VW-konsernin espanjalaishaara Seat porskuttaa edelleen vahvasti, vaikka se on saanut viime aikoina sisäistä kilpailua sporttisemmasta Cupra-sisarbrändistä. Espanjalaiset perusautot pysyvät kuitenkin jatkossakin Seateina, ja pian vuorossa on suositun pikkuautokaksikon facelift.
Nämä mallit ovat nelisen vuotta sitten markkinoille tullut viidennen sukupolven Ibiza ja sen pohjalta kehitetty crossover-henkinen Arona. Seat julkaisi nyt facelift-versioiden ensimmäiset tiiserikuvat, ja varsinainen esittely seuraa perässä noin viikon päästä. Ibiza ja Arona saavat ensinnäkin päivitetyn keulailmeen, joka on lähempänä esimerkiksi nykyisessä Leonissa nähtyä tyyliä. Tiiserikuvassa esiintyvän Aronan nokalle tulee myös pyöreät sumuvalot Cupra Formentorin malliin, ja koko etupuskuri on hitusen entistä maastohenkisempi. Ibizan uutta naamailmettä joudutaan sen sijaan vielä odottelemaan lopulliseen esittelyyn asti.
Tiiserikuvassa näkyy sen sijaan faceliftatun Ibizan perä, jossa ei kuitenkaan näyttäisi olevan mitään eroa entiseen yhtä pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Se on kaunokirjoitusfontilla kirjoitettu logoteksti, jollainen löytyy jo nyky-Leonista ja kasvojenkohotuksen saaneesta Atecasta. Myös Aronan perä saa vastaavan logon, ja todennäköisesti autojen väri- ja vannevalikoimaakin päivitetään faceliftin yhteydessä. Ulkoisesti erot entiseen ovat joka tapauksessa melko pieniä, mutta sisustan osalta Seat innostuu puhumaan jopa vallankumouksesta.
Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita parannusta entiseen. Seatin sisätilojen vallankumous koostuu nimittäin isolla kosketusnäytöllä varustetusta tietoviihdejärjestelmästä, jonka käyttö on huomattavasti hankalampaa kuin perinteisiä nappeja hyödyntävässä systeemissä. Lisäksi VW-konsernin uutta infotainment-järjestelmää ovat vaivanneet lukuisat softabugit, jotka ovat toivottavasti jo menneen talven lumia Seatin faceliftatuissa pikkuautoissa. Plussapuolelle kirjataan kuitenkin entistä isompi keskinäyttö, digitaalisen mittariston saapuminen tarjolle ja mahdollisesti myös koko kojelaudan uusi design.
Suosittelemme
Pellin alla isompia muutoksia ei todennäköisesti nähdä, koska esimerkiksi pistokehybriditeknologia nostaisi pikkuautojen hinnan liian korkealle tasolle. Seatin kannattaa olla tarkkana uudistusten suhteen, jotta espanjalaisten pikkuautojen menestystarina jatkuisi myös faceliftin jälkeen. Ibizaa on onnistuttu saamaan tähän mennessä kaupaksi lähes kuusi miljoonaa autoa viiden sukupolven aikana, kun taas Arona kohosi merkin toiseksi myydyimmäksi malliksi viime vuonna.