Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen pomo Carlos Tavares seuraa tarkasti politiikkaa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin.

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Puhuessaan äskettäin lehdistön edustajien kanssa yhtiön Mirafiorin tehtaalla Italiassa Tavares totesi, että autonvalmistaja seuraa tarkasti kansan puhumista vaaliuurnilla. Hän myös myönsi, että Stellantis joutuu tekemään omat johtopäätöksensä, ”jos poliittinen ja yleinen mielipide pyrkii vähentämään sähköautoja.”

”Ensi vuonna on kaksi tärkeää vaalia – Euroopan parlamentin vaalit kesäkuussa, ja USA:n vaalit marraskuussa. Voi olla, että siihen mennessä politiikka on jo erilaista”, Tavares totesi lisäten, että ”yksi tehtävistäni on valmistaa yritystä uusiin puitteisiin, ja meillä on suunnitelmia tätä varten.”

Kuva: Stellantis.

Vaikka Stellantis saattaa joutua tekemään muutoksia sähköistyssuunnitelmiinsa näiden vaalien tuloksista riippuen, se on edelleen sitoutunut merkittävään muutokseen. Itse asiassa yrityksen tiedottaja on vahvistanut, että Stellantis pitää kiinni Dare Forward 2030 -suunnitelmastaan. Sen mukaan 100% yhtiön Euroopan myynnistä tulisi akkukäyttöisistä sähköajoneuvoista vuoteen 2030 mennessä, ja puolestaan 50% Yhdysvaltojen myynnistä toteutuisi vastaavasti samaan päivämäärään mennessä.

Taustalla häämöttää erityisesti päätös, jonka mukaan Euroopan unioni kieltää useimpien uusien polttomoottoriajoneuvojen myynnin vuodesta 2035 alkaen. Yhdysvalloissa Kalifornia ja ainakin kymmenen muuta osavaltiota aikovat myös lopettaa polttomoottoriautojen ja kevyiden kuorma-autojen myynnin asteittain vuoteen 2035 mennessä.

Suosittelemme

Suurin osa Stellantiksen tulevista sähköautoista perustuu sen STLA Small, Medium, Large ja Frame -nimeä kantaviin koon perusteella mukautuviin arkkitehtuureihin. Äskettäin kuitenkin paljastettiin, että Citroen e-C3:n uusi “Smart Car” -alusta tukee jopa seitsemän automerkin uutta tuotantomallia, mukaan lukien Fiat ja Opel.

Kuva: Stellantis.
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat