Skoda Kodiaq RS on pian täällä – Nürburgringin kuningatar Sabine Schmitz pääsi jo auton ratin taakse

Useat eri mediat ovat tienneet kertoa jo pitkän aikaa, että Skoda on kehittämässä sporttista RS-versiota suursuosioon nousseen Kodiaq-katumaasturinsa pohjalta. Jopa seitsemänpaikkaisena tarjottavan SUV:n urheilumalli voi kuulostaa aluksi aika kaukaa haetulta ajatukselta, mutta autossa on ideaa. Suurin osa markkinoiden tämänhetkisistä sportti-SUV:eista kuuluu nimittäin huomattavasti arvokkaampaan hintaluokkaan, kun taas Skodan pitäisi pysyä tässäkin tapauksessa suhteellisen budjettiystävällisellä tasolla. Kodiaq RS ei ole mikään halpismalli, mutta se painii kuitenkin hinnaltaan aivan eri sarjassa kuin esimerkiksi Mercedes-AMG:n tai BMW M:n katumaasturit.

Tämä koskee tosin auton tekniikkaakin. Ison ahdetun bensapadan sijasta sportti-Kodiaqia vauhdittaa turbodiesel, joka lainataan konsernikumppani Volkswagenilta. Se on mm. Passatissa ja Tiguanissa käytetty tuplaturbotettu kaksilitrainen TDI, joka luovuttaa esimerkiksi Passatissa 240 hepan huipputehon ja yli 500 newtonin maksimiväännön. Kodiaq on kuitenkin isompi auto, joten mylly saattaa saada vielä pienen tehokuurin Skodaa varten. Vääntävä turbodiesel sopii mainiosti SUV:hen, mutta nykyisen dieselvainon aikana muitakin voimanlähteitä on pakko miettiä. Niinpä autoa saattaa myöhemmin saada myös nelisylinterisellä bensaturbolla.


Nelivedolla ja DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettu Kodiaq RS on jo aivan kehitystyönsä loppumetreillä, joten Skoda julkaisi uutuudestaan ensimmäiset viralliset maistiaiset. Tiiserivideo ja -kuvat ovat peräisin Nürburgringin Nordschleifelta, jossa sportti-SUV:n puikkoihin istui todellinen ratakettu. Hän on Ringillä maailman nopeimpiin naiskuskeihin kuuluva Sabine Schmitz, joka on jättänyt Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevalla radalla monta miespuolista kilpakumppania taakseen eri kilpaluokissa.

Skodan mainosvideolla Schmitzin kyytiin hyppäsi Frantisek Drabek, joka on vastannut Kodiaq RS:n kehitystyöstä. Auto esiintyy promokuvissa vielä naamioteipin peittämänä, mutta salavalokuvat ovat antaneet jo osviittaa uutuuden muodoista. Puskurit ovat vakiomalleja hillitysti sporttisemmat Skodan RS-tyylin mukaisesti, ja takapuskuria koristaa kaksi isoa putkenpäätä. Lisäksi autoon tulee luonnollisesti isommat pyörät ja mustaa tehosteväriä mm. maskiin ja valoihin. Urheiluistuimilla varustettu sisusta seurailee puolestaan Octavia RS:n viitoittamaa linjaa.





Skoda on luvannut kertoa jatkoa Nürburgring-tarinaansa jo lähipäivinä, joten Kodiaq RS saatetaan nähdä koko komeudessaan pikapuoliin. Suuren yleisön eteen uutuus tuodaan todennäköisesti lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä, ja myynti startannee viimeistään ensi vuoden alussa. Octavia RS on kuulunut Suomessakin mallisarjansa myydyimpiin versioihin, joten Kodiaqin sporttiversiolla on melkoiset paineet harteillaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...