Saab ja jo vuonna 2002 esitelty viimeisin 9-3 eivät vain suostu kuolemaan. Kun Saabien tuotanto Ruotsissa loppui ja merkki kuopattiin, NEVS-lyhenteellä tunnettu National Electric Vehicle Sweden hankki itselleen 9-3:n valmistuksessa käytetyt työkalut ja oikeudet auton valmistamiseen jatkossa. Nämä oikeudet eivät kuitenkaan sisältäneet lupaa itse Saabin merkin käyttöön, joten tulevat ”Saabit” myydään NEVS:in nimellä.
NEVS on nimestään huolimatta kiinalaisomisteinen, ja firman tarkoituksena on tuottaa sähköisiä 9-3:ia erityisesti Kiinan markkinoille. Prototyypeistä julkaistiin ensimmäisiä kuvia jo jonkin aikaa sitten. Saabin korin keskiosa näytti olevan käytännössä ennallaan, mutta nokkaan ja perään oli sentään tuotu hieman uutta näköä. Nyt auton tuotanto on saatu käynnistettyä Kiinan Tianjiniin rakennetussa uudessa tehtaassa, ja tuotantomalli ajettiin parrasvaloihin.
15 vuotta vanhan automallin lanseeraaminen suoran luokan uutuutena on suoraan sanottuna aika huvittavaa. Vielä erikoisempaa on se, että tuotantoversio on ainakin edestäpäin huomattavasti vähemmän uuden näköinen kuin auton prototyypit. Sähköinen 9-3 on itse asiassa lähes identtinen Saabin merkillä tehdyn perinnemallin kanssa, mutta polttomoottoritekniikka on toki väistynyt sähkömoottorin tieltä.
NEVS aikoo rakentaa aluksi 50 000 sähkö-9-3:a vuodessa, mutta tehtaan tuotantokapasiteetin nousun myötä valmistusmäärä on tarkoitus kasvattaa jopa 220 000 autoon vuodessa. Tavoitteet ovat siis vähintäänkin kunnianhimoiset, mutta autosta on kuulemma tullut jo tuhansia ennakkotilauksia kiinalaisilta yrityksiltä. Lisäksi NEVS on tehnyt sähköautojen leasingyhtiö Panda New Energyn kanssa 12 miljardin dollarin arvoisen strategisen yhteistyösopimuksen, joka koskee 150 000 autoa.
9-3:sta on tehty myös sopimus Turkin hallituksen kanssa, joka puuhaa entisestä Saabista maan uutta kansallisautoa. Saabin tiet ovat siis hyvin moninaiset, ja sillä tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Sähköisestä 9-3:sta ei ole annettu vieläkään mitään muita teknisiä tietoja kuin toimintasäde, joka on kuulemma 300 kilometriä. Jatkossa NEVS aikoo siirtyä omien sanojensa mukaan toisen sekä kolmannen sukupolven sähköisiin voimanlähteisiin, ja seuraava malli lienee vanhaan 9-3X:ään pohjautuva maastomeikkiversio.