Tällä autolla Rolling Stonesin Keith Richards ajoi keikoille – nyt rollarin Ferrari Dino 246 GT tulee huutokauppaan

Rock-tähtien ja autojen lähes pyhä liitto on kestänyt jo rock’n’rollin alkuajoista lähtien. 1960- ja 1970-luvuille tultaessa urheilu- tai luksusauto oli jo lähes pakkohankinta jokaiselle itseään kunnioittavalle rokkarille. Esimerkiksi The Beatlesin jäseniä nähtiin niin Rolls-Roycessa kuin Facel Vegassakin, ja The Rolling Stones ei jäänyt pekkaa pahemmaksi.

Bändin kitaristi Keith Richards hankki vuonna 1972 hopeanvärisen Ferrari Dino 246 GT:n käytettäväksi Kaliforniassa. Niinpä autossa oli vasemmanpuoleinen ohjaus, mutta se ei estänyt Richardsia laivaamasta Ferraria myöhemmin Lontooseen. Mies ei pitänyt lentämisestä, joten hän ajoi Dinolla Rolling Stonesin Euroopan turneiden keikoille 1970-luvulla. Richards saapui kuulemma usein bändin hotellille keskellä yötä suoraan Ferrarin ratista.


Auto oli selvästi mieluinen rokkarille, koska hän piti sen yli 15 vuoden ajan. Sitten Dino päätyi japanilaiselle keräilijälle, joka omisti Ferrarin vuoteen 2014 asti. Tämän jälkeen ostajaksi ilmaantui toinen rokkari, eli The Prodigy -yhtyeen Liam Howlett. Hän osti auton Monacossa järjestetystä huutokaupasta, ja Dino säilyi Howlettin omistuksessa pari vuotta. Seuraavaksi Ferrari päätyi sen nykyiselle omistajalle, joka on päättänyt laittaa keskimoottorisportin jälleen tarjolle huutokauppaan.

Päältä hopea ja sisältä musta Dino on edelleen hyvin vähän ajettu, koska sen mittarissa on vasta noin 30 000 mailia. Niistä noin 25 000 on peräisin Richardsin ajamilta Euroopan kiertueilta 1970- ja 1980-luvuilla. Auton moottori on kuitenkin käyty täysin läpi muutama vuosi sitten, joten Ferrarin pitäisi olla teräkunnossa uutta omistajaa varten.





Dinon hinnan arvellaan nousevan 300 000 – 400 000 punnan välille, kun se tulee tarjolle Bonhamsin tulevana viikonloppuna järjestämään huutokauppaan. Se pidetään historiallisten kilpurien Goodwood Revival -tapahtuman yhteydessä, joten puitteet ovat ainakin kohdallaan Keith Richardsin entisen Ferrarin myyntiä varten.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...