Shelby ja Toyota samassa paketissa – tämän 2000GT:n hinta kohoaa todennäköisesti miljoonan dollarin paremmalle puolelle

Toyota 2000GT oli 1960-luvulla japanilaismerkin imagonkiillottaja, joka sai vahvoja vaikutteita Jaguar E-Typestä. Pitkänokkainen sportti pääsi avokattoisena yksittäiskappaleena myös Bond-auton rooliin, ja Atlantin toisella puolella siihen iski kyntensä itse Carroll Shelby.

Shelbyn ja Toyotan mainitseminen samassa yhteydessä kuulostaa nykynäkökulmasta vähintään kummalliselta, mutta reilut puoli vuosisataa sitten kaikki oli toisin. Toyota oli Pohjois-Amerikan markkinoilla vielä melko uusi tulokas, jonka tunnettuutta piti kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Niinpä japanilaismerkki päätti lähteä mukaan Sports Car Club of American ratasarjaan maineensa kohottamiseksi.

Kilpa-autovalinta kohdistui kaksipaikkaiseen 2000GT:hen, joka oli päässyt tositoimiin jo kotimaansa Japanin radoilla. Ensimmäistä kertaa Toyota nähtiin koppiautoille tarkoitetussa vuoden 1966 Japanese Grand Prix’ssä, jossa 2000GT yli kolmossijalle. Kuukautta myöhemmin vuorossa oli kaksoisvoitto Suzukan 1000 kilometrin koitoksessa, ja kaudella 1967 saaliiksi tuli muitakin ykkössijoja.

USA:ssa Toyota lähestyi ensin umpikorisen Daytona Cobran luojana tunnettua Pete Brockia 2000GT:n muokkaamiseksi SCCA:n C-Production-luokan vaatimusten mukaiseksi. Viime hetkellä japanilaismerkki päätyi kuitenkin Brockin entiseen pomoon Carroll Shelbyyn, kun taas Pete Brock aloitti erittäin menestyksekkääksi osoittautuneen yhteistyön Toyotan arkkivihollisen Datsunin kanssa ja kehitti kisaversiot mm. sedan-korisesta 510:stä sekä 240Z:sta.

Suosittelemme

Shelby poisti ensi töikseen 2000GT:n äänieristeet, ja auton alle sovitettiin vakiota leveämmille magnesiumvanteille kietaistut matalaprofiiliset kilparenkaat. Alustaan asennettiin puolestaan uudet kallistuksenvaimentimet sekä Konin jouset ja iskunvaimentimet. Myös auton kaksilitrainen suora kuutonen sai kevyen virityksen, jonka myötä teholukema kasvoi 150 hevosvoimasta noin 200 heppaan.

Ensimmäisellä kaudellaan vuonna 1968 Shelbyn virittämä 2000GT menestyi kohtalaisesti, mutta siitä ei ollut vastusta luokkaa hallinneille Porscheille. Niinpä Toyota heitti kauden päättyessä hanskat naulaan. Vuodelle 1968 rakennettiin yhteensä kolme Shelby-Toyota 2000GT:tä, joista yksi tulee tarjolle maaliskuun alussa Gooding & Companyn järjestämään huutokauppaan. Tämä yksilö on kuulemma tehty ensimmäisen valmistuneen 2000GT:n pohjalta, ja se on ollut samalla omistajalla jo yli 40 vuotta. Hinta-arviota ei ole annettu etukäteen, mutta tällaisella historialla varustetun 2000GT:n kohdalla summa kohoaa todennäköisesti miljoonan dollarin paremmalle puolelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää