Sähköautojen hintaromahdukset ovat saaneet leasing-yhtiöt varpailleen

Käytettyjen sähköautojen arvoennusteiden ja todellisten arvojen väliset erot aiheuttavat suurta päänsärkyä leasingyhtiöille.

Sähkötoimisten ajoneuvojen arvon romahtaminen aiheuttaa yllättäviä ongelmia sekä uusien, että käytettyjen autojen markkinoilla. Osalle uutta ajoneuvoa etsivistä jo pelkkä ajatus sähköauton ostamisesta tuntuu vastenmieliseltä, koska he ovat huolissaan auton arvon putoamisesta, kun koittaa aika vaihtaa se uudempaan. Osa taas sähköauton jo ostaneista on ollut kauhuissaan huomatessaan, että heidän kovalla palkkatyöllä hankittu auto on nyt paljon halvempi, kuin ostohetkellä olisi ikinä uskonutkaan.

Tällainen todellisuus aiheuttaa harmaita hiuksia jokaiselle sähköauton ostaneelle yksityishenkilölle, mutta mitä ajattelevatkaan ne tahot, jotka ovat ostaneet niitä tuhansia.

Eräs asiaa koskettava taho ovat leasingyhtiöt, jotka ovat ajautuneet hankalaan välikäteen. Koska leasinghinnat lasketaan leasing-aikana auton ennakoitujen poistojen perusteella, jää ennakoitua alhaisempi loppuarvo pois yhtiön voitoista. Ei ole siis mikään ihme, että leasingyhtiöt ovat jo ehtineet vaatia autonvalmistajia korvaamaan niille autojensa odotettua alhaisemmat jäännösarvot.

Esimerkkinä voidaan käyttää eurooppalaista leasingjätti Ayvensiä, jonka verkkosivustolla kehuskellaan yrityksen 3,4 miljoonan ajoneuvoarmadan sisältävän peräti 505 000 sähköautoa. Yhtiö on jo saanut taloudellista korvausta sähköajoneuvojen arvon laskusta Ayvensin pomon Tim Albertsenin kommentoitua tilannetta.

“Autonvalmistajien on pakko jatkaa sähköautojensa myyntiä”, Albertsenin kerrotaan todenneen tässä kuussa yhtiönsä tuloskyselyn aikana. “Tarvitsemme kuitenkin vastineeksi jonkinlaista suojaa valmistajilta heidän tulevan hinnoittelunsa suhteen.”

Suosittelemme

Suoja voisi tulla autonvalmistajien sopimuksista, joiden mukaan ne ostavat takaisin sähköautoja jäännösarvojen turvaamiseksi . Ilman tätä varmuutta suuret yritysasiakkaat voivat joutua luopumaan jopa kokonaan sähköautoista. Leasingyhtiöt muodostavat suuren osan automarkkinoista erityisesti Euroopassa, jossa monille työntekijöille tarjotaan auto osaksi työnkuvaa, joten autovalmistajilla ei ole varaa menettää lypsylehmiään.

Jotkut yritykset ovat jo ehtineet lopettaa Teslojen tarjoamisen työntekijöilleen autojen alati muuttuvien arvojen vuoksi. Myös vuokrausyritykset Hertz ja Sixt ilmoittivat äskettäin vähentävänsä sähköajoneuvohankintojaan, joista päätös koski erityisesti Teslan valmistamia autoja. Teslan päätös alentaa aggressiivisesti uusien sähköautojensa hintoja kysynnän lisäämiseksi leiskautti ilmiliekkeihin hintasodan, joka on osaltaan tuonut käytettyjen sähköautojen arvot alas.

LähdeCarscoops

Lue lisää