Saab- ja muidenkin autoharrastajien iloksi uutiset NEVS Emily GT -sähköautoprojektin pelastumisesta ovat osoittautumassa todeksi. Saabin konkurssin jälkeinen taival nykyhetkeen on ollut kuitenkin niin kivikkoinen, että useimmat tilannetta seuranneet uskonevat projektin todelliseen pelastautumiseen vasta, kun ensimmäinen auto saadaan ulos tehtaalta.
Parhaat mahdollisuudet valottaa asian todellista tilannetta voi tässä vaiheessa olla miehellä, joka omistaa koko Trollhättanin autotehtaan. Ja tuo mies, ruotsalainen monimiljonääri ja kiinteistösijoittaja Svante Andersson, vaikuttaa hyvin vakuuttuneelta, että ruotsalaisille niin rakkaan automerkin taru etenee parhaillaan täydellä teholla.
Herra Andersson omistaa Stenhaga Invest -yhtiön, joka osti kuluvan vuoden toukokuussa Saabin entisen Trollhättanin tehtaan. Nyt hän on paljastanut, että tehtaalla on jo “täysi toiminta” päällä syksyyn mennessä. Osa tehtaan tiloista varataan NEVS:in uusien omistajien autojen tuotantoon, ja osa tiloista on projektin ulkopuolisten yritysten käytössä.
“Tiedän keitä he ovat, mutta en halua puhua siitä”, Andersson on kertonut uudesta salaperäisestä NEVS-sijoittajasta. “Tehtaasta otetaan merkittävä osa NEVS-projektin käyttöön, ja he tarvitsevat käyttöönsä myös toimistotiloja, sekä on vielä palkattava suuri määrä työntekijöitä pyörittämään tehdasta.”
Miljonääriautoharrastaja, joka omistaa Kinnekulle Ring -kilparadan Ruotsissa kertoi, että hänellä oli ollut mahdollisuus ajaa Emily GT -sähkömallia. Hän oli sanojensa mukaan yhtä vaikuttunut, kuin kaikki muutkin, joilla on ollut mahdollisuus päästä uunituoreen auton ratin taakse. Entistäkin vaikuttavampaa oli kuitenkin NEVS:in insinööritiimin sitkeät pyrkimykset saada auto valmiiksi, vaikka he tiesivät, että heidän työnsä oli jatkuvassa vaarassa päättyä.
Suosittelemme
“Ilman heidän ponnistelujaan tätä ei olisi koskaan tapahtunut. He ovat panostaneet myös viikonloppuihin ja iltoihin, vaikka he tiesivätkin, ettei heillä ehkä ole työtä enää jäljellä puolen vuoden kuluttua. Tämä on suuri työvoitto kaikille mukana olleille, jotka tekivät todella hienoa työtä.”
Varmasti myös me suomalaiset toivomme Saabin raunioille rakennetulle projektille kaikkea hyvää, että suunnitelmat todella toteutuvat. Kuten minkä tahansa tämänkaltaisen tarinan kanssa juhlien aika on kuitenkin vasta silloin, kun tuotanto on täydessä vauhdissa, ja valmistuneiden autojen ostajat ovat liikkeellä rahapussiensa kanssa.