Ruotsalainen törmäystesti johti katastrofaalisiin tuloksiin – matkailuautot romahtivat kuin korttitalo

Autojen turvallisuuden eteen on tehty johdonmukaisesti työtä jo vuosikymmenten ajan. Niinpä nykyautojen turvallisuus alkaa olla jo todella hyvää tasoa lähes kaikissa autoluokissa. Halvimpienkin miniautojen korit kestävät nykyään varsin hyvin törmäystestien rasituksia, mutta puuttuvat avustinjärjestelmät ovat verottaneet viime vuosina edullisempien autojen pistesaaliita.

Pakettiautojen osalta asia on sen sijaan edelleen toisin. Lyhytkeulaiseen pakuun on hankala rakentaa kattavia kokoonpainuvia törmäysvyöhykkeitä, jolloin kuski ja etumatkustajat ovat nokkakolareissa paljon henkilöautoja suuremmassa vaarassa. Vieläkin kehnommin asiat ovat matkailuautoissa, mikä saatiin nähdä lähes katastrofaalisella tavalla ruotsalaisviranomainen Trafikverketin tekemässä törmäystestissä.





Ruotsi kuuluu liikenneturvallisuuden osalta maailman johtaviin maihin, joten matkailuautojenkin turvallisuuteen haluttiin paneutua henkilöautojen malliin. Testiä varten hankittiin kaksi käytettyä, mutta hyväkuntoista matkailuautoa. Ne ajettiin keulan osittain peittävään kiinteään esteeseen 64 km/h:n nopeudella, eli käytäntö oli sama kuin Euro NCAP:n henkilöautojen törmäystesteissä. Tällaisen törmäyksen pitäisi vastata 90 km/h:n vauhdissa tapahtuvaa nokkakolaria toisen auton kanssa.

Toinen testikohteista oli Fiat Ducato -pohjainen osittain integroitu matkailuauto, jossa alkuperäisen pakun hytti on edelleen käytössä. Toinen auto edusti puolestaan ns. täysin integroitua ratkaisua, jossa koko kori on matkailuautovalmistajan omaa tuotantoa ja ainoastaan alusta tekniikkoineen on lainattu tavallisesta pakettiautosta. Näistä autoista hieman parempaan suoritukseen yksi osittain integroitu malli, mutta senkään törmäystestituloksessa ei ollut kehumista.

Pakusta lainattu keula painui pahasti kasaan, ja kuski siirtyi käytännössä takana istuvan lapsinuken päälle. Tulosta pahensivat vielä törmäyksessä ympäri autoa lennelleet kalusteet, joiden kiinnitykset olivat aivan liian heikkoja. Kalusteet lentelivät törmäystestinukkejen päälle täysin integroidussa matkailuautossakin, ja lisäksi sen rakenne petti törmäystestissä täysin. Auton kori irtosi kokonaan alustasta ja romahti kuin korttitalo.

Matkailuautoilla matkustaminen on siis ainakin tämän testin mukaan kaikkea muuta kuin turvallista puuhaa. Tilastoissa matkailuautojen onnettomuudet eivät kuitenkaan erotu negatiivisesti. Tätä selittää todennäköisesti se, että isoilla matkailuautoilla ajetaan hitaammin ja varovaisemmin kuin henkilöautoilla. Lisäksi korkeista matkailuautoista näkee ainakin joihinkin suuntiin melko hyvin ulos, mikä pienentää onnettomuusriskiä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...