Renault Arkana on uusin lisäys ranskalaisen autonvalmistajan valikoimaan, ja se yhdistää tyylillisesti coupén ja katumaasturin linjat menevän näköiseksi paketiksi. Arkana kuuluu ehdottomasti siihen kastiin autoja, jota käännytään katsomaan vielä kerran sen luota poistuttaessa.
Ranskalaista tyylikkyyttä
Ranskalaisuutuus valikoitui Tyyliniekan koeajoon ensisijaisesti ulkonäkönsä vuoksi. Arkana näyttää hyvältä joka kuvakulmasta, ja ranskalainen design hivelee jälleen kerran silmiä. Sulavalinjainen Arkana yhdistää coupé-korimallin urheilulliset linjat korotettuun koriin, ja valmistaja määritteleekin auton C-SUV Coupeksi, eli kansanomaisemmin sanottuna coupékatumaasturiksi.
Vaikka Arkana on täysin uusi malli, sen perusrakenne on peräisin Renault Capturista. Keulan osalta myös ilmeessä on havaittavissa selvää yhtäläisyyttä. Arkanassa on kuitenkin sisarmalliaan pidempi akseliväli ja takaosa, joten se tarjoaa hieman suuremmat sisätilat. Peräpää antaa mallille vahvemmin omaleimaisuutta, ja siitä kulmasta auton tunnistaakin heti Arkanaksi. Tunnistusta toki helpottaa keskellä luukkua sijaitseva kookas mallimerkintä, ja luukun peltiosan yläreunassa oleva muotoiltu ilmanohjain, johon koeajoautossa oli vielä lisätty lisävarusteena saatava musta reunalista.
Tyylikkyys jatkuu myös sisätiloissa, ja vaikka digitalisaatio on nähtävissä, niin jälleen vanhan koulukunnan kuljettaja ilahtuu erilaisten painikkeiden ja pyörylöiden määrästä. Lämmityksen ja ilmastoinnin säätö onnistuu pyörylöitä pyörittelemällä, ja nappularivistöstä saa päälle muun muassa penkinlämmittäjät ja ajotilavalinnat. Kojelauta on kokonaisuudessaan edustavan näköinen, vaikka paremman Intens-varustelupaketin myötä tuleva 9,3-tuumainen kosketusnäyttö tuokin sen harmoniaan pienen särön. Näytön käyttöliittymän selkeys ja helppokäyttöisyys saa kuitenkin unohtamaan tämän pienen tyylillisen epäkohdan.
Mittariston teemaa on mahdollista muuttaa mielen ja ajotilanteen mukaiseksi, välillä “informaatioähky” ja “zen”. Pelkistetty näkymä oli ilta-aikaan maantieajossa erittäin miellyttävä, eikä juuri häiritse kuljettajaa. Isomman näytönkin saa pois päältä, mikäli haluaa keskittyä täysin edessä avautuvan talvisen maantien tuomiin haasteisiin.
Suosittelemme
Penkit ovat perustasoa paremmat, ja tarjoavat kohtuullisen mukavan istumatuntuman lisäksi myös hyvän sivuttaistuen. Plussaa tulee pitkittäissuunnassa säädettävästä reilun kokoisesta keskikyynärnojasta. Etuistuimet on sijoitettu aavistuksen liian keskelle, jolloin reunoille jää turhankin väljältä tuntuva rako, kun taas kyynärpäät saattavat kolista kartturin kanssa yhteen. Tämä voi tosin olla kolariturvallisuutta ajatellen sen ehdoilla tehty ratkaisu. Ohjaamon säilytystilat eivät ole aivan parhaimmistoa, mutta ne tarjoavat kuitenkin suurellekin älypuhelimelle paikan langattomalla latauksella, pari mukitelinettä, ja kyynärnojan alta löytyvän “kaivon”.
Tilaa löytyy mukavasti myös takapenkkiläisille, jos edessä istuu enintään 180 cm pituinen kuljettaja. Sen jälkeen polvitila saattaa tosin käydä vähiin. Takapenkkien muotoilu on perustasoa, ja sen ansiosta myös keskellä on mahdollista istua. Kyytiläisille on tarjolla kaksi USB-latauspistoketta, ja omat säädettävät ilmanvaihdon suulakkeet, sekä keskikyynärnoja.
