Superviikonloppu Nürburgringillä – Oldtimer Grand Prix on autohullun paratiisi

Olemme käyneet ennenkin Saksan legendaarisella Nürburgringin radalla, mutta kuluneena viikonloppuna järjestetty Oldtimer Grand Prix tarjosi loistavan syyn lähteä jälleen kerran paikan päälle. Jo 46. kerran järjestetty tapahtuma keräsi GP-radalle lähes käsittämättömän kattauksen vanhoja kilpureita, joiden skaala ulottui 1920- ja 1930-lukujen grand prix -autoista 1990-luvun DTM-tykkeihin.

Väliin mahtui myös F1-kilpureita monelta eri vuosikymmeneltä, historiallisia pikkuformuloita, vakioautoluokkien veteraaneja ja Porschen upouusia Cup-autoja. Niiden soundeja oli mahtavaa kuunnella radan pääkatsomosta, kun autot painoivat kaasu pohjassa pääsuoralla. Oldtimer Grand Prix’n erikoisuutena on se, että myös varikolla pääsee kulkemaan lähes vapaasti. Niinpä esimerkiksi vanhoja F1-autoja on mahdollista tutkia aivan lähietäisyydeltä, ja paikalla oli myös melkoinen kattaus eri merkkikerhojen kalustoa.


Porscheja oli kokoontunut radan sisäpuolelle satamäärin, ja esillä oli todellisia helmiä merkin 70-vuotisen historian ajalta. Kovin usein ei pääse esimerkiksi näkemään 959:ää, Carrera GT:tä ja 918 Spyderia vierekkäin, mutta tässä tapahtumassa sekin oli mahdollista. Ferrareitakin oli paikalla useita kymmeniä, ja arvoautoihin erikoistuneiden liikkeiden teltoissa pääsi kuolaamaan miljoonaluokan kalustoa.





Oldtimer Grand Prix’n yhteydessä oli mahdollista tutustua myös Nürburgringin historialliseen varikkoon, jonne oli koottu paikan ja tapahtuman henkeen sopivasti kisakalustoa menneiltä vuosikymmeniltä. Ring Boulevardin isosta hallista löytyi puolestaan varmasti mieluiset tuliaiset, kun pelkästään pienoismalleja oli tarjolla tuhatmäärin.

Lauantai-illan ohjelmasta vastasi radan varrella sijaitsevan Adenaun pikkukaupungin keskustassa järjestetty tapahtuma, jonka vuoksi koko pääkatu oli pyhitetty museoautoille ja jazzille. Bongasimme paikalla myös suomalaisen vieraan, eli jo aikaisemmin esittelemämme Leichtbau-pakuvolkkarin Porschen tekniikalla. Laite oli ajettu taas kerran Ringille kotimaan kamaralta, ja se kiertää Nordschleifen alle kymmenessä minuutissa.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Nordschleifella oli samaan aikaan käynnissä Touristenfahrten-ajot, joissa kuka tahansa pääsee testaamaan omat ja autonsa kyvyt maailman haastavimpiin kuuluvalla radalla. Aidan takaa voi bongata vaikkapa lähes loputtoman määrän Porschen GT-autoja sekä M-Bemareita ja kuunnella niiden sulosointuja Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevalla radalla.

Jos ensi kesän lomasuunnitelmat ovat vielä auki, voimme suositella Nürburgringiä Oldtimer Grand Prix -viikonloppuna erityisen lämpimästi. Paikalla on niin paljon nähtävää ja koettavaa, että autohullun pää pyörii jatkuvasti eri suuntiin. Suosittelemme myös viettämään paikan päällä vähintään pari päivää ja varaamaan majoituksen hyvissä ajoin etukäteen, koska lähimpänä rataa sijaitsevat majapaikat taitavat olla mennyttä jo nyt.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...