Viro on suomalaisten suosituimpia lomakohteita. Viro on mainio kohde myös sähköautoilijalle, koska etäisyydet eivät ole pitkiä ja pienemmälläkin akulla pärjää pitkästi. Sen lisäksi latauspisteitä löytyy joka kylästä ja niiden määrä yllätti minutkin. Pikkuakulla ajavalle tämä on paratiisi!
HUOM! Artikkeli on julkaistu alunperin kesällä 2018, joten juttu ei ole enää ajan tasalla
Viro haluaa sähköautoilun mallimaaksi
Virossa herättiin sähköautojen tulemiseen huomattavan varhain. Vuonna 2011 aloitettiin projekti joka tähtäsi sähköautojen yleistymiseen. Alkuvaiheessa hankittiin reilut 500 Mitsubishin sähköautoa viranomaisten käyttöön, luotiin tukijärjestelmä sähköauton hankkimista helpottamaan ja aloitettiin koko maan kattavan latausverkoston rakentaminen. Viro on asiassa edelläkävijä ja ensimmäinen koko maan kattavan latausverkoston rakentanut valtio maailmassa. Erinomaista toimintaa, vaikka palavalla kivellä tuotettu sähkö viekin terän ympäristönäkökohdilta…
Kaikkiaan Virossa on jo 167 Elmo-latauspistettä. Sähköä saa tyypillisesti sekä Type2-piuhalla tai rivakammin CHAdeMOlla. Ilmeisesti Mitsun peruna käytössä on vain japanilaisstandardi, eikä CCS-mahdollisuutta tueta. CHAdeMOn latausteho on monin paikoin ainoastaan 30 kW, joka voisi toki olla enemmänkin. Pisteitä on usein, joten joka tauolla ladatessa akku pysyy kummasti täyden puolella.
Latauspisteitä on 50-60 kilometrin välin. Ohjelman tavoitteiden mukaisesti kaikki pääväylät on rytmitetty latureilla. Myös jokaisessa yli 5000 asukkaan taajamassa on latauspiste. Latauspisteistä kaksi kolmannesta on kaupungeissa ja loput teiden varsilla. Tällä hetkellä koko latauspisteverkosto sekä ELMO Rent -autovuokraamo ovat huutokaupattavana, joten jatkossa voi tulla muutoksia. Uutisoimme niistä kun ostaja on tiedossa.
Suosittelemme
Elmo-kortti helposti
Elmo-kortin hankkiminen käy helposti. Tilasin ensin kortin yritykselleni, mutta aspasta tuli tunnin sisällä meiliä, jossa kerrottiin ettei ulkomaisten yritysten laskuttaminen vielä onnistu. He avasivat sen sijaan henkilökohtaiset tunnukset, ja kortti oli valmis parissa tunnissa. Tarvittaessa kortti olisi postitettu kotiin, mutta postin tuntien katsoin parhaaksi noutaa kortin Viru-hotellin parkkipaikan respasta, koska matka olisi edessä jo ensi viikolla.
Itse lataaminen on helppoa. Teslan CHAdeMO-adapteri kytketään laturin johtoon ja adapteri Teslaan. Sen jälkeen laturille vilautetaan ELMO-korttia ja painetaan START. Vastaavasti lataus pysähtyy näyttämällä korttia ja painamalla STOP. Ei tässä tarvitse edes kieltä osata (saa senkin vaihdettua laturissa englanniksi.) Lataus kestää oletuksena maksimissaan tunnin, joka on tietyissä hinnoittelupaketeissa myös optimaalinen latausaika Teslan akkua täyttäessä.
Vaihtoehtoisesti lataus voidaan käynnistää ja pysäyttää ELMO-sovelluksella. Appi on pelastanut jo kahteen kertaan minut ongelmilta, kun lataus ei ole jostain syystä käynnistynyt kortilla. Sovellus kannattaa asentaa kännykkään jo etukäteen, koska kännykkäverkko ei ole joka paikassa kummoinen. Sovellus vaatii luonnollisesti rekisteröinnin.
Monta maksumallia
Lataukset maksetaan kuukausittain laskulla käyttäjän valitessa kolmesta eri laskutusmallista. Kolmenkympin kuukausimaksulla saa ladata 150 kWh kuussa, eli kilowattitunnille tulee hintaa 0,20€. Sen jälkeiset lataukset maksavat 1,20€ laaki, eli kun CHAdeMOsta nappaa Teslaan tunnin session aikana 40 kW ei energia maksa kuin vaivaiset 3 senttiä per kWh. Toisessa ääripäässä on Flex-paketti, jossa lataus on aikavelotteisesti 1,5€ per 10 min. Kun maksimilaskutus on 4,5€ niin Teslan kanssa kannattaa roikkua töpselissä aina täysi tunti, jolloin sähkön hinta jää n. 11 c/kWh. Lisäksi löytyy näiden combi-paketti, jossa kuukausi- ja latausmaksut ovat näiden kahden välistä. Excelille on siis käyttöä, mikäli latausmaksuja haluaa optimoida. Maksutapa valitaan aina seuraavan kuukauden alusta alkaen, joten ylenmääräinen kikkailu ei ole mahdollista.
Muut lataustavat
Kattavan Elmo-verkoston ansiosta muu tarjonta on heikkoa. Jopa kauppakeskuksissa on usein pelkkä Elmon laturi, joten kortin hankkiminen on enemmän kuin suositeltavaa. Yöpyjä toki pärjää hotellin laturilla ja jos suuntaa suoraan etelämmäs, niin reilun 300 km matka Riikaan taittaa ainakin kesäkeleillä perusteslalla lataamatta.
Tesla avaa lähitulevaisuudessa Superchargerin Pärnun lähistölle. Ajankohta on vielä auki, joten ainakaan vuonna 2018 sen varaan ei kannata laskea. Ehkä ensi kesänä…