Saab-fanit huomio – viimeinen valmistunut 9-3 huutokaupataan loppuvuodesta

Saab siirtyi General Motorsin omistukseen 1980-luvun lopulla. Uudet tuulet alkoivat puhaltaa ruotsalaismerkin mallistossa, kun 900-perinnemalli korvattiin Opel Vectran tekniikan pohjalta tehdyllä seuraajalla vuonna 1993. GM-pohjainen Ysisatanen muutti nimensä 9-3:ksi faceliftin yhteydessä, ja seuraava sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2002. Se jäikin lajinsa viimeiseksi, koska GM luopui Saabista kymmenisen vuotta sitten ja perinteikäs ruotsalaismerkki ajautui vuonna 2011 konkurssiin sekavien vaiheiden ja monien omistajanvaihdosten jälkeen.

Saabilla on kuitenkin enemmän henkiä kuin kissalla. Merkin uudeksi omistajaksi ilmaantui kiinalaisrahoituksen turvin toimiva NEVS, joka käynnisti joulukuussa 2013 tuotannon uudelleen Trollhättanin tehtaalla. Viimeiseksi jäänyt Saab-erä koostui 420 autosta, jotka naputeltiin kasaan noin 400 alihankkijan toimittamista alkuperäisosista vuosina 2013-2014. Tarjolla oli esimerkiksi bensakoneella varustettu sedan-korinen 9-3 Aero.

Viimeinen valmistunut yksilö jäi NEVS:in haltuun, ja auto oli juuri näytteillä Trollhättanin Saab-museolla järjestetyssä tapahtumassa. Historian viimeisen 9-3:n mittarissa on tälläkin hetkellä vain viisi kilometriä, eli kyseessä on ajamaton auto. Vuonna 2014 valmistunut 9-3 on hopeanvärinen, ja pellin alla pöhisee kaksilitrainen turbonelonen. Sen tuottamat 220 hevosvoimaa ja 350 newtonmetrin maksimivääntö ohjataan etupyörille kuusipykäläisen automaatin kautta.


Viimeinen valmistunut 9-3 voi pian saada uuden omistajan, koska NEVS laittaa auton tarjolle huutokauppaan. Viiden vuoden ikäinen käyttämätön Saab aiotaan myydä loppuvuodesta, mutta tarkkaa päivämäärää ei ole vielä kerrottu. Auto saattaa olla ruotsalaismerkin fanien keskuudessa hyvinkin haluttua tavaraa, mutta minkäänlaista hinta-arviotakaan ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.

Keräilijät voivat siis jäädä odottelemaan virallista huutokauppailmoitusta ja 9-3:n tarkempia kuvia sekä varustetietoja. Tämän korimallin 9-3 jatkaa muuten vielä pitkää elinkaartansa sähköautona, jota valmistetaan NEVS:in tuotemerkin alla Kiinassa kevyesti meikattuna. Lisäksi auton lisenssit myytiin Turkkiin, jossa 9-3:n pohjalta on tarkoitus luoda maan uusi kansallisauto sähkötekniikalla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...