27. lokakuuta 1986 Saab käynnisti ”The Long Run” -kestävyyshaasteeseen näyttääkseen koko maailmalle, kuinka laadukkaasti valmistettu auto Saab 9000 Turbo oli.
Aina kun valmistaja tuo uutta mallia markkinoille, joutuvat asiakkaat miettimään, onko uusi malli oikeasti hyvä, vai pitääkö valmistaja heitä vain koekaniineina lastentaudeista kärsivälle tuotteelle. Luottamus uuteen malliin vie aikaa, jota autonvalmistajalla ei todellakaan ole.
Tästä syystä kestävyystesti, joka suoritettiin Talladegan moottoriradalla Alabaman Yhdysvalloissa, oli hyvä tapa herättää luottamusta uuteen automalliin. 9000-malli merkitsi 900-mallin jälkeen muutosta Saabin individualistisessa filosofissa jakaen tuoreeltaan ostavan yleisön mielipiteitä auton hyvyydestä. Kuvaavan ”The Long Run” -nimen saanut testi ja mainostempaus osoittautui myös melkoiseksi haasteeksi.
Autoilla ajettu ajomatka oli hämmästyttävät 100 000 km keskinopeuden pysytellessä 212 km/t. Testi suoritettiin kolmella satunnaisesti tuotantolinjalta poimitulla autolla ilman muita muutoksia, kuin turvakehikoiden asentaminen, sekä kuusipisteinen kilpavyö ajajalle. Testausjakson seurauksena Saab onnistui tekemään peräti 21 kansainvälistä, ja kaksi maailmanennätystä.
Saab ei voinut tehdä tällaista mammuttikoetta ilman apua, joten yhteistyökumppaneita tarvittiin rahoittamaan tempausta. Kumppaneiksi saatiin lopulta Shell, Pirelli ja Garrett. Pirelli toimitti 400 P600-rengasta, Shell puolestaan varmisti, että saatavilla oli lähes 100 000 litraa polttoainetta ja tarvittavat määrät voiteluöljyä, ja Garrett toimitti tukea ja asiantuntemustaan turboahtimen oikeaoppisessa käytössä.
Koko testi suoritettiin tiukassa valvonnassa. Kierroksia laskettiin ja ajastettiin jatkuvasti, ja kaikkea varikkokaistalla tehtyä työtä tarkasteltiin tarkasti ja puolueettomasti. “Pitkän ajon” valmistuttua autot purettiin osiin, ja eri komponentit tarkastettiin ja mitattiin kulumisen varalta. Moottorit vietiin takaisin Trollhättanin moottorilaboratorioon, jossa kaikkien kolmen moottorin todettiin olevan edelleen erinomaisessa kunnossa, vaikka Shell löysikin vähäisen määrän epäpuhtauksia valuneesta moottoriöljystä. Vaihteistot olivat myös toimineet täydellisesti testin aikana. Mitään alustan osia, kuten jousia, iskunvaimentimia tai pyörän laakereita ei tarvinnut vaihtaa.
Suosittelemme
Mielenkiintoista testissä olivat myös autojen tuulilasiin ja ajovalojen lasiin syntyneet vauriot. Pöly ja lika, joka nousi radalta kolmen auton ajaessa jatkuvasti ympäriinsä päivästä toiseen, oli “hiekkapuhaltanut” lasia, mikä vaikeutti näkemistä tuulilasin läpi varsinkin auringonlaskun aikaan, sekä aamuisin.
Saab otti aikanaan hyödyn irti onnistuneesta tempauksesta. Jo tuolloin vanhojen ja paljon ajettujen Saabien omistajat saivat osviittaa, miksi heidän autonsa oli yhä liikenteessä. Saab tiesi koko historiansa ajan, kuinka hyviä heidän autonsa olivat.