Remmiahdettua Hollywood-voimaa – 2000-luvun alkupuolen Mustangin pohjalta tehty ultraharvinainen Saleen on löytänyt tiensä Suomeen

Vuonna 1979 markkinoille lanseerattu ns. Fox-korimallin Mustang palautti tehoa janoavien ostajien uskon Fordin poniautoon, vaikka joidenkin vuosikertojen muotoilu oli kuin samanikäisestä Escortista. Linjat muuttuivat sulavammiksi vuonna 1994 lanseeratun seuraavan sukupolven myötä, jossa käytettiin edelleen Fox-korin pohjalevyä. Tämä sukupolvi sai osansa myös Fordin tuolloin suosimasta New Edge -muotoilusta, kun Mustangin linjat terävöityivät faceliftin myötä juuri ennen vuosituhannen vaihdetta.

New Edge -Mustangin kuumimmat versiot eivät tulleet Fordin tehtaan linjalta, vaan niistä vastasi jo Fox-korisia Mustangeja virittänyt Saleen. Vuosina 1999-2004 valmistetut New Edge -Saleenit ovat nykyään Atlantin toisella puolella kaikkein suosituimpia malleja Saleen-harrastajien ja -keräilijöiden keskuudessa. Hyvien, vähän ajettujen ja harvinaisten yksilöiden hintapyynnöt ovat jo kohtuullisen korkealla tasolla, mitä ei voi sanoa kaikista 2000-luvun taitteen erikoisautoista.

-- MAINOS --

Saleenienkin joukossa on vielä tavallista harvinaisempia versioita. Yksi niistä on Hollywood Horsepoweriksi nimetty erikoismalli, joita tehtiin vuonna 2003 vain 18 kappaletta. Kaikki valmistetut yksilöt olivat punasävyisiä, ja tarjolla olivat Redfire- sekä Lizstick Red -nimiset sävyt. Viimeksi mainitun erikoinen nimi viittaa muuten virityspajan perustaneen Steve Saleenin Elizabeth-vaimoon.

Hollywood Horsepower -malleilla juhlistettiin Saleenin esiintymistä 2 Fast 2 Furious -elokuvassa, jossa amerikkalainen veekasivoima pääsi näyttämään kyntensä tuunattuja japseja vastaan. Erikoismallit jaettiin myytäväksi Fordin diilereille ympäri USA:ta. Saleenin malleja koeajaneet saivat myös muistoksi elokuvan julisteen, jossa oli kuva Saleen-Mustangista. Hollywood Horsepower -autot ovat harvinaisuutensa vuoksi luonnollisesti vielä ”perusmallejakin” halutumpia keräilykohteita USA:ssa.

-- MAINOS --




Hollywood Horsepower -mallit erottaa muista Saleen-Mustangeista mm. erilaisesta takapuskurista, takasiivestä sekä pakoputkiston loppuosasta ja ulostulosta. Lisäksi maskia muutettiin, ja erikoisversioon lisättiin muutama pienempi yksityiskohta. Vakiona yhdeksän tuumaa leveät takavanteetkin saivat väistyä kymmentuumaisten tieltä, ja takarenkaina palvelivat 295/35 18 -kokoiset kumit.

-- MAINOS --

Suomessa Saleen-Mustangit ovat hyvin harvinainen näky, joten Hollywood Horsepower -erikoismalliin ei odottaisi törmäävänsä näillä leveysasteilla. Sellainen kuitenkin komeili Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa viikonloppuna järjestetyssä Hot Rod & Rock Show’ssa. Tamperelaisen S. Viitasen omistama muskeli on täällä varsin tuore tapaus, koska auto saapui Suomeen vasta tänä keväänä. Saleenilla on ajettu tällä hetkellä noin 120 tuhatta kilometriä, ja auton myi uutena autohörhöjen hyvin tuntema kalifornialaisdiileri Galpin Ford.

2003-mallista Saleen S281 S/C HH Special Editionia vauhdittaa Lysholmin remmiahtimella ryyditetty 4,6-litrainen veekasi. Siitä irtosi tehtaan jäljiltä 375 hevosvoimaa, jotka ohjattiin viisivaihteisen manuaalin kautta 3.27-välityksellä varustetulle taka-akselille. Tässä yksilössä potkua on vielä vähän enemmän, koska autossa on softamuutoksen myötä noin 415 heppaa.

Nollasta sataan pinkaistaan noin 4,5 sekunnissa, ja varttimaililla kellot pysähtyvät 12,9 sekunnin aikaan. Ajettavuutta kohentaa alkuperäinen Racecraft-alusta, joka sisältää iskunvaimentimien ja jousien lisäksi mm. paksummat kallistuksenvakaajatangot. Edessä käytetään Saleenin 13-tuumaisia jarrulevyjä, ja erikoisuuksiin lukeutuvat myös mm. SLP-pakoputkisto sekä täyspitkät rungonjäykistäjät.

Hollywood Horsepower -statuksen lisäksi kyseessä on muutenkin melkoinen harvinaisuus. Samalla tekniikalla varustettuja autoja tehtiin nimittäin vain 128 kappaletta vuonna 2003, ja kaikki versiot mukaan lukienkin valmistusmäärä on ainoastaan 400 yksilöä. Suomessa on tämän auton lisäksi tiettävästi vain yksi samaa korimallia edustava Saleen, joten modernia muskelia ulkoiluttaessa ei tarvitse ihan heti pelätä törmäävänsä toiseen samanlaiseen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.