Tuoreiden tilastojen mukaan keskimääräinen sähköajoneuvojen korjauskustannus Yhdysvalloissa oli 5 753 dollaria verrattuna 4 806 taalan vastaaviin kuluihin polttomoottoriautoissa.
Huolimatta sähköajoneuvojen myynnin kasvun viimeaikaisesta hidastumisesta on niihin liittyvien kolari-ilmoitusten määrä jatkanut kasvuaan Pohjois-Amerikassa. Vaikka sähköautoissa ei olekaan kulutusosia samaan tapaan, on sähköautojen korjaaminen usein kalliimpaa kuin perinteisten polttomoottoriteknologiaa käyttävien ajoneuvojen.
Uusimman tutkimuksen mukaan korjauskelpoisten kolaroitujen sähköajoneuvojen korjauskulut nousivat 2,5 prosenttia Yhdysvalloissa, ja 3,95 prosenttia Kanadassa vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä. Kasvu on huomionarvoista, vaikka sähköautojen kauppa on käynyt viime vuodet laiskasti, ja johtanut niiden markkinaosuuden putoamiseen.
Keskimääräinen sähköajoneuvon korjauslasku oli 5 753 dollaria Yhdysvalloissa, ja 6 534 Kanadan dollaria naapurimaassa. Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen keskimääräiset korjauskustannukset olivat sitä vastoin huomattavasti alhaisemmat: Yhdysvalloissa 4 806 dollaria ja Kanadassa 4 958 dollaria. Tämä tarkoittaa, että kolaroitujen sähköautojen korjaaminen oli 20 % kalliimpaa Yhdysvalloissa, ja huikeat 31 % kalliimpaa Kanadassa verrattuna samankokoisiin polttomoottoriajoneuvoihin.
Mitä tulee merkkeihin ja malleihin, niin Tesla Model 3 ja Model Y johtavat sähköautojen kolarointitilastoa sekä Yhdysvalloissa, että Kanadassa. Kyseisten kahden mallin osuus on yli puolet kaikista tapauksista. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, kun otetaan huomioon niiden valtava määrä teillä, mikä luonnollisesti lisää todennäköisyyttä joutua onnettomuuksiin verrattuna vähemmän yleisiin sähköautoihin.
Suosittelemme
Myös hybridien keskimääräiset korjauskustannukset ovat kasvaneet. Kevythybridit, jotka ovat teknisesti samankaltaisia kuin polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot, on myös keskenään vertailukelpoiset korjauskustannukset. Monimutkaisemmat ladattavat hybridit erottuvat kuitenkin joukosta, sillä niiden korjauskustannukset törmäyksen jälkeen ovat 12,5 % korkeammat kuin polttomoottoriajoneuvojen.
Lunastukseen joutuvien, ja romutuksen kokevien autojen osuudet ovat hämmästyttävän samanlaisia uudempien sähköajoneuvojen (9,16 %) ja polttomoottoriajoneuvojen (9,45 %) välillä. Tämän yhtäläisyyden taustalla on yksinkertaisesti nykyaikaisten ajoneuvojen monimutkaistuminen, mikä tekee niiden korjaamisesta ylipäätään entistä vaikeampaa ja kalliimpaa.
Toinen mielenkiintoinen fakta on, että vaikka sähköautot vaativat keskimäärin enemmän mekaanisia työtunteja korjauksen aikana, ne tarvitsevat todennäköisesti vähemmän rungon korjauksia verrattuna polttomoottorikäyttöisiin autoihin. Tämä viittaa siihen, että sähköautojen rakenteellinen lujuus saattaa olla korkeampi kuin polttomoottoriautoissa, vaikka tämän tiedon vahvistamiseksi tarvitaan vielä enemmän tilastotietoja.