Luiskaperäisellä coupé-korilla varustettu Bentley R Type Continental oli 1950-luvun alussa maailman nopein nelipaikkainen luksusauto. Sen henkisenä perillisenä toimivasta Continental GT:stä tehtiin nyt klassista esikuvaa kunnioittava yksittäiskappale.
Kuvissa esiintyvä luonnonvalkoinen R Type Continental vuodelta 1953 myytiin uutena Sveitsiin tohtori Rowland Gueninille. R Type Continentaleja valmistettiin ainoastaan 208 yksilöä, ja auto nousi nopeasti legendojen joukkoon. Kaunis luksusluokan luiskaperä yhdisti 155 hevosvoimaa tarjonneen 4,6-litraisen suoran kuutosen taikamattotasoiseksi mainostettuun kyytiin, joten kyseessä oli todellinen gran turismo termin varsinaisessa merkityksessä.
Tätä nykyä brittiläisillä JAS 949 -rekisteritunnuksilla varustettu R Type Continental päätyi takaisin tehtaan omistukseen vuonna 200, eli juuri ennen kuin modernin Continental GT:n ensimmäinen sukupolvi lanseerattiin. Uuden ajan coupén muotoiluun otettiin viittauksia klassisesta esikuvasta kattolinjaan sekä takalokasuojan pokkauksiin, ja nämä piirteet löytyvät myös nykyisestä Continental GT:stä.
Uuden yksittäiskappaleen lähtökohtana toimi Continental GT Azure. Auton pintaa koristaa samantyyppinen luonnonvalkoinen Old English White kuin klassikossakin, ja sisusta on verhoiltu ”krikettipallonahalla”. Se heijastaa kuulemma parhaiten vanhan R Type Continentalin sisätunnelmia. Terenauhat on puolestaan ommeltu käsin Beluga-nahasta, ja avosyisen pähkinäpuukoristelun on tarkoitus muistuttaa klassikon patinasta. Kojelaudan puupaneelista löytyy myös klassikon silhuetti, ja kynnyslistatkin kertovat erikoismallin statuksesta.
Nokalla murisee nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka tuottamat 549 hevosvoimaa välitetään kaikkien nykyisten Continental GT -versioiden tavoin kaikille neljälle pyörälle. Tehoa on siis noin 3,5 kertaa enemmän kuin klassikossa, jonka rinnalle Bentleyn Mulliner-yksilöintiosaston tekemä luomus liittyy merkin Ison-Britannian lehdistökalustossa.