Seat ei luovu edullisista sähköautoista – neljän vuoden päästä tulossa on miniautoluokan crossover

Seat Mii electric kuuluu Suomessakin markkinoiden edullisimpiin sähköautoihin. Nykyisen Miin elinkaari lähestyy vääjäämättä loppuaan, mutta Seat ei luovu tulevaisuudessakaan tämän kategorian sähköautoista.



Miin pohjana toimiva VW Up! esiteltiin jo 10 vuotta sitten, joten Volkkarin miniauto ja sen johdannaiset alkavat olla jo todellisia nestoreita muiden nykyautojen joukossa. Niiden tuotanto jatkuu todennäköisesti vielä muutaman vuoden ajan, mutta täysin uusi seuraaja nähdään vasta 2025. Volkswagenilla sähkökäyttöisen e-Upin saappaisiin astuu ID.1-nimen saava uutuus, joka asemoidaan kompaktiluokan ID.3:n alapuolelle.

Seat vahvisti nyt kehittävänsä oman versionsa tulevan ID.1:n pohjalta jatkamaan Mii electricin perinteitä miniautoluokassa. Toyota Aygon seuraajan ja Dacia Springin tavoin myös Seatista tehdään nykymuodin mukainen crossover, mutta hintansa osalta se ei pääse lähellekään Daciaa. Auto aiotaan nimittäin asemoida 20 000 – 25 000 euron hintaluokkaan, jolloin se kuitenkin kuuluisi markkinoiden edullisimman pään sähköautoihin.





Espanjalaisten mallistossa uuden Cupra Bornin alapuolelle sijoittuva tulokas saa Volkswagen ID.1:n tavoin 24-36 kWh:n akkupaketit, jotka mahdollistavat parhaimmillaan noin 300 kilometrin toimintasäteen. Autosta esitellään ilmeisesti konseptiversio vielä tämän vuoden aikana, ja myös tuotantopaikka on luvattu kertoa lähikuukausina. Sähköpikkuisella on Seatin mukaan tärkeä rooli sähkötekniikan tuomisessa massojen ulottuville, ja auton pitäisi myös auttaa espanjalaismerkkiä pääsemään päästötavoitteisiinsa.

Samalla espanjalaiset ilmoittivat, että parin vuoden takainen Cupra Tavascan -sähkökonsepti muuttuu tuotanto-crossoveriksi vuonna 2024. Cupra lanseerataan myös Australian markkinoille jo ensi vuonna. Sikäläisen suhteellisen nuoren ostajakunnan pitäisi ottaa nuori merkki innostuneena vastaan, ja emomerkki Seatiakaan ei unohdeta Euroopan markkinoilla. Ibizan ja Aronan facelift-versiot luvataan nimittäin lanseerata vanhalla mantereella vielä tämän vuoden mittaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.