MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tällä vuoden 1965 pakettivolkkarilla kierretään Nürburgringin Nordschleife alle 10 minuutissa – alkuperäisten kuorten alla piilee Porschen tekniikka

Lahden Autot ja Viihde -viikonlopussa nähtiin monta sykähdyttävää laitetta, jotka kimaltelivat kilpaa toistensa kanssa spottivalojen loisteessa. Varsin vaatimattoman näköinen vaaleansininen pakettivolkkari saattoi jäädä tässä säihkeessä monelta näyttelykävijältä huomaamatta, mutta se oli yksi koko näyttelyn vaikuttavimmista rakennelmista.

Vaasalaisen Nikke Tuomisen luomus on tehty vähitellen 25 vuoden aikana vuosikerran 1965 Volkswagen Typ 2:n, eli pakettivolkkarin ensimmäisen sukupolven pohjalta. Kyseessä on vanha Suomi-auto, jossa on tallella jopa alkuperäinen väri ja Vaasan läänin mustat kilvet 1960-luvulta. Maalipintaa on ajan saatossa paikattu sieltä täältä, ja pintaan on ruiskutettu mattalakka sopivan patinavaikutelman aikaansaamiseksi.

Tarkemmin katsottuna paku on kuitenkin kaikkea muuta kuin alkuperäinen. Helmoja koristavat Porschen fontilla tehdyt valkoiset raidat, joissa lukee ”LEICHTBAU”. Moni ei Suomessa ymmärrä saksankielisen tekstin merkitystä, joka tarkoittaa kevennettyä rakennetta. Vanhus on laitettu tehokkaalle dieetille, ja lukemattomia osia on kevennetty. Jopa ovien saranoihin on porattu reikiä kokonaismassan pienentämiseksi.

Suosittelemme


Porsche-henkiset raidat eivät ole autossa sattumalta, koska merkittävä osa pakun tekniikasta on peräisin stuttgartilaiselta urheiluautomerkiltä. Vanteina palvelevat Porschen legendaariset Fuchsit mattamustaksi maalattuina, ja jarrutkin ovat samaa perua. Lista ei pääty tähän, vaan myös alustarakenteet on lainattu pitkälti sporttiautolegenda 911:stä.

Sama koskee pakun moottoria. Kuplastakin tuttu alkuperäinen nelonen on korvattu Porschen bokserikuutosella, jossa on yhdistelty 1970-luvun loppupuolen 911-mallien komponentteja. Huipputeho on tällä hetkellä 300 hepan luokkaa, joiden voimin museoikäinen VW liikkuu varsin liukkaasti. Hammastanko-ohjauksen ansiosta autolla on ilo ajaa mutkissakin.

Myös sisusta on päivitetty rutkasti kasvaneiden voimavarojen mukaisesti. Täysin sivutuettomat alkuperäispenkit on korvattu rata-ajoonkin sopivilla kuppi-istuimilla, jotka on verhoiltu auton henkeen hyvin istuvalla ruutukankaalla. Kuski sekä matkustaja pysyvät tukevasti paikoillaan Sparcon nelipistevöiden ansiosta, ja ohjaamoa kiertää turvakaarikehikko.

Tästä ja perässä komeilevasta Nürburgring-tarrasta voidaan päätellä jo jotakin pakun käyttötarkoituksesta. Volkkarilla ei ole enää mitään tekemistä hyötyauton kanssa, vaan se on ratalelu, joka on kuitenkin täysin katulaillinen. Autolla käytiin ajamassa viime kesänä Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella, jossa moni uudempi sportti jäi kauas taakse. Videoitu kierros kertoo kovasta yrityksestä. Sitä oli sen verran paljon, että Porsche-paku lipsahti kerran nurmikollekin, mutta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.

Nikke Tuominen kertoi, että kierrosaikaa ei päästy valitettavasti mittaamaan kaikille avoimilla ratapäivillä vallinneen kovan liikenteen vuoksi. Tyhjällä radalla kierrosajan pitäisi kuitenkin olla alle kymmenen minuutin, mikä on melkoinen suoritus yli 50 vuotta vanhalta pakettiautolta.

VW:n paino on saatu laskettua eri toimenpiteillä 1066 kiloon, eli se ei ole alkuperäistä painavampi Porschen tekniikasta ja monista lisäosista huolimatta. Autoon on muuten tulossa vielä lisää stuttgartilaista tavaraa, koska eturipustukset aiotaan vaihtaa ensi kaudeksi Porschen konstruktioon. Tämän myötä pakun paino saattaa laskea jopa alle 1000 kilon, jolloin nykyautoilla voi olla vieläkin suurempia hankaluuksia pysyä vanhuksen perässä maailman legendaarisimmalla kilparadalla.

Katso video Volkkarin Ring-kierroksesta tästä:

Lue lisää