla kulkevan ilman kulkua kiihdytetään nopeasti, ja sen jälkeen ilma ohjataan takadiffusorissa olevien aukkojen läpi. High-Downforce-nimisessä moodissa systeemi pystyy kuulemma lisäämään maaefektiä jopa 30 prosenttia, kun taas Stremline-asennossa ilmanvastus pienenee 10 prosentilla suoranopeuksien kasvattamiseksi.

Valmiissa autossa on peräti kuusi erilaista aerodynamiikkamoodia, joista äärimmäisin on ns. V-Max-asetus. Tällöin lisävoimaa kaivetaan 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomasta starttigeneraattorista, ja myös moottorin ilmanottoa tehostetaan 700 hevosvoiman huipputehon saavuttamiseksi. Teho-painosuhde on kunnossa, koska auton massan pitäisi olla ainoastaan 980 kiloa. Myös kierrosherkkyyttä löytyy, koska T.50:tä vauhdittavan Cosworthin 3,9-litraisen vapari-V12:n kerrotaan olevan autohistorian korkeimmalle kieltävä katuauton moottori.

Kone kiertää parhaimmillaan huimat 12 100 rundia minuutissa, ja normiasetuksilla voimavarat kirjataan 650 hevosvoiman sekä 450 newtonmetrin lukemiin. Ne välitetään perinteiseen tyyliin takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Gordon Murrayn uusi superauto on McLaren F1:n tavoin kolmipaikkainen, ja kuski istuu esikuvan tavoin keskellä autoa. Uutuuden testaus F1-tiimi Racing Pointin tuulitunnelissa aloitetaan ensi vuoden alussa, ja koko komeus on luvattu paljastaa ensi toukokuussa. Ensimmäisten asiakkaiden pitää kuitenkin odotella autojaan tammikuuhun 2022 asti.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...