Stellantis-konsernin päämuotoilija Ralph Gillesin Lancia Delta HF Integrale Evo 1 on myynnissä – nelivetoklassikon moottorissa on virityspalikoita

Lancia kuuluu muiden Fiatin merkkien ohella tätä nykyä monikansalliselle Stellantis-konsernille, jonka päämuotoilijana toimii amerikkalainen Ralph Gilles. Hänen oma Lanciansa on nyt myynnissä.

Vuoden 1992 Delta HF Integrale Evolution 1 on tarjolla USA;n Arizonassa sijaitsevan jälleenmyyjän välityksellä Bring a Trailer -sivustolla, jonka kautta Gilles myös osti autonsa toukokuussa 2018. Hän maksoi tuolloin Deltasta 53 000 dollaria, eli reilut 48 000 euroa. Auton mittarissa oli ostohetkellä 96 000 kilometrin ajomäärä, ja nyt lukema on 101 000 kilometriä. Kovin paljon mies ei ole siis ehtinyt Lanciaansa ulkoiluttaa viimeisten kuuden vuoden aikana.

Kuva: Bring a Trailer

Auton moottori on kuitenkin saanut rutkasti huomiota Gillesin omistusaikana. HF Integrale Evo 1:n kaksilitraiseen turboneloseen on laitettu uusi jakohihna, tiivisteet, Colombo & Barianan nokka-akselit, ARP:n kannenpultit, Eprom Fast Roadin ”lastu” moottorinohjausboksiin, Walkers Garagen pakosarja ja vakiota vapaammin virtaava katalysaattori. Viisipykäläinen manuaalivaihteisto on sen sijaan edelleen alkuperäiskunnossa, ja sama koskee myös viskolukolla varustettua Fergusonin keskitasauspyörästöä sekä takatasauspyörästöä Torsenin lukolla.

Kuva: Bring a Trailer

Ralph Gillesin Delta ei ole aivan supervähän ajettu, mutta kilometrilukema on yli 30-vuotiaaksi autoksi hyvin maltillista tasoa ja Lanciasta on pidetty ilmeisen hyvää huolta vuosien saatossa. Auton mukana tulee myös kolarittoman historian todistava Carfax-raportti. Rosso Monza -värisen ralliklassikon alla pyörivät edelleen alkuperäiset Speedlinen 15-tuumaiset vanteet, jotka on kietaistu 225/45-profiilisille Kumhon Ecsta V720 -renkaille. Ne ovat kylläkin vuodelta 2017, joten kumit saattavat kaivata uusimista lähiaikoina.

Kuva: Bring a Trailer

Lancian sisätilatkin näyttäisivät olevan mainiossa kunnossa harmaalla kankaalla verhoiltuja upottavan näköisiä sporttipenkkejä myöten. Sisusta ei ole kuitenkaan aivan alkuperäiskunnossa, vaan muutoksiin kuuluvat ainakin Pioneerin soitin, uusi ahtopainemittari ja jälkiasenteinen turbo timer. Tätä kirjoitettaessa Deltasta on tarjottu 42 000 dollaria, mutta summa varmasti nousee vielä koska huutokauppaa on muutama päivä jäljellä.

Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
LähdeCarscoops

Lue lisää