Saab teki taas eräänlaisen comebackin – sähköisen 9-3:n tuotanto alkoi Kiinassa

Saab ja jo vuonna 2002 esitelty viimeisin 9-3 eivät vain suostu kuolemaan. Kun Saabien tuotanto Ruotsissa loppui ja merkki kuopattiin, NEVS-lyhenteellä tunnettu National Electric Vehicle Sweden hankki itselleen 9-3:n valmistuksessa käytetyt työkalut ja oikeudet auton valmistamiseen jatkossa. Nämä oikeudet eivät kuitenkaan sisältäneet lupaa itse Saabin merkin käyttöön, joten tulevat ”Saabit” myydään NEVS:in nimellä.

NEVS on nimestään huolimatta kiinalaisomisteinen, ja firman tarkoituksena on tuottaa sähköisiä 9-3:ia erityisesti Kiinan markkinoille. Prototyypeistä julkaistiin ensimmäisiä kuvia jo jonkin aikaa sitten. Saabin korin keskiosa näytti olevan käytännössä ennallaan, mutta nokkaan ja perään oli sentään tuotu hieman uutta näköä. Nyt auton tuotanto on saatu käynnistettyä Kiinan Tianjiniin rakennetussa uudessa tehtaassa, ja tuotantomalli ajettiin parrasvaloihin.





15 vuotta vanhan automallin lanseeraaminen suoran luokan uutuutena on suoraan sanottuna aika huvittavaa. Vielä erikoisempaa on se, että tuotantoversio on ainakin edestäpäin huomattavasti vähemmän uuden näköinen kuin auton prototyypit. Sähköinen 9-3 on itse asiassa lähes identtinen Saabin merkillä tehdyn perinnemallin kanssa, mutta polttomoottoritekniikka on toki väistynyt sähkömoottorin tieltä.

NEVS aikoo rakentaa aluksi 50 000 sähkö-9-3:a vuodessa, mutta tehtaan tuotantokapasiteetin nousun myötä valmistusmäärä on tarkoitus kasvattaa jopa 220 000 autoon vuodessa. Tavoitteet ovat siis vähintäänkin kunnianhimoiset, mutta autosta on kuulemma tullut jo tuhansia ennakkotilauksia kiinalaisilta yrityksiltä. Lisäksi NEVS on tehnyt sähköautojen leasingyhtiö Panda New Energyn kanssa 12 miljardin dollarin arvoisen strategisen yhteistyösopimuksen, joka koskee 150 000 autoa.

9-3:sta on tehty myös sopimus Turkin hallituksen kanssa, joka puuhaa entisestä Saabista maan uutta kansallisautoa. Saabin tiet ovat siis hyvin moninaiset, ja sillä tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Sähköisestä 9-3:sta ei ole annettu vieläkään mitään muita teknisiä tietoja kuin toimintasäde, joka on kuulemma 300 kilometriä. Jatkossa NEVS aikoo siirtyä omien sanojensa mukaan toisen sekä kolmannen sukupolven sähköisiin voimanlähteisiin, ja seuraava malli lienee vanhaan 9-3X:ään pohjautuva maastomeikkiversio.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...