Viistoperälle ominainen suuri takaluukku avaa näkymät 480 litraiseen tavaratilaan (E-TECH hybridiversio), mikä on riittävä tämän kokoluokan autolle. Perän viistomaisuus toki syö vähän korkeutta, mutta eihän tämä mikään farmari olekaan. Tavaratilan välipohjan alle voi laittaa jatkuvasti mukana kuljetettavia tarvikkeita, tai sitten välipohjan voi poistaa kokonaan ja hyödyntää kontin täyden kapasiteetin, vaikka muuton ajaksi.
Tunne
Renault Arkana on sporttisen näköinen auto, mutta miltä se tuntuu? Auton alusta on viritetty urheilullisen jämäkäksi, mutta siitä löytyy myös ripaus ranskalaista mukavuutta. Kaupungissa kurvailu on miellyttävän hiljaista, eikä ajomelu tunkeudu ohjaamoon ärsytyskynnystä ylittävästi maantieajossakaan. Korotetun maavaran ansiosta aura-auton jättämien risteyspenkkojen ylittäminen sujuu hieman helpommin, eikä pohjan raapimista jääkökköihin tarvitse pelätä.
Auto liikkuu ja vaihteet vaihtuvat miellyttävän eleettömästi normaalissa ajossa, mutta reippaammassa kaasuttelussa etuvedon liikkeet tuovat ainakin talviaikaan menoon tiettyä levottomuutta. Bensiini ja sähkömoottorin yhdistelmä tarjoaa 105 kW, eli 143 hevosvoimaa tehoa, mikä ei valitettavasti ole nykymittapuulla kovin paljon sporttisessa autossa. Parisenkymmentä lisähevosta toisi tähän autoon lisää räväkkyyttä ja tunnetta, mutta toisaalta se varmasti näkyisi myös hintalapussa. Sporttinen ajo onnistuu parhaiten valitsemalla Sport-ajotilan, jolloin voimalinja osaa odottaa äkillisiä tehopyyntöjä – normaalissa ajotilassa voi näet joskus tyytyä odottamaan ohikiitävän hetken auton vastaamista kutsuun, mikä on aika monelle hybridille ominaista.
Tekniikka
Arkana E-TECH 145 Hybrid kätkee korinsa sisään 69 kW:n (94 hv) bensiinimoottorin ja 36 kW:n (49 hv) sähkömoottorin, joiden yhteisteho on 105 kilowattia (143 hV). Hybriditekniikka on niin sanottu itselataava, eli autoa ei voida ladata piuhalla. EV-ajotilassa autolla voidaan ajaa muutamia kilometrejä pelkällä sähköllä, mutta pääasiallisesti sähkömoottorin käyttö liittyy liikkeellelähdön avustamiseen. Maantieajossa auto pyrkii lataamaan akkua, jotta sitä voitaisiin käyttää taas kaupungissa. Toki silloin kun tarvitaan “kaikki peliin”, niin sähkömoottori avustaa minkä kykenee.
Arkanassa on monitilavaihteisto, mikä pitää sisällään peräti 15 eri vaihtoehtoa poltto- ja sähkömoottorin, sekä automaattivaihteiston yhteistyömallille. Onneksi nämä ovat kuitenkin näkymättömissä ja automaattisesti toimivia. Valintaa ei siis ole heitetty kuljettajan harteille, vaan riittää kun valitsee kepillä ajosuunnan ja antaa mennä. Asetusnäytöstä voi toki valita kolmen ajotilan välillä, jotka ovat automaattisesti mukautuva MySense, sporttisempi Sport, ja ekompi Eco, mutta kuten todettu, ei ole pakko.
Renault Arkanan perus bensamallin hinnat alkavat 31 990 eurosta, ja E-TECH 145 Hybrid Intens -hybridin hinnat 33 990 eurosta. Hybridi-malli R.S Line-varustelupaketilla maksaa 35 990 euroa, johon on vielä saatavilla lisämausteita kohtuulliseen lisähintaan.