Serbian lahja maailmalle – Yugo 45

Jokamiehen toimitus on tottunut bongaamaan maailmalta erikoisuudet. Meillä on omat makumme: päätoimittajan huomion kiinnittää lähinnä kauniisti muotoillut puskurit ja jämäkkä perä, joku toinen tykkää kromista, ja meikäläisen kaikkiruokaista automakua on joku lukija moittinut jopa perverssiksi. Kauneus on toki katsojan silmässä, mutta tätä Kreikassa bongattua muinaismuistoa en edes minä pysty luokittelemaan silmiä hiveleväksi kaunottareksi: menköön tämän kerran historian oppituntina!

Euroopan vanhin autokanta löytyy Suomen ja Kreikan teiltä. Lefkadan keskustasta bongattiin ihmeellinen, etäisesti Fiatilta näyttävä menopelo, joka tarkemmalla tutkimisella paljastui lähes miljoonatuotantoon yltäneeksi Fiat-kopioksi. KUVA: Joose Luukkanen
Euroopan vanhin autokanta löytyy Suomen ja Kreikan teiltä. Lefkadan keskustasta bongattiin ihmeellinen, etäisesti Fiatilta näyttävä menopeli, joka tarkemmalla tutkimisella paljastui lähes miljoonatuotantoon yltäneeksi Fiat-kopioksi. KUVA: Joose Luukkanen

Lefkadan kadulla kohti autoa hoiperrellut, liian tukevan lounaan nauttinut (kirotut mega-gyrosit!) toimittaja huomasi erikoisen kulkimen parkkipaikan nurkassa. Ruosteen raiskaaman korin muodoissa oli jotain tuttua, vaikka merkki olikin kummallinen. Olin törmännyt Fiat 127:n viimeiseen inkarnaatioon, Yugo nelivitoseen.

Uutena Yugokin on ollut omistajansa ylpeys. KUVA: Wikimedia Commons
Uutena Yugokin on ollut omistajansa ylpeys. Kuvassa Amerikan vientimalli, joka totteli nimeä Yugo GV. Vienti starttasi kohtuullisesti, ja vuosien 1986-1988 USA:n vuosimyynnit olivat 36000, 48000 ja 31500 autoa. Sen jälkeen myynti hyytyi täysin alennuskampanjoista huolimatta, ja 90-luvun alussa Jugoslavian sota lopetti viimeisetkin myyntipyristelyt. KUVA: Wikimedia Commons

Jugoslavian lahja Euroopan autoteollisuudelle, 1955 perustettu Zastava, keskittyi rakentamaan lisenssillä Fiatin malleja halpojen autojen ystäville. Suurin osa tuotannosta pohjautui Fiatin 128-malliin: viimeisintä varianttia Zastava Skalaa värkättiin Serbian pajalla vielä vuonna 2008, yli 20 vuotta esikuvan tuotannon päättymisen jälkeen! Samana vuonna merkki päätyi Fiatin omistukseen ja serbit pääsivät tuottamaan ihan vaan pikkaisen modernimpaa Punto classicia.

Tätä perää tuskin tiellä jaksaa pitkään katsella. Jopa Fiatin isolohko on nykypäivän standardeilla alimittainen. Yugo 45 tarjosi tehokkaimmillaan 1,1-litraisen kaasutinkoneella varustettuna huikeat 50 hepoa. KUVA: Joose Luukkanen
Tätä perää ei tarvitse katsella kovin pitkään edessään, koska jopa Fiatin isolohko on nykypäivän standardeilla alimittainen. Yugo 45 tarjosi tehokkaimmillaan 1,1-litraisen kaasutinkoneella varustettuna huikeat 50 hepoa. Myöhemmissä versioissa käytettiin Peugeotin suorasuihkutuskonetta, joka mahdollisti auton tuonnin EU-alueelle myös 90-luvulla. Sisarmallin Zastava Koral IN:in pellin alla pauhasikin ihan mahdoton mylly, lähes 70 hv tarjonnut 1,3-litrainen voimanpesä. KUVA: Joose Luukkanen

Bongaamani Yugo 45 perustuu siis Fiat 127:n tekniikkaan. Italdesignin muotoilemassa korissa on edelleen esikuvasta tuttuja muotoja, ja myös moottorivalikoima on alkuperäisen mukainen. Auto pääsi tuotantoon vuonna 1981, ja halvalla valmistettua mallia puskettiin myös ulkomaille, mutta surkea tuotantolaatu yhdistettynä eilispäivän ominaisuuksiin ei oikein kiinnostanut ostajia. Auton hinta oli Brittein saarilla alle 3000 puntaa ja Amerikassa alle 4000 dollaria, joten Yugo 45 piti pitkään hallussaan markkinoiden edullisimman auton titteliä.

Yugoa mainostettiin järkevänä ja edullisena perusautona. Alle neljän tonnin hinnasta huolimatta kauppa ei käynyt Atlantin takana. KUVA: Wikimedia Commons
Yugoa mainostettiin järkevänä ja edullisena perusautona. Alle neljän tonnin hinnasta huolimatta kauppa ei käynyt Atlantin takana. Yugo 45 koettiin vanhanaikaiseksi ja epäluotettavaksi autoksi. KUVA: Wikimedia Commons

Jugoslavian sota lopetti viimeisetkin vientipyrkimykset, vaikka tuotanto pyöri jossain määrin myös sodan käydessä kiivaimmillaan. Tosin sotavuosina autot kasattiin niistä osista mitä oli saatavissa, ja joissain autoissa esimerkiksi penkit saattoivat olla keskenään eri väriä. Välillä osasarjoja saatettiin vaihtaa automallista toiseen, joten tarjolla oli takuulla yksilöllisiä menopelejä. Sodan jälkeen tuotanto jatkui kotimaan tarpeisiin Zastava Koral -nimellä vuoteen 2008 saakka, jolloin Fiatin omistukseen siirtymisen myötä koko mallisto päivitettiin kuluvalle vuosituhannelle.

Parhaat päivänsä nähnyt kuljin on edelleen aktiivikäytössä. Auto oli ilmaantunut parkkipaikalle lounastauon aikana. Jäimme pohtimaan kuka omistaa tämän palan autoilun historiaa. KUVA: Joose Luukkanen
Parhaat päivänsä nähnyt kuljin on edelleen aktiivikäytössä. Auto oli ilmaantunut parkkipaikalle lounastauon aikana. Jäimme pohtimaan kuka omistaa tämän palan autoilun historiaa. KUVA: Joose Luukkanen

Kaikkiaan autoa myytiin eri variaatioineen (Yugo 45-65 / Tempo/ GV / Ciao, Zastava Coral, Innocenti Coral) lähes 800 000 kpl. Tarjolla oli myös avomalli. Viimeisimpien mallien myyntiä koitettiin vauhdittaa nykyaikaisilla varusteilla, kuten keskuslukolla, sähkölaseilla, ilmastoinnilla ja jopa automaattivaihteistolla. Nykyisin autoja on edelleen runsaasti liikenteessä, koska tekniikka on yksinkertaista, ja varaosia on edelleen helposti ja edullisesti saatavana.

Suosittelemme

Zastavasta liikkuu valitettavasti myös väärää tietoa, jota on levittänyt mm. tamperelainen huumoriryhmä Kummeli. Tehtäköön tässä selväksi, että kaikki Zastavat ovat joko etumoottorisia ja etuvetoisia; tai takamoottorisia ja takavetoisia; yhdessäkään mallissa ei siis ole kardaania.

 

 

Lue lisää