Aurinkosähköratkaisuja tarjoava Suomen Aurinkotekniikka on löytänyt kiintoisan tavan hyödyntää auringonpaistetta; päivänsäteistä tuotetaan polttoainetta Tesla-täyssähköautoon. Riihimäkeläinen Pekka Kiiski hyödyntää ratkaisua Tesla P85 –sähkötaksissaan, jonka lataamisen tarvitaan entistä vähemmän ”verkkovirtaa”. Lähdimme tapaamaan Aurinkotekniikan Ville Tiaista ja selvittämään mistä tässä oikein on kyse.

”Aurinkosähkö on siitä loistavaa, että voimme hyödyntää sitä käytännössä mihin vain, vaikka kahvin keittämiseen tai kodin valaisemiseen” aloittaa yrityksen toimitusjohtaja Ville Tiainen. ”Yksi järkevimmistä käyttötarkoituksista on sähköauton lataaminen, jolloin tuotettu sähkö saadaan varastoitua sähköauton akkuun. Ja aina kun puhutaan sähköautosta, puhutaan tietysti Teslasta.” Tiainen naurahtaa.
Yhdysvaltojen Piilaaksossa päämajaansa pitävän Tesla Motorsin valmistama täyssähköauto onkin huima kulkupeli, joka on lanseerauksestaan alkaen hämmästyttänyt autotoimittajia ympäri maailman. Parituhatta kiloinen Tesla P85 tuottaa käsittämättömän 440Nm vääntömomentin, mikä on sähkömoottorin ansiosta koko ajan kuljettajan käytettävissä. Kiihtyvyydessä Tesla jättää hopeasijalle valtaosan perinteisistä urheiluautoista. Verkkokalvoja hivelevän ulkonäön lisäksi Tesla erottuu muita sähköautoja pidemmällä toimintasäteellään, jonka valmistaja ilmoittaa olevan 500km. Tesla Club Finland kertoo toimintasäteen olevan Suomen olosuhteissa noin 400km, mikä on taksikäytössäkin useimmiten riittävä lataus yhtä perusajovuoroa ajatellen. Tosin taksikäytössä Teslan mahtavia voimavaroja ei valitettavasti pääse täysimääräisesti hyödyntämään – ainakaan jos aikoo ajaa vuoronsa loppuun saakka!
Sähköautolla ajamisesta ei luonnollisesti aiheudu ympäristölle haitallisia päästöjä ja aurinkosähköllä tuotetun sähkön myötä sähköautolla ajaminen muuttuu täysin päästöttömäksi. Ville Tiaisen mukaan juuri tähän kiteytyy järjestelmän hienous. ”Aurinkosähkö ja sähköautot ovat molemmat maailmaa mullistavia asioita. Uskon että sähköautot tulevat lähivuosikymmeninä mullistamaan yksityisautoilun markkinat ja polttomoottorit jäävät taka-alalle. Energiatuotannossa mennään hurjaa vauhtia samaan suuntaan – kohti tulevaisuutta. Taaksepäin emme ole enää menossa, vaan vanhat ympäristöä kuormittavat menetelmät tulevat väistymään uusien innovaatioiden tieltä. Meidän tuotteessa tulevaisuuden suunnannäyttäjät kättelevät ja molemmista saadaan paras hyöty irti.”

Sähkön (tai tässä tapauksessa polttoaineen) valmistuksessa Aurinkotekniikka käyttää Suomessa valmistettuja aurinkopaneeleja. ”Paneelimme ovat laadullisesti maailman kärkikastia ja sama koskee jokaista järjestelmän komponenttia. Yksi polykidepaneeli tuottaa vuodessa Teslaan 1000 päästötöntä ajokilometriä. Kymmenellä paneelilla tuotetaan 10 000 kilometriä ja niin edelleen. Järjestelmän mitoituksesta onkin kyse siitä, kuinka paljon Teslalle kertyy vuodessa kilometrejä.”
Suosittelemme

Vihertäville automiehille Aurinkotekniikan ratkaisu sopii kuin nenä päähän: lataamalla kulkupelin puhtaalla aurinkoenergialla voi hyvällä omallatunnolla painaa pedaalia vaikka vähän raskaamminkin ja nauttia mahtavasta kiihtyvyydestä. Toimitus taitaakin lisätä joulupukin listalle Teslan seuraksi myös aurinkosähköjärjestelmän.