Seuraava maailman paras auto menee tässä – uuden S-luokan Mersun ensimmäinen prototyyppi bongattiin talvitesteissä

Mercedeksen S-luokan perinteet ulottuvat reilusti yli puolen vuosisadan päähän, mutta vasta vuonna 1972 lanseerattua W116-mallisarjaa kutsuttiin ensimmäistä kertaa virallisesti S-luokaksi. Viimeistään näistä ajoista lähtien Mersun tavoitteena on ollut tehdä Ässästä markkinoiden paras auto, ja useimmiten tässä on myös onnistuttu. Tähtimerkin isoin neliovinen sedan on toiminut lisäksi uuden teknologian suunnannäyttäjänä jokaisen sukupolvensa myötä.

Nyt myynnissä oleva S-luokka tottelee W222-koodinimeä. Auto lanseerattiin kesällä 2013, ja se sai faceliftin viime vuonna. Mersun luksussedan on siis ehtinyt jo elinkaarensa jälkimmäiselle puoliskolle, ja seuraajan kehitystyö on hyvässä vauhdissa. Seuraavaa Ässää voidaan odotella markkinoille parin vuoden päästä, jolloin nykymalli tulee sopivasti automaailman tavallisen uudistumistahdin mukaiseen seitsemän vuoden ikään.

Uuden S-luokan tekniikkaa on jo testattu nykyisen mallin kuorissa. Ainoastaan lokasuojanreunoihin lisätyt kotikutoisen näköiset levitykset ovat kertoneet ulospäin pinnan alla piilevistä uudistuksista. Nyt salavalokuvaajat onnistuivat bongaamaan talvitesteissä ensimmäisen proton, jossa käytetään auton omaa koria. Peruslinjat eivät muutu kovin paljon, joten uudenkin Ässän tunnistaa heti omaksi itsekseen.

Prototyyppi on vielä varsin vahvasti naamioitu, mutta muutamat muotoilupiirteet erottuvat jo nyt. Auton etuvalot muuttuvat nykyistä matalammiksi, ja sama koskee myös maskia. Testiproton konepellin päälle on kuitenkin lisätty paksua naamiointimateriaalia antamaan vaikutelma todellista korkeammasta keulasta. Kylkilinjaan tulee todennäköisesti entistä vähemmän pokkauksia, ja takavalot saattavat muuttua vaakasuuntaisiksi mm. upouuden CLS:n tavoin.

Kori muutuu myös nykyistä kevyemmäksi uusien materiaalien ansiosta, joihin kuuluvat alumiini ja hiilikuituvahvisteinen muovi. Tämän myötä W223-koodin saavasta uutuudesta tulee nykymallia taloudellisempi, ja samaa tarkoitusta palvelee myös uudistettu moottorivalikoima. Myyntiin saadaan todennäköisesti melkoinen arsenaali kevyt- ja pistokehybridejä. Jopa Mercedes-AMG:n virittämä S 73 -huippuversio on hybridi, mutta puhdasta sähkömallia Ässästä ei välttämättä vielä nähdä.

Ajoavustinpuolellakin voidaan odottaa sen verran kattavia uudistuksia, että uusi S-luokka kykenee käytännössä itsenäiseen menoon. Tämä riippuu kuitenkin myös eri maiden lainsäädännöstä, koska hyvin pitkälle automatisoitu ajaminen ei ole vielä sallittua juuri missään. Ässän kaksiovinen coupé saatetaan jatkossa korvata neliovisella mallilla, joka voisi saada SEC-tunnuksen kunnianosoituksena vanhoille hyville ajoille. Avoversionkin jatko on kyseenalainen, koska Mersun seuraava SL saa takapenkin. Voi hyvin olla, että tähtimerkin mallistosta ei löydy jatkossa tilaa kahdelle luksusluokan nelipaikkaiselle avolle.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...