Renault Clio sai faceliftin – tarjolla on myös ranskalaista luksusta

Renault Clio sai vuonna 2012 kunnian olla merkkinsä ensimmäinen edustaja, johon tuotiin Renun uusi, entistä isomman vinoneliölogon sävyttämä ilme. Auto on siis ehtinyt jo neljän vuoden ikään, joten nyt on loogisesti kasvojenkohotuksen vuoro.

Faceliftatun Clion tunnistaa parhaiten nokan kokemista muutoksista. Maski on laitettu hillitysti uusiksi, ja myös etuvaloissa on tuoretta leditekniikkaa sekä C:n muotoiset päiväajovalot. Tiettyihin versioihin saa jopa LED Pure Vision -nimiset täysledit. Etupuskurikin on kokenut muutoksia, ja ilmanottoaukot ovat tuttuun facelift-tyyliin entistä suuremmat.





Clio_3

Lisäksi tarjolla on neljä uutta ulkoväriä ja tuoreita vanne- sekä kapselimalleja. Kosmetiikan ohella myös tekniikkaan on kajottu. Clioon on jatkossa tarjolla dCi-moottoriperheeseen kuuluva entistä tehokkaampi 1,5-litrainen diesel, josta irtoaa 110 heppaa. Voima välitetään etupyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Lisäksi bensaturbolla varustettuun TCe 120 -malliin saa nykyään myös tuoreen kuusivaihteisen manuaalilaatikon, mikä nostaa tarjolla olevien moottori- ja vaihteistoyhdistelmien kokonaismäärän peräti 11:een.

Clio_4

Myös tietoviihdepuoleen on panostettu nykyajan hengessä. Uusi R&Go-tietoviihdejärjestelmä täydentää infotainment-tarjontaa, johon kuuluvat jo ennestään tutut Media Nav Evolution – ja Renault R-Link Evolution -nimiset systeemit. Lisäksi lisävarustelistalta löytyy Bosen audiojärjestelmä, ja sisustan laatuvaikutelmaakin on kohennettu.

Clio_5

Uudistuneen Clion tilauskirjat avataan kesän aikana, ja tarjontaan kuuluu heti kärkeen myös Initiale Paris -niminen luksusversio. Se tarjoaa ranskalaista ylellisyyttä, johon kuuluu mm. Givré Grey -ulkoväri, nappanahkaiset ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, spesiaalikoristeet oviverhoiluissa ja kojelaudassa sekä upottavat nahkapenkit. Ne saa joko kokomustina tai mustavalkoisina. Huippumallin vakiovarusteluun lukeutuu myös mm. peruutuskamera, Bosen äänentoistojärjestelmä sekä täysledivalot.

Clio_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...