Monet eurooppalaiset autonvalmistajat ovat hätää kärsimässä, kun niiden pitäisi vastata kiinalaisten sähköautojen aloittamaan hintakilpailuun. Stellantis-konsernin täsmäaseena kiinalaisia halpissähköautoja toimii esimerkiksi äskettäin lanseerattu Citroën ë-C3, mutta aivan täysin Stellantis ei tunnu luottavan omaan strategiaansa.
Tästä antaa osviittaa se, että monikansallinen Stellantis ilmoitti nyt aloittavansa kiinalaisen Leapmotorin sähköautojen tuonnin Eurooppaan täydentämään omaa valikoimaansa. Tuonti aloitetaan kahden mallin voimin, joiden pitäisi olla myynnissä vanhalla mantereella jo syyskuussa. Hieman myöhemmin, eli vuoteen 2028 mennessä tulossa on vielä neljä muutakin Leapmotorin mallia.
Kuvion perusteet luotiin jo viime vuonna, jolloin Stellantis osti Leapmotorista 21 prosentin osuuden 1,5 miljardilla eurolla. Eurooppaan tulevat kaksi ensimmäistä mallia tottelevat T03- ja C10-nimiä. Ensiksi mainittu on miniautojen luokkaan sijoittuva neliovinen kaupunkikulkine, jota Stellantis aikoo jopa valmistaa itse Puolan tehtaallaan. T03:a vauhdittaa 101 hevosvoimaa tuottava yksi sähkömoottori, ja toimintamatkaksi kerrotaan kaupunkikäyttöön riittävä 265 kilometriä.
C10 on puolestaan aito Kiinan tuonti, jonka pitäisi haastaa Tesla Model Y. Crossover-korinen Tesla oli viime vuonna Euroopan myydyin henkilöauto, joten kohdevalintaa ei tarvitse suuremmin ihmetellä. C10 lienee siis myynnillisesti kiinnostavampi Leapmotorin kaksikosta, vaikka sähköautojen kysyntä onkin viime aikoina hidastunut pahasti monessa Euroopan maassa.
C10:n ei ole kuitenkaan tarkoitus toimia Model Y:n suorana kilpailijana, vaan sen pitäisi vedota ostajiin joiden budjetti ei aivan veny Teslaan asti. Autossa on viisi paikkaa ja 231 hevosvoiman huipputeho. Toimintamatkaksi ilmoitetaan puolestaan 420 kilometriä. Arvot kuulostavat siis ihan mukiinmeneviltä, jos hinta saadaan kohdalleen.
Leapmotorin sähköautot saapuvat ensiksi Ranskaan, Italiaan, Saksaan, Hollantiin, Espanjaan, Portugaliin, Belgiaan, Kreikkaan ja Romaniaan syyskuusta alkaen. Tästä voisi päätellä, että Pohjoismaiden ilmasto ei ole ollut aivan ykkössijalla autoja kehitettäessä, mutta ehkäpä Leapmotoreja nähdään myöhemmin näilläkin leveysasteilla. Se on jo tiedossa, että Stellantis aikoo lanseerata brändin tämän vuoden viimeisen neljänneksen aikana myös Lähi-idässä, Afrikassa, Intiassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Etelä-Amerikassa.