Suomalaisfirma esittelee maailman eniten räätälöitävissä olevan superauton – Tritium yhdistää Lambo-tyylisen korin yli 670-heppaiseen sähkövoimalinjaan

Kovasti Lamborghini Aventadoria muistuttava Tritium on ollut jo puolivalmiina esillä muutamissa kotimaisissa näyttelyissä. Pian koittaa Suomi-superauton kansainvälisen debyytin vuoro.

Uudellamaalla toimiva startup-firma on kehittänyt omaa superautoaan jo muutaman vuoden ajan. Lamborghini Aventadorin päälinjoja hyödyntävän korin kätköissä on tähän asti majaillut bensaveekasi, mutta nyt Tritium on siirtymässä kokonaan erilaiseen voimanlähteeseen. Jatkossa autoa vauhdittaa nimittäin täysin sähköinen voimalinja, jonka moottorit sijaitsevat brittiläisen Autocarin arvelujen mukaan taka-akselin keskikohdalla.


Tähän viittaisi se, että voimanlähteitä voi ihailla läpinäkyvän moottoritilan kannen kautta. Esittelyauton peräpäästä löytyy muutenkin eniten Lambosta poikkeavia muotoja, kuten lähes koko perän kattava hunajakennoritilä, aggressiiviset tupladiffuusorit ja pyöreät takavalot. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus, koska luomusta mainostetaan maailman eniten räätälöitävissä olevaksi superautoksi. Niinpä koripaneelien pitäisi olla helposti vaihdettavissa, jolloin tulevat omistajat pystyvät muuttamaan autonsa designia haluamaansa suuntaan.

Sisustasta ei ole vielä julkaistu lopullisia kuvia, mutta senkin räätälöintimahdollisuuksia kuvaillaan lähes loputtomiksi. Tritiumin muotoilussa on kuulemma hyödynnetty alan asiantuntijoiden osaamista luksusjahtien maailmasta huippuluokan äänentoistolaitteisiin, mutta toki Lamborghini-vaikutteet paistavat edelleen läpi. Hiilikuitukomposiitista tehty runkorakenne on puolestaan vastaava kuin F1-kilpureissa.





Sähkövoimalinjan kokonaistehoksi ilmoitetaan yli 670 hevosvoimaa, ja toimintamatka on kuulemma noin 300 kilometriä. Teholukema on siis samaa luokkaa esimerkiksi Porsche Taycan Turbon kanssa, mutta toimintasäteessä tulee jo takkiin. Akkukapasiteetista Tritium ei sen sijaan kerro vielä mitään. Sähkösuperauto aiotaan esitellä Monacossa kesäkuussa, ja valmistusmäärä rajoitetaan 11 yksilöön. Niistä jokainen muotoillaan todennäköisesti asiakkaan toiveiden mukaan, ja autosta pitää pulittaa muodollinen 1,1 miljoonan euron summa ennen veroja.

>
LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...