Remmiahdettua Hollywood-voimaa – 2000-luvun alkupuolen Mustangin pohjalta tehty ultraharvinainen Saleen on löytänyt tiensä Suomeen

Vuonna 1979 markkinoille lanseerattu ns. Fox-korimallin Mustang palautti tehoa janoavien ostajien uskon Fordin poniautoon, vaikka joidenkin vuosikertojen muotoilu oli kuin samanikäisestä Escortista. Linjat muuttuivat sulavammiksi vuonna 1994 lanseeratun seuraavan sukupolven myötä, jossa käytettiin edelleen Fox-korin pohjalevyä. Tämä sukupolvi sai osansa myös Fordin tuolloin suosimasta New Edge -muotoilusta, kun Mustangin linjat terävöityivät faceliftin myötä juuri ennen vuosituhannen vaihdetta.

New Edge -Mustangin kuumimmat versiot eivät tulleet Fordin tehtaan linjalta, vaan niistä vastasi jo Fox-korisia Mustangeja virittänyt Saleen. Vuosina 1999-2004 valmistetut New Edge -Saleenit ovat nykyään Atlantin toisella puolella kaikkein suosituimpia malleja Saleen-harrastajien ja -keräilijöiden keskuudessa. Hyvien, vähän ajettujen ja harvinaisten yksilöiden hintapyynnöt ovat jo kohtuullisen korkealla tasolla, mitä ei voi sanoa kaikista 2000-luvun taitteen erikoisautoista.

Saleenienkin joukossa on vielä tavallista harvinaisempia versioita. Yksi niistä on Hollywood Horsepoweriksi nimetty erikoismalli, joita tehtiin vuonna 2003 vain 18 kappaletta. Kaikki valmistetut yksilöt olivat punasävyisiä, ja tarjolla olivat Redfire- sekä Lizstick Red -nimiset sävyt. Viimeksi mainitun erikoinen nimi viittaa muuten virityspajan perustaneen Steve Saleenin Elizabeth-vaimoon.

Hollywood Horsepower -malleilla juhlistettiin Saleenin esiintymistä 2 Fast 2 Furious -elokuvassa, jossa amerikkalainen veekasivoima pääsi näyttämään kyntensä tuunattuja japseja vastaan. Erikoismallit jaettiin myytäväksi Fordin diilereille ympäri USA:ta. Saleenin malleja koeajaneet saivat myös muistoksi elokuvan julisteen, jossa oli kuva Saleen-Mustangista. Hollywood Horsepower -autot ovat harvinaisuutensa vuoksi luonnollisesti vielä ”perusmallejakin” halutumpia keräilykohteita USA:ssa.

Hollywood Horsepower -mallit erottaa muista Saleen-Mustangeista mm. erilaisesta takapuskurista, takasiivestä sekä pakoputkiston loppuosasta ja ulostulosta. Lisäksi maskia muutettiin, ja erikoisversioon lisättiin muutama pienempi yksityiskohta. Vakiona yhdeksän tuumaa leveät takavanteetkin saivat väistyä kymmentuumaisten tieltä, ja takarenkaina palvelivat 295/35 18 -kokoiset kumit.

Suomessa Saleen-Mustangit ovat hyvin harvinainen näky, joten Hollywood Horsepower -erikoismalliin ei odottaisi törmäävänsä näillä leveysasteilla. Sellainen kuitenkin komeili Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa viikonloppuna järjestetyssä Hot Rod & Rock Show’ssa. Tamperelaisen S. Viitasen omistama muskeli on täällä varsin tuore tapaus, koska auto saapui Suomeen vasta tänä keväänä. Saleenilla on ajettu tällä hetkellä noin 120 tuhatta kilometriä, ja auton myi uutena autohörhöjen hyvin tuntema kalifornialaisdiileri Galpin Ford.

2003-mallista Saleen S281 S/C HH Special Editionia vauhdittaa Lysholmin remmiahtimella ryyditetty 4,6-litrainen veekasi. Siitä irtosi tehtaan jäljiltä 375 hevosvoimaa, jotka ohjattiin viisivaihteisen manuaalin kautta 3.27-välityksellä varustetulle taka-akselille. Tässä yksilössä potkua on vielä vähän enemmän, koska autossa on softamuutoksen myötä noin 415 heppaa.

Nollasta sataan pinkaistaan noin 4,5 sekunnissa, ja varttimaililla kellot pysähtyvät 12,9 sekunnin aikaan. Ajettavuutta kohentaa alkuperäinen Racecraft-alusta, joka sisältää iskunvaimentimien ja jousien lisäksi mm. paksummat kallistuksenvakaajatangot. Edessä käytetään Saleenin 13-tuumaisia jarrulevyjä, ja erikoisuuksiin lukeutuvat myös mm. SLP-pakoputkisto sekä täyspitkät rungonjäykistäjät.

Hollywood Horsepower -statuksen lisäksi kyseessä on muutenkin melkoinen harvinaisuus. Samalla tekniikalla varustettuja autoja tehtiin nimittäin vain 128 kappaletta vuonna 2003, ja kaikki versiot mukaan lukienkin valmistusmäärä on ainoastaan 400 yksilöä. Suomessa on tämän auton lisäksi tiettävästi vain yksi samaa korimallia edustava Saleen, joten modernia muskelia ulkoiluttaessa ei tarvitse ihan heti pelätä törmäävänsä toiseen samanlaiseen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...