Tällä autolla voisit elvistellä kunnolla – Elviksen vanha Ässämersu tulee pian huutokauppaan

Rock’n’rollin kuninkaana tunnettu Elvis Presley piti musiikin lisäksi myös autoista, joita ehti olla miehen omistuksessa melkoinen määrä. Niistä tunnetuimpia lienevät Cadillacit, jollaisen hän lahjoitti myös äidilleen Gladysille heti uransa alkuvaiheessa. Elviksen luksusimagoon sopivat mainiosti Lincolnitkin, mutta laulajan sydän sykki myös eurooppalaisille menopeleille.

Niinpä Elvis ajeli armeija-aikanaan Saksassa BMW:n legendaarisella 507 Roadsterilla, ja myöhemmin miehen kokoelmaan kuuluivat mm. De Tomaso Pantera ja Ferrari Dino 308 GT4. Tähti nähtiin myös Rolls-Roycen takapenkillä, ja toisenlaista eurooppalaista luksusta edustivat Mercedes-Benzit. Tähtimerkin 1960- ja 1970-lukujen ehdoton huippumalli 600 oli sopiva valinta rock’n’rollin kuninkaalle. Elvis valitsi massiivisen Mersun väriksi tyylikkään Alpha Crystal Blue Metallic -sinisen, joka koristi myös laulajan kokoelmiin kuulunutta pykälää pienempää Mercedestä.

Tämä auto oli vuoden 1971 280 SEL, eli pitkäakselivälinen Ässä yllättävän pienellä koneella. Auton pellin alle olisi saanut jopa 6,3-litraisen veekasin, mutta jostakin syystä Elvis päätyi 2,8-litraiseen suoraan kuutoseen. W108/W109-mallisarjaa valmistettiin vuosina 1965-1972 noin 400 000 kappaletta, ja 280 SEL:n tuotantomäärä jäi suhteellisen vaatimattomaan 8250 yksilöön. Elviksen Mersun kone tuotti vain 160 hevosvoiman tehon ja 240 newtonmetrin väännön, eli luksusauto oli kaukana muskelisedanista.

Laulaja piti kuitenkin ilmeisesti Mersustaan, koska se säilyi Elviksen omistuksessa tähden elokuussa 1977 tapahtuneeseen kuolemaan asti. Tämän jälkeen auto oli näytteillä museossa, ja se kuului John Staluppi Jr. -nimisen herran kokoelmaan. Nyt Elviksen Ässämersu saa kuitenkin todennäköisesti uuden omistajan, koska auto joutuu vasaran alle ensi kuussa.

Suosittelemme

Mercedes tulee tarjolle Barrett-Jacksonin Las Vegasissa järjestämään huutokauppaan, eli ainakin paikkakunta on mitä sopivin Elviksen vanhan auton myynnille. Mersun pitäisi olla kovaa valuuttaa keräilijöiden keskuudessa, koska Elviksen entisiä autoja ei ole nähty kaupan kovin usein.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat