Superviikonloppu Nürburgringillä – Oldtimer Grand Prix on autohullun paratiisi

Olemme käyneet ennenkin Saksan legendaarisella Nürburgringin radalla, mutta kuluneena viikonloppuna järjestetty Oldtimer Grand Prix tarjosi loistavan syyn lähteä jälleen kerran paikan päälle. Jo 46. kerran järjestetty tapahtuma keräsi GP-radalle lähes käsittämättömän kattauksen vanhoja kilpureita, joiden skaala ulottui 1920- ja 1930-lukujen grand prix -autoista 1990-luvun DTM-tykkeihin.

Väliin mahtui myös F1-kilpureita monelta eri vuosikymmeneltä, historiallisia pikkuformuloita, vakioautoluokkien veteraaneja ja Porschen upouusia Cup-autoja. Niiden soundeja oli mahtavaa kuunnella radan pääkatsomosta, kun autot painoivat kaasu pohjassa pääsuoralla. Oldtimer Grand Prix’n erikoisuutena on se, että myös varikolla pääsee kulkemaan lähes vapaasti. Niinpä esimerkiksi vanhoja F1-autoja on mahdollista tutkia aivan lähietäisyydeltä, ja paikalla oli myös melkoinen kattaus eri merkkikerhojen kalustoa.

Porscheja oli kokoontunut radan sisäpuolelle satamäärin, ja esillä oli todellisia helmiä merkin 70-vuotisen historian ajalta. Kovin usein ei pääse esimerkiksi näkemään 959:ää, Carrera GT:tä ja 918 Spyderia vierekkäin, mutta tässä tapahtumassa sekin oli mahdollista. Ferrareitakin oli paikalla useita kymmeniä, ja arvoautoihin erikoistuneiden liikkeiden teltoissa pääsi kuolaamaan miljoonaluokan kalustoa.

Suosittelemme

Oldtimer Grand Prix’n yhteydessä oli mahdollista tutustua myös Nürburgringin historialliseen varikkoon, jonne oli koottu paikan ja tapahtuman henkeen sopivasti kisakalustoa menneiltä vuosikymmeniltä. Ring Boulevardin isosta hallista löytyi puolestaan varmasti mieluiset tuliaiset, kun pelkästään pienoismalleja oli tarjolla tuhatmäärin.

Lauantai-illan ohjelmasta vastasi radan varrella sijaitsevan Adenaun pikkukaupungin keskustassa järjestetty tapahtuma, jonka vuoksi koko pääkatu oli pyhitetty museoautoille ja jazzille. Bongasimme paikalla myös suomalaisen vieraan, eli jo aikaisemmin esittelemämme Leichtbau-pakuvolkkarin Porschen tekniikalla. Laite oli ajettu taas kerran Ringille kotimaan kamaralta, ja se kiertää Nordschleifen alle kymmenessä minuutissa.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Nordschleifella oli samaan aikaan käynnissä Touristenfahrten-ajot, joissa kuka tahansa pääsee testaamaan omat ja autonsa kyvyt maailman haastavimpiin kuuluvalla radalla. Aidan takaa voi bongata vaikkapa lähes loputtoman määrän Porschen GT-autoja sekä M-Bemareita ja kuunnella niiden sulosointuja Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevalla radalla.

Jos ensi kesän lomasuunnitelmat ovat vielä auki, voimme suositella Nürburgringiä Oldtimer Grand Prix -viikonloppuna erityisen lämpimästi. Paikalla on niin paljon nähtävää ja koettavaa, että autohullun pää pyörii jatkuvasti eri suuntiin. Suosittelemme myös viettämään paikan päällä vähintään pari päivää ja varaamaan majoituksen hyvissä ajoin etukäteen, koska lähimpänä rataa sijaitsevat majapaikat taitavat olla mennyttä jo nyt.

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat