Renault Clio sai faceliftin – tarjolla on myös ranskalaista luksusta

Renault Clio sai vuonna 2012 kunnian olla merkkinsä ensimmäinen edustaja, johon tuotiin Renun uusi, entistä isomman vinoneliölogon sävyttämä ilme. Auto on siis ehtinyt jo neljän vuoden ikään, joten nyt on loogisesti kasvojenkohotuksen vuoro.

Faceliftatun Clion tunnistaa parhaiten nokan kokemista muutoksista. Maski on laitettu hillitysti uusiksi, ja myös etuvaloissa on tuoretta leditekniikkaa sekä C:n muotoiset päiväajovalot. Tiettyihin versioihin saa jopa LED Pure Vision -nimiset täysledit. Etupuskurikin on kokenut muutoksia, ja ilmanottoaukot ovat tuttuun facelift-tyyliin entistä suuremmat.

Clio_3


Lisäksi tarjolla on neljä uutta ulkoväriä ja tuoreita vanne- sekä kapselimalleja. Kosmetiikan ohella myös tekniikkaan on kajottu. Clioon on jatkossa tarjolla dCi-moottoriperheeseen kuuluva entistä tehokkaampi 1,5-litrainen diesel, josta irtoaa 110 heppaa. Voima välitetään etupyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Lisäksi bensaturbolla varustettuun TCe 120 -malliin saa nykyään myös tuoreen kuusivaihteisen manuaalilaatikon, mikä nostaa tarjolla olevien moottori- ja vaihteistoyhdistelmien kokonaismäärän peräti 11:een.

Clio_4

Myös tietoviihdepuoleen on panostettu nykyajan hengessä. Uusi R&Go-tietoviihdejärjestelmä täydentää infotainment-tarjontaa, johon kuuluvat jo ennestään tutut Media Nav Evolution – ja Renault R-Link Evolution -nimiset systeemit. Lisäksi lisävarustelistalta löytyy Bosen audiojärjestelmä, ja sisustan laatuvaikutelmaakin on kohennettu.





Clio_5

Uudistuneen Clion tilauskirjat avataan kesän aikana, ja tarjontaan kuuluu heti kärkeen myös Initiale Paris -niminen luksusversio. Se tarjoaa ranskalaista ylellisyyttä, johon kuuluu mm. Givré Grey -ulkoväri, nappanahkaiset ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, spesiaalikoristeet oviverhoiluissa ja kojelaudassa sekä upottavat nahkapenkit. Ne saa joko kokomustina tai mustavalkoisina. Huippumallin vakiovarusteluun lukeutuu myös mm. peruutuskamera, Bosen äänentoistojärjestelmä sekä täysledivalot.

Clio_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...