Suomalaisfirma esittelee maailman eniten räätälöitävissä olevan superauton – Tritium yhdistää Lambo-tyylisen korin yli 670-heppaiseen sähkövoimalinjaan

Kovasti Lamborghini Aventadoria muistuttava Tritium on ollut jo puolivalmiina esillä muutamissa kotimaisissa näyttelyissä. Pian koittaa Suomi-superauton kansainvälisen debyytin vuoro.

Uudellamaalla toimiva startup-firma on kehittänyt omaa superautoaan jo muutaman vuoden ajan. Lamborghini Aventadorin päälinjoja hyödyntävän korin kätköissä on tähän asti majaillut bensaveekasi, mutta nyt Tritium on siirtymässä kokonaan erilaiseen voimanlähteeseen. Jatkossa autoa vauhdittaa nimittäin täysin sähköinen voimalinja, jonka moottorit sijaitsevat brittiläisen Autocarin arvelujen mukaan taka-akselin keskikohdalla.

Tähän viittaisi se, että voimanlähteitä voi ihailla läpinäkyvän moottoritilan kannen kautta. Esittelyauton peräpäästä löytyy muutenkin eniten Lambosta poikkeavia muotoja, kuten lähes koko perän kattava hunajakennoritilä, aggressiiviset tupladiffuusorit ja pyöreät takavalot. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus, koska luomusta mainostetaan maailman eniten räätälöitävissä olevaksi superautoksi. Niinpä koripaneelien pitäisi olla helposti vaihdettavissa, jolloin tulevat omistajat pystyvät muuttamaan autonsa designia haluamaansa suuntaan.

Sisustasta ei ole vielä julkaistu lopullisia kuvia, mutta senkin räätälöintimahdollisuuksia kuvaillaan lähes loputtomiksi. Tritiumin muotoilussa on kuulemma hyödynnetty alan asiantuntijoiden osaamista luksusjahtien maailmasta huippuluokan äänentoistolaitteisiin, mutta toki Lamborghini-vaikutteet paistavat edelleen läpi. Hiilikuitukomposiitista tehty runkorakenne on puolestaan vastaava kuin F1-kilpureissa.

Suosittelemme

Sähkövoimalinjan kokonaistehoksi ilmoitetaan yli 670 hevosvoimaa, ja toimintamatka on kuulemma noin 300 kilometriä. Teholukema on siis samaa luokkaa esimerkiksi Porsche Taycan Turbon kanssa, mutta toimintasäteessä tulee jo takkiin. Akkukapasiteetista Tritium ei sen sijaan kerro vielä mitään. Sähkösuperauto aiotaan esitellä Monacossa kesäkuussa, ja valmistusmäärä rajoitetaan 11 yksilöön. Niistä jokainen muotoillaan todennäköisesti asiakkaan toiveiden mukaan, ja autosta pitää pulittaa muodollinen 1,1 miljoonan euron summa ennen veroja.

LähdeAutocar

Lue lisää