Tällaisiakin autoja vielä tehdään – legendaarisen McLaren F1:n henkisessä perillisessä on yli 12 000 rundiin kiertävä vapari-V12 ja jättimäinen tuuletin perässä

1990-luvun alussa lanseerattu McLaren F1 oli aikanaan maailman nopein tuotantoauto, ja se sai pitää valtikkansa vielä pitkään valmistuksen päättymisen jälkeenkin. BMW:n vapaasti hengittävällä V12:lla varustettu superauto ylsi parhaimmillaan 391 km/h:n huippuihin, mutta se ei ollut Gordon Murrayn suunnitteleman ohjuksen ainoa valtti. Big Macin ohjaamoon sopi nimittäin yksi matkustaja keskellä istuvan kuskin molemmille puolille, joten F1 oli kilpailijoistaan poiketen kolmipaikkainen.

McLaren on pikapuoliin tuomassa markkinoille Speedtail-nimisen uutuuden, jota se mainostaa F1:n moderniksi seuraajaksi. Niinpä myös Speedtail on kolmipaikkainen ja hurjan nopea, mutta vapaasti hengittävän kaksitoistasylinterisen myllyn sijasta autossa luotetaan McLarenin kaikkien nykyisten katumallien tavoin tupla-ahdettuun veekasiin. Lisäksi Speedtail on kolmisensataa kiloa F1:tä painavampi, joten Gordon Murrayn alkuperäiset ideat ovat hieman vesittyneet matkan varrella.

Gordon Murray vetää tätä nykyä nimeään kantavaa autofirmaa, joka on suunnitellut jo jonkin aikaa todellista seuraajaa 1990-luvun McLaren F1:lle. Gordon Murray Automotiven T.50-nimisestä uutuudesta on julkaistu jo aiemmin tietoja ja tiiserikuvia, jotka täydentyivät nyt auton ensimmäisellä kuvalla. T.50:n tavoitteena on tarjota edistynein ja tehokkain aerodynamiikka mitä koskaan on nähty katulaillisessa autossa, mikä näkyy myös uutuuden ulkonäössä välittömästi.

Superauton perää dominoi nimittäin halkaisijaltaan 400-millinen ”tuuletin”, joka on osa T.50:n ainutlaatuista aerodynamiikkakonseptia. Tuulettimen avulla auton alla kulkevan ilman kulkua kiihdytetään nopeasti, ja sen jälkeen ilma ohjataan takadiffusorissa olevien aukkojen läpi. High-Downforce-nimisessä moodissa systeemi pystyy kuulemma lisäämään maaefektiä jopa 30 prosenttia, kun taas Stremline-asennossa ilmanvastus pienenee 10 prosentilla suoranopeuksien kasvattamiseksi.

Valmiissa autossa on peräti kuusi erilaista aerodynamiikkamoodia, joista äärimmäisin on ns. V-Max-asetus. Tällöin lisävoimaa kaivetaan 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomasta starttigeneraattorista, ja myös moottorin ilmanottoa tehostetaan 700 hevosvoiman huipputehon saavuttamiseksi. Teho-painosuhde on kunnossa, koska auton massan pitäisi olla ainoastaan 980 kiloa. Myös kierrosherkkyyttä löytyy, koska T.50:tä vauhdittavan Cosworthin 3,9-litraisen vapari-V12:n kerrotaan olevan autohistorian korkeimmalle kieltävä katuauton moottori.

Kone kiertää parhaimmillaan huimat 12 100 rundia minuutissa, ja normiasetuksilla voimavarat kirjataan 650 hevosvoiman sekä 450 newtonmetrin lukemiin. Ne välitetään perinteiseen tyyliin takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Gordon Murrayn uusi superauto on McLaren F1:n tavoin kolmipaikkainen, ja kuski istuu esikuvan tavoin keskellä autoa. Uutuuden testaus F1-tiimi Racing Pointin tuulitunnelissa aloitetaan ensi vuoden alussa, ja koko komeus on luvattu paljastaa ensi toukokuussa. Ensimmäisten asiakkaiden pitää kuitenkin odotella autojaan tammikuuhun 2022 asti.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...