Tällä autolla voisit elvistellä kunnolla – Elviksen vanha Ässämersu tulee pian huutokauppaan

Rock’n’rollin kuninkaana tunnettu Elvis Presley piti musiikin lisäksi myös autoista, joita ehti olla miehen omistuksessa melkoinen määrä. Niistä tunnetuimpia lienevät Cadillacit, jollaisen hän lahjoitti myös äidilleen Gladysille heti uransa alkuvaiheessa. Elviksen luksusimagoon sopivat mainiosti Lincolnitkin, mutta laulajan sydän sykki myös eurooppalaisille menopeleille.

Niinpä Elvis ajeli armeija-aikanaan Saksassa BMW:n legendaarisella 507 Roadsterilla, ja myöhemmin miehen kokoelmaan kuuluivat mm. De Tomaso Pantera ja Ferrari Dino 308 GT4. Tähti nähtiin myös Rolls-Roycen takapenkillä, ja toisenlaista eurooppalaista luksusta edustivat Mercedes-Benzit. Tähtimerkin 1960- ja 1970-lukujen ehdoton huippumalli 600 oli sopiva valinta rock’n’rollin kuninkaalle. Elvis valitsi massiivisen Mersun väriksi tyylikkään Alpha Crystal Blue Metallic -sinisen, joka koristi myös laulajan kokoelmiin kuulunutta pykälää pienempää Mercedestä.


Tämä auto oli vuoden 1971 280 SEL, eli pitkäakselivälinen Ässä yllättävän pienellä koneella. Auton pellin alle olisi saanut jopa 6,3-litraisen veekasin, mutta jostakin syystä Elvis päätyi 2,8-litraiseen suoraan kuutoseen. W108/W109-mallisarjaa valmistettiin vuosina 1965-1972 noin 400 000 kappaletta, ja 280 SEL:n tuotantomäärä jäi suhteellisen vaatimattomaan 8250 yksilöön. Elviksen Mersun kone tuotti vain 160 hevosvoiman tehon ja 240 newtonmetrin väännön, eli luksusauto oli kaukana muskelisedanista.

Laulaja piti kuitenkin ilmeisesti Mersustaan, koska se säilyi Elviksen omistuksessa tähden elokuussa 1977 tapahtuneeseen kuolemaan asti. Tämän jälkeen auto oli näytteillä museossa, ja se kuului John Staluppi Jr. -nimisen herran kokoelmaan. Nyt Elviksen Ässämersu saa kuitenkin todennäköisesti uuden omistajan, koska auto joutuu vasaran alle ensi kuussa.





Mercedes tulee tarjolle Barrett-Jacksonin Las Vegasissa järjestämään huutokauppaan, eli ainakin paikkakunta on mitä sopivin Elviksen vanhan auton myynnille. Mersun pitäisi olla kovaa valuuttaa keräilijöiden keskuudessa, koska Elviksen entisiä autoja ei ole nähty kaupan kovin usein.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...