Skodan mallistoon kuului Superb-niminen luksusauto jo 1930-luvulla, kun itäblokin ajan ankeudesta ei ollut vielä tietoakaan. Kun VW-konsernin jaloilleen nostama tšekkimerkki toi jälleen mallistonsa lippulaivaksi ison sedanin 2000-luvun alussa, Superb-mallinimi kaivettiin naftaliinista. Uuden ajan Superb on edennyt tätä nykyä jo kolmanteen, vuonna 2015 esiteltyyn sukupolveensa. Se on laittanut hulppeiden tilojen ja tyylikkään muotoilun avulla monet kilpakumppanit ahtaalle, ja Superb on varmasti vienyt ostajia myös konsernisisar VW Passatilta.
Passat sai äskettäin kasvojenkohotuksen, ja Superb seuraa nyt perässä. Faceliftatun tšekkisedanin ensimmäinen tiiserikuva julkaistiin jo nyt, ja koko komeudessaan uutuus paljastetaan tällä viikolla Slovakian Bratislavassa alkavissa jääkiekon MM-kisoissa. Skoda on toiminut niiden virallisena pääsponsorina jo 27 vuoden ajan, joten kaukalon laidalla on nähty moneen kertaan aiemminkin tšekkimerkin uutuusmalleja.
Tiiserikuvasta näkee, että Superb säilyttää L-kirjaimen muotoiset päiväajovalonauhansa. Nyt etuvaloumpiot ulottuvat kuitenkin maskiin asti, ja maskin kehys vaikuttaisi olevan entistä paksumpi. Etupuskurin keskellä oleva ilmanottoaukko näyttää puolestaan entistä litteämmältä, ja sen reunoilla olevat sumuvalot ovat muuttuneet kapeiksi viiruiksi. Kylkilinjassa ei ole mitään uutta kerrottavaa, mutta takavalojen väliin tulee kapea kromilista. Lisäksi takaluukun kanteen integroidaan Skodan merkkilogon sijasta tekstilogo.
Myös varustusta viilataan, ja sisustaan tulee muista VW-konsernin uutuusmalleista tuttuja herkkuja. Voimanlähdevalikoimaakin hienosäädetään Passatin tyyliin, joten pellin alle saa jatkossakin nelipyttyisiä turbobensoja ja -dieseleitä. Suurin uudistus on vahvasti huhuttu pistokehybridiversio, joka on ensimmäinen laatuaan Skodalla. Tekniikka ei ole kuitenkaan uutta, koska se lainataan suoraan Passat GTE:stä.
Tämä tarkoittaa sitä, että 154-heppainen 1,4-litrainen bensaturbo saa lisätehoa sähkömoottorista. Kokonaistehon pitäisi olla hitusen alle 220 hevosvoimaa, ja voimansiirrosta vastaa kuusivaihteinen automaatti. Sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan noin 55 kilometriä ja virallinen keskikulutus kahden litran luokkaa satasella. Uutta Superbia voidaan odotella myyntiin jo kesällä, mutta hybridiversion lanseerausajankohdasta ei ole vielä tietoa.