Mercedeksen S-luokan perinteet ulottuvat reilusti yli puolen vuosisadan päähän, mutta vasta vuonna 1972 lanseerattua W116-mallisarjaa kutsuttiin ensimmäistä kertaa virallisesti S-luokaksi. Viimeistään näistä ajoista lähtien Mersun tavoitteena on ollut tehdä Ässästä markkinoiden paras auto, ja useimmiten tässä on myös onnistuttu. Tähtimerkin isoin neliovinen sedan on toiminut lisäksi uuden teknologian suunnannäyttäjänä jokaisen sukupolvensa myötä.
Nyt myynnissä oleva S-luokka tottelee W222-koodinimeä. Auto lanseerattiin kesällä 2013, ja se sai faceliftin viime vuonna. Mersun luksussedan on siis ehtinyt jo elinkaarensa jälkimmäiselle puoliskolle, ja seuraajan kehitystyö on hyvässä vauhdissa. Seuraavaa Ässää voidaan odotella markkinoille parin vuoden päästä, jolloin nykymalli tulee sopivasti automaailman tavallisen uudistumistahdin mukaiseen seitsemän vuoden ikään.
Uuden S-luokan tekniikkaa on jo testattu nykyisen mallin kuorissa. Ainoastaan lokasuojanreunoihin lisätyt kotikutoisen näköiset levitykset ovat kertoneet ulospäin pinnan alla piilevistä uudistuksista. Nyt salavalokuvaajat onnistuivat bongaamaan talvitesteissä ensimmäisen proton, jossa käytetään auton omaa koria. Peruslinjat eivät muutu kovin paljon, joten uudenkin Ässän tunnistaa heti omaksi itsekseen.
Prototyyppi on vielä varsin vahvasti naamioitu, mutta muutamat muotoilupiirteet erottuvat jo nyt. Auton etuvalot muuttuvat nykyistä matalammiksi, ja sama koskee myös maskia. Testiproton konepellin päälle on kuitenkin lisätty paksua naamiointimateriaalia antamaan vaikutelma todellista korkeammasta keulasta. Kylkilinjaan tulee todennäköisesti entistä vähemmän pokkauksia, ja takavalot saattavat muuttua vaakasuuntaisiksi mm. upouuden CLS:n tavoin.
Kori muutuu myös nykyistä kevyemmäksi uusien materiaalien ansiosta, joihin kuuluvat alumiini ja hiilikuituvahvisteinen muovi. Tämän myötä W223-koodin saavasta uutuudesta tulee nykymallia taloudellisempi, ja samaa tarkoitusta palvelee myös uudistettu moottorivalikoima. Myyntiin saadaan todennäköisesti melkoinen arsenaali kevyt- ja pistokehybridejä. Jopa Mercedes-AMG:n virittämä S 73 -huippuversio on hybridi, mutta puhdasta sähkömallia Ässästä ei välttämättä vielä nähdä.
Suosittelemme
Ajoavustinpuolellakin voidaan odottaa sen verran kattavia uudistuksia, että uusi S-luokka kykenee käytännössä itsenäiseen menoon. Tämä riippuu kuitenkin myös eri maiden lainsäädännöstä, koska hyvin pitkälle automatisoitu ajaminen ei ole vielä sallittua juuri missään. Ässän kaksiovinen coupé saatetaan jatkossa korvata neliovisella mallilla, joka voisi saada SEC-tunnuksen kunnianosoituksena vanhoille hyville ajoille. Avoversionkin jatko on kyseenalainen, koska Mersun seuraava SL saa takapenkin. Voi hyvin olla, että tähtimerkin mallistosta ei löydy jatkossa tilaa kahdelle luksusluokan nelipaikkaiselle avolle